Hur gick det 2022?

Jag såg att jag hoppades få en frisk och skadefri häst, komma igång med träning och att tävlingsdebutera. Det var ju ganska försiktiga mål men alltid gött att kunna checka av :D
Nu lär hon väl vara halt ikväll bara för att jag skriver såhär, men än så länge har inte Nelly dragit på sig några nya skador utan vi rehabade under årets första halva och var helt igång i slutet av/efter sommaren. Vi tävlingsdebuterade och var på totalt 3 tävlingar under sensommaren/hösten (med mer eller mindre dåliga resultat:angel:), i övrigt fullt fokus på träning!

Tycker vi har utvecklats med stormsteg så kan inte annat än känna mig nöjd och glad med året som varit:up:

DDBA095F-45C6-472F-93FB-76DF40CFBF95.jpeg
 
Mitt mål med Zacke var att kvala MsvB och förhoppningsvis även MsvA. MsvB-kvalet fixade vi men MsvA-kvalet missade vi med 0.7 procentenheter.. 61.36% i lagprogrammet var bästa noteringen. Tyvärr försvann hela höstsäsongen för oss då han fick behandlas i sina bakknän.

För Dio hade jag nån illusion att rida MsvC 😂. Så blev det verkligen inte utan vi har startat lätta klasser under året. Har lyckats få med oss vinster i LC, LB och LA😃. Ffa har han blivit mer och mer ridbar och lugn på tävling. Är otroligt nöjd med honom! Vi har även tränat för både Therese Nilshagen och Jeanna Högberg😃. Nu under början av vinterträningen har vi jobbat med galoppkvalitén, börjat med byten och hittat lite mer lugn i traven. Han har utvecklats absolut fantastiskt i år🤩.
 
Jag har ju inte satt upp några direkta mål för året, då jag inte allt tänkte att jag skulle skaffa mig en häst. Men nu står min drömhäst i stallet och jag kan knappt tro mina ögon varje gång jag kommer dit :love:

Målen jag hade när han kom hem var väl att vi skulle lära känna varandra, vilket vi fortfarande gör efter bara en och en halv månad tillsammans. Vi har stött på en del småhinder på vägen, som att han helt plötsligt inte ville tölta med mig trots att tölten är hans starkaste gångart. Det pågick i några veckor men med hjälp från tränare töltar vi nu som vi aldrig gjort något annat. Sen så blev han rädd för ett gäng fasaner vid en uteritt och vägrade sen gå förbi alla potentiella fasan-buskage under ett antal uteritter efteråt. Det löste vi också och nu litar han mer på mig och knatar fram överallt :D Det är fantastiskt att få ha en sån här relation till en häst, där jag får känna att han verkligen litar på mig och på vad jag ber honom att göra.

Nu innan årsskiftet ska vi fortsätta att träna ute så mycket det bara går och jobba på korrekta galoppfattningar. Och viktigast av allt, bara ha det kul! :love:

20221112_104015_1.jpg

Världens bästa Sölvi :heart
 
Mina mål för året var att tävlingsdebutera och att han skulle bli bekväm i tävlingssituation.

Det blev 3 starter med resultaten; en andraplats, en vinst (LB:1 och LB:2) och en första utanför placering (femårsklass). Procent från 70,83-73,8.
Jättenöjd! :D Och överraskad över hur han uppförde sig på tävlingarna, han har varit lite introvert och "blyg" - nu blev han riktigt på och kändes som att han tyckte det var kul.
 
Svarade inte i den förra tråden, då det var specifikt dressyrtråd. Men såklart hade jag mål för 2022 ändå.

Det viktigaste målet var att Ariel skulle överleva fölningen. Allt annat (inkl levande föl) var bonus. Det blev en trevlig bonus då det inte bara blev en okomplicerad fölning (en enda vaknatt även denna gång) och ett friskt föl, utan dessutom ett stoföl som verkligen är en kopia av sin mamma (på gott och ont). Igångsättningen efter fölning har gått bra och nu längtar jag till nästa år!

Med Storm hade jag målet att köra mer långturer, men hon blev lite åsidosatt när Ariel krävde massor med extra pga dräktighet, fölning och digivning. Tiden fanns inte riktigt för att köra så mycket som jag ville. Men Storm var mycket nöjd med att ha fått en ”lillasyster” så det gjorde inte så mycket.
 
Jag har haft ett P.I.S.S.Å.R hästmässigt.

Min fina välutbildade gamling? Grav kotledsartros och avlivning.

Min otroligt mysiga kallblodstravar- unghäst? Strålbenshälta, utdömning och avlivning.

Min fantastiska, känsliga irländare som jag inte ens fick ha en månad? Spränger sin hage av oklar anledning, bryter benet i flera delar och avlivas akut av veterinären efter konsultation med kirurg på Ultuna innan jag ens hunnit till stallet för att ta ett sista förväl.

Livet suger och jag kommer mest troligt sluta helt med hästar.
 
Jag har haft ett P.I.S.S.Å.R hästmässigt.

Min fina välutbildade gamling? Grav kotledsartros och avlivning.

Min otroligt mysiga kallblodstravar- unghäst? Strålbenshälta, utdömning och avlivning.

Min fantastiska, känsliga irländare som jag inte ens fick ha en månad? Spränger sin hage av oklar anledning, bryter benet i flera delar och avlivas akut av veterinären efter konsultation med kirurg på Ultuna innan jag ens hunnit till stallet för att ta ett sista förväl.

Livet suger och jag kommer mest troligt sluta helt med hästar.
Usch men herregud 😱. Vilket absolut mardrömsår. Hoppas att du kommer ut på andra sidan och kan hitta en häst som för med sig lite tur💖
 
Jag hade målet att sätta bytena och komma ut och rida MSV B. Det har vi gjort, faktiskt med placeringar och resultat runt 65%. Är
Väldigt nöjd med det!

Skrev också att jag skulle strunta i 6-årsklasserna men red ett kval i våras och kom precis över kvalgränsen till breeders. Blev dock inget flyinge.

Så svaret är att vi lyckades med vårt uppsatta mål, faktiskt till och med lite bättre än jag hoppades på 😀
 
Mitt mål var att starta dressyr (online, enda alternativet för oss) och försöka rida lite för tränare. Det gjorde jag, även om det inte blev så mycket fick jag till några få träningar och två dressyrstarter :)
Förbättrade mig mellan första och andra tävlingen och är mycket nöjd över det.
Min hemmatränare har fått barn och jag har inte fått några träningstider, så tränar bara på distans också. En liten utmaning men definitivt bättre än inget.
 
MItt mål var att kunna delta i hoppträning och att komma ut och starta nån dressyr (eller pay n ride).

Hoppningen har uppfyllts med råge. Ut har vi dock inte kommit. Delvis pga externt trassel (fel i passet) och delvis pga hälsan (magont + mugg + 3 omgångar pest hos mig).

Jag är dock väldigt nöjd med hans utveckling och honom över lag. Åka ut får vi göra nästa år :)
 
Usch men herregud 😱. Vilket absolut mardrömsår. Hoppas att du kommer ut på andra sidan och kan hitta en häst som för med sig lite tur💖

Ja det där sista som hände kommer nog ta väldigt lång tid att hämta sig från, blev otroligt traumatiserad av det hela. Hästar bryter ju benen titt som tätt så klart, men det är liksom nåt som man läser om, inget som man tänker kommer drabba ens egen häst 😞 Usch jag saknar honom så otroligt mycket!
 
Jag hade många mål för 2022, flertalet av dom har blivit uppskjutna mest på grund av tidsbrist.

Onlinedressyr får bli till våren, samma sak med islandshästtävlingar och pay'n'WE. Vi har däremot gjort stora framsteg i alla gångarter - tölten är taktmässigt stabil och formen blir bättre och bättre, traven är stabilare och mycket ridbarare, galoppen är mycket bättre i båda varven och nästan ren tretakt även i svängarna 😁. Passen har vi fortfarande inte börjat träna men den är tillagd bland målen för 2023.
 
Jag hade inte några jätte stora mål för 2022.
Mitt sto var ju dräktig och det enda målet var väll egentligen att hon skulle klara fölningen, att fölet var ok och att inget skulle tillstöta.
Det målet är ju uppnått, hon fick ett fantastiskt stoföl som jag är nöjd med.
Nu är min häst igångsatt igen efter fölningen och får väll börja fundera på mål till nästa år.😃
 
Skrev såhär i förra tråden:

Jag hoppas Myran håller sig frisk och fräsch såsom under 2021.
Vi ska börja med bytena nu och målet är att starta MSV B innan sommaren.
Iom att hon är 7 så behöver vi inte kvala till några msv b klasser i år utan vi kan starta de vi vill.
Målet är MSV B:5 innan årsskiftet.
Höga mål men va fan man får ju sikta högt tänker jag 😂

Men jag blir glad om vi är friska och kan träna på.


Gick inte bra :p Red på i våras, tävlade 2 ggr LB:3 och LA:3. Hon skötte sig toppen så det var kul :)
Hela hösten har vi spenderat fram och tillbaks på klinik så det är piss. Hoppas på bättre 2023.

Köpte en 1-åring, det var inget mål men kul ändå :)
 
Det gick åt skogen 🙃
Började jättebra med min nya, fina guldponny. Han skötte sig utmärkt både i hantering och ridning. Var så himla fin på träningar och utvecklades stadigt. Var med i en ridklass som han vann överlägset, säger han eftersom han faktiskt var bäst ❤️

Så i slutet av augusti så skedde olyckan och allt tog tvärslut. Dagen innan hade vi haft ett jättebra pass på banan, den här dagen skulle han bara vila och på något vis blev jag trampad i ansiktet i hagen. Jag minns fortfarande ingenting alls mer än att jag cyklade till stallet, sen är nästa minne runt sju timmar senare på akuten. Vet inte vilken häst som trampade mig och det spelar ingen roll.
Det var färdigridet för ett bra tag framöver.
Jag valde att sälja hästen och köpte en hundvalp.

Jag har haft noll lust att vara i ett stall öht, ännu mindre lust att sätta mig på en häst.
Nu kan jag känna ett litet sug i bland men inte tillräckligt för att börja.

Ska fokusera på min lilla hund och sen när han blir större och lite mer redig så får vi se.

Han är och förblir en dröm 💛
IMG_20220814_154014.jpg
 
Jag köpte mitt connemara sto som är 6år i början av februari. Efter 4 veckor så gick vi omkull och jag skadade mig ordentligt.Som tur var så klarade sig hästen utan skador men hon var lika chockad som jag.Bruten axel och den andra också helt oanvändbar brutna revben så det blev en lång rehabilitering…men jag hade hjälp att hålla igång hästen och jag började rida i juni och jag har tagit det lugnt. Jag som alltid har ridit ut själv på alla hästar som jag har haft rider nu ut endast med sällskap. Det är inga problem med att rida ut med henne själv det har andra gjort men jag väntar med det själv.däremot går vi ut och promenerar långa rundor själv.En vän skulle tävla henne i november men vi upptäckte att hon inte hade rätt grundvaccination så jag fick göra om den nu.så det har blivit lite vila för henne nu och snön har kommit till Skåne och jag har inget ridhus hemma i stallet och vill inte köra henne när det är halt ute så vi får vänta tills snön försvinner så vi kan komma igång igen.
9D5A912D-BF2E-41E0-A2B1-7B8161867130.jpeg
 
Några veckor kvar på året, men nog kan vi utvärdera hur året har varit? :)
Jag letade fram en tråd från början av året om våra mål: https://www.bukefalos.se/threads/maltrad-2022.1506446/
Hur gick det? Vad har hänt under året? Blev det som du hoppades?
Jag hoppades att kvala MSV B och starta 120. Det gick inte. Fick inte riktigt till bytena och hoppningen blev katastrof. Hästen blev superstressad stundtals och då blev det för svårt för mig. Den hästen är nu såld och de nya ägarna är jättenöjda. :heart

Jag har istället införskaffat en fyraåring så får börja om, väldigt nöjd med den än så länge.
 
Jag hade inga direkta mål, utan led en massa kval för att jag hade hästarna på en så urusel lösdrift.

Det blev dock ett fantastiskt år, då vi sålde huset i villakvarteret och köpte en egen gård!

Ni som beskriver tragiska olyckor/sjukdomar på era hästar eller allvarliga kroppsskador på er själva, jag känner så med er.

Så förfärligt illa det kan gå. Ett ögonblick :heart som förändrar allt.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 434
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp