Hur gick det 2022?

Sålde min drömhäst pga allt krångel runt hästar, främst stall med negativa personer som påpekade att jag inte red med bett, att man inte ska rida i grimma, att hon gick oskodd (boots ute ibland) jadi jadi + skador och ännu en gång ett tömt sparkonto 💔 Saknar henne varje dag
314472036_855108962164780_8731491133251786458_n.jpg
 
Jag hade tänkt att min häst skulle vara inriden.
Men pga saker som inte är hästens fel alls (dåliga stallplatser) så blev det inte så. Men hon är iaf insutten i skritt och trav - något som gick väldigt fort när vi väl kom till en vettig stallplats och faktiskt kunde lägga lite energi på att träna.

Så jag är ändå nöjd!
Hon musklar dessutom på sig och är bra mycket snyggare i kroppen nu. Börjar se ut som en riktig häst, börjar kunna bära sig lite. Kan halvhalt på töm. Så framgångarna är trots att rätt många.
 
Sålde min drömhäst pga allt krångel runt hästar, främst stall med negativa personer som påpekade att jag inte red med bett, att man inte ska rida i grimma, att hon gick oskodd (boots ute ibland) jadi jadi + skador och ännu en gång ett tömt sparkonto 💔 Saknar henne varje dag
Visa bifogad fil 107953

Har förövrigt blivit erbjuden att köpa Goldies son som nu är 3år.
Sugen som fan men finns inget bra stall så det går inte...
 
Det har gått skit, min fina egenuppfödda 7-åring var precis börjat bli redo för tävlingssäsongen och fungera riktigt bra på träningar i både hoppning och dressyr, då han fick akut tarmvred och dog på väg till kliniken. 💔

Red några dressyrtävlingar på lånehästen, men tappade motivationen totalt och lämnade över honom till min kompis tidigt på sommaren.

3 åringen blev iofs inriden och gick treårs som var hennes mål, men har inte lyckats bli såld (marknaden här har varit kass sedan kriget började) och står just nu på boxvila efter att ha opererat ut en benbit som upptäcktes då jag röntgade benen innan försäljning.

Just nu ser jag fram emot ett 2023 med så lite häst som möjligt...
 
Hade väl inga mål direkt, eller inga som jag kommer ihåg! Jo, att kunna rida min häst på mina ridlektioner två gånger i veckan och att kanske utvecklas lite som ryttare själv. Jag tror att jag har uppfyllt dem!

Sålde mitt lilla fina sto från Litauen runt Lucia förra året och fick hem min stora Belgiska varmblodsvalack två dagar före nyår. Började inte rida förrän tre veckor senare pga karantän, is, hovslagartid etc. Han var då väldigt omusklad, pigg och springig. Vi kom ändå igång hyfsat och kunde börja rida lite lektioner. Det gick bra i några veckor, förutom hoppningen där han stack direkt efter hinder (hur litet det än var) och jag som redan var hopprädd blev ju inte tryggare direkt. Sedan hände det som fick mig att vilja sälja och aldrig rida mer! Hästen blev rädd för något (på läktaren? spegeln? något i hörnet?), stegrade sig och välte över och jag hamnade under. Jag hann ändå uppfatta vad som hände så jag sköt ifrån mig så mycket jag kunde så jag klarade mig utan några större skador. Ordentlig klämskada på vänster underben (har fortfarande känselbortfall på en del punkter på smalbenet), blåmärke i knävecket och vristen. Denna kombo av ont gjorde att jag knappt kunde gå i flera veckor trots att inget var av eller så. Jag lämnade bort hästen för tillridning innan försäljning och avbokade mina ridlektioner. Men några veckor senare bad jag om att få tillbaka mina platser på ridskolan och red resten av terminen på ridskolehästarna.

Sedan följde några månader med velande hit och dit om jag skulle sälja eller behålla, han var till och med ute på annons och det fanns spekulanter som ville provrida när jag till sist bestämde mig att behålla. Så nu har jag ridit honom kontinuerligt sedan augusti och han börjar få riktigt fin form. Jag har till och med ridit hopplektioner med hinder upp till 75 cm (men han är fortfarande superstark och pigg vid hoppning). Skulle ha startat en LC på hemmaplan i oktober men missade den för att han inte hade rätt grundvaccination, så det målet får jag skjuta på till 2023 istället!

Nu i dagarna har han varit väldigt pigg och tycker att snödrivor och julpynt är misstänkta när de ligger i ridhuset!
 
Blev inte alls som jag hade hoppats på. Dom få tävlingarna vi kom ut på gick bra, förutom sista. Får se hur 23 ser ut. Om det blir något tävlat då. Hade tänkt betäcka 24 men det kanske blir redan nästa år
 
Ett år med min Irländska ponny…..Har klurat hela dagen på hur jag ska beskriva det☺️Jag fick en ponny med personlighet och ego som räcker till månen och tillbaka! Han gör inget halvhjärtat,när han vill något är det ingen som kan missa det.Han gräver stora hål när han äter,han bankar och stampar när det vankas mat.Stå uppbunden i gången kan väl vara ok- tre minuter,borstas är ren överkurs och fullständigt onödigt.Alla vet väl att man alltid bockar två gånger när man fattar höger galopp?Det finns så mycket att skriva om honom,han är faktiskt ganska knäpp😂Men det viktigaste är att han så ofta får mig att skratta 🥰Han är så långt man kan komma från dressyrhästarna jag brukar ha,men detta lilla ponnyskrälle har fångat mitt hjärta totalt ❤️
 
Jeg startet året med foderhesten som var min drømmehest, gledet meg hele vinteren til våren og kunne ri på utebanen. Men 2. april (når det endelig begynte å smelte) så falt jeg og brakk ryggen, yay! Så sykehus og opptrening. Rakk å ri noen skritteturer og 4 skikkelige økter før det var sommerferie og hesten sto på beite 4 timer unna.
Jeg prøvde å trene, men fikk sinnsyke smerter i høyre hofte, vanskelig å få hjelp med lang ventetid hos manuell terpauter, så ble ikke bedre og måtte trappe ned treningen reelt. Men i August kom drømmehesten hjem halt, jeg bestemte meg for å prøve få stallplass og kjøpe egen hest, men fikk ikke stallplassen fordi jeg ikke er perfekt for stallen (har holdt på med hest der i 2+år....
Sluttet med hesten og stallen, prøvde trene mer selv, prøvde finne en medrytter hest, ingen hest klaffet og tok til slutt en som viste seg å bite og gjøre utfall hver gang man saler på eller skal på... ga opp den for noen dager siden og nå håper jeg bare 2023 blir bedre.
Og ja, midt på hesten falt moren min og hadde flere komplekse brudd så hun måtte opperere inn nytt ledd i skulderen... og jeg har fått merkelige smerter og nummenhet i høyre hånden som jeg ikke finner ut av... ny time hos manuell terpaut bestilt... tror også det er på tide å prøve en kur med betennelses dempende og se om det kan hjelpe...
 
Mitt år började helt okej när jag äntligen fick sätta igång mitt sto efter skada. Vi hann galoppera uppsuttet 2-3 gånger. Sen mitt under en lugn trav/galopp (minns inte exakt) i slutet av februari blev hon rädd när en bildörr smälldes igen utanför ridhuset, kastade sig åt sidan och tappade mig där. Jag hade sönder både rygg och bäcken, och är fortfarande inte återställd.
Tog hem min ettåring från lösdrift i höstas då hon blev ensam med en gammal shettis, så nu står båda i samma stall.

Mitt mål i förra tråden att starta i två onlinetävlingar. Det har vi gjort, även om det inte blev riktigt som tänkt från början. Eftersom stället jag brukade göra sånna starter på lagt ned så startade jag igång egna onlinetävlingar istället, där alla som klarar banan/uppgiften får rosett och med alternativa påhittade "grenar" där man själv väljer om man vill rida, leda, köra eller annat. Så jag har kunnat delta med båda mina hästar trots skadan, totalt har det blivit tre rosetter för vår del (och desto fler för andra nöjda deltagare, SÅ roligt! 🤩).

Rider lite smått då och då men nu har vi inget bra underlag, så hon får skrota i hagen till årsskiftet då det ska köpas ridhuskort på klubben intill. Dejten är väldigt taggad på att börja rida henne på allvar, han har provat några gånger och fastnat fullständigt :heart

1671136092954.png

Ettåringen med hennes ena rosett
 
Började året med en nyopererad häst, konvalescensen beräknades vara 4-6 månader så målet var en frisk häst som skulle vara fullt igång till vintern. Det blev istället 10 månader då nya saker dök upp. Men peppar peppar, hon ser bra ut nu och vi fortsätter framåt, det är det viktigaste.

Och under våren hörde ridskolan av sig om jag skulle köpa ponnyn jag tjatat om tidigare. De sålde honom då han var halt och hältan var inte utredd så det hade verkligen kunnat gå hur som helst. Men han blev behandlad och friskförklarad, i riktigt fin form för sin ålder enligt veterinären. Vi har mest myst i skogen och det var enda målet med honom.
 
Mitt stora projekt under 2022 var att fixa till hemma och ta hem min häst till min egna gård. I maj gick flytten hem, och i samband med det fick jag även en ny häst, en sällskapsfarbror som behövde gå i pension pga artros. Mina första månader med hästgård blev väl kanske inte dröm, allt blev ju som alltid dyrare än planerat, hästen fick en miljard tappskor, när han väl hade 4 skor på fötterna ville han istället inte lämna gården vid uteritt, min sällskapshäst tyckte det var skittråkigt att vara pensionär och mitt ridbanebygge försenades en evighet. Men efter några månader för hästarna att vänja sig vid sitt nya liv och för mig att slutföra alla byggprojekt så blev det rätt trevligt. Hästen har börjat bli sitt vanliga trevliga jag igen, ridbanan är färdig (om än under en halvmeter snö nu istället...), sällskapsfabrorn är lite nöjdare med livet nu när han får följa med på skrittur ibland och jag är ändå sjukt nöjd med att ha hästarna utanför dörren.
 
Mina drömmar och mål för året gick ändå ok!

Önskan om att min underbara Empa skulle föla ett friskt föl gick i uppfyllelse och inte nog med det. Ett brunt stoföl blev det. :love:

Unghästen jag har på utbildning gick från klarhet till klarhet. Trots ett ofrivilligt uppehåll på nästan 12 veckor där jag låg med benet i gips. Tävlingsdebut med ok resultat och en fin känsla att avsluta året med.

2023 blir förhoppningsvis ännu bättre.
 
Jag skrev inte ned mina mål för 2022 men ett mål var att galoppera sammantaget 5 kilometer ute, och åka iväg på dressyrkurs varannan vecka, och förfina våra enkla byten. Min lilla arab Galishimo var 13 år och äntligen kunde jag även släppa tyglarna vid skritten på uteritterna. Det var nytt för i år, han har alltid behövt mycket stöd och tygelkontakt från mig och började ofta skygga om jag inte sysselsatte honom med något. Så vi tränade på galoppen ute (den var ganska vinglig och spänd) och tre kilometer blev fyra och slutligen fem, och den blev allt stabilare.

285072291_1764400923906314_5539892829485945700_n.jpg


Som många andra här, det kanske känns skönt att få skriva om, så förlorade jag också min häst. Galishimo dog plötsligt i akut tarmvred, den 10 juli, efter 11 år tillsammans. Jag kraschade oväntat hårt men det visade sig att jag även hade blodbrist och var i ganska dåligt fysiskt skick.

Under tiden jag försökte bli mig själv igen, vilket tar löjligt lång tid, jag är fortfarande inte i ordning ännu, så tittade jag efter en ny häst. Jag letade efter en lugn häst som inte var så känslig och reaktiv. Jag fann en brun tvåårig hingst av rasen welsh cob i Sundsvall och föll för honom direkt. Utsidan ser korrekt men inte jättemärkvärdig ut, men hans fina mentalitet och mjuka sätt är fantastiskt!

Jag har haft honom i två månader nu och han har precis den där lugna, egentrygga, utstrålningen som jag behöver. Samtidigt upplever jag honom precis lika lyhörd för mig som araben, trodde jag skulle behöva jobba mer för att få kontakt, men så blev det inte!

1.JPG
 
Jag skrev inte ned mina mål för 2022 men ett mål var att galoppera sammantaget 5 kilometer ute, och åka iväg på dressyrkurs varannan vecka, och förfina våra enkla byten. Min lilla arab Galishimo var 13 år och äntligen kunde jag även släppa tyglarna vid skritten på uteritterna. Det var nytt för i år, han har alltid behövt mycket stöd och tygelkontakt från mig och började ofta skygga om jag inte sysselsatte honom med något. Så vi tränade på galoppen ute (den var ganska vinglig och spänd) och tre kilometer blev fyra och slutligen fem, och den blev allt stabilare.

285072291_1764400923906314_5539892829485945700_n.jpg


Som många andra här, det kanske känns skönt att få skriva om, så förlorade jag också min häst. Galishimo dog plötsligt i akut tarmvred, den 10 juli, efter 11 år tillsammans. Jag kraschade oväntat hårt men det visade sig att jag även hade blodbrist och var i ganska dåligt fysiskt skick.

Under tiden jag försökte bli mig själv igen, vilket tar löjligt lång tid, jag är fortfarande inte i ordning ännu, så tittade jag efter en ny häst. Jag letade efter en lugn häst som inte var så känslig och reaktiv. Jag fann en brun tvåårig hingst av rasen welsh cob i Sundsvall och föll för honom direkt. Utsidan ser korrekt men inte jättemärkvärdig ut, men hans fina mentalitet och mjuka sätt är fantastiskt!

Jag har haft honom i två månader nu och han har precis den där lugna, egentrygga, utstrålningen som jag behöver. Samtidigt upplever jag honom precis lika lyhörd för mig som araben, trodde jag skulle behöva jobba mer för att få kontakt, men så blev det inte!

1.JPG
Men åh vad sorgligt med Galishimo :heart :heart :heart .

Grattis till din nya pålle.
 
Men åh vad sorgligt med Galishimo :heart :heart :heart .

Grattis till din nya pålle.
Ja det var fruktansvärt, och han gjorde så fina framsteg sista året. Tränaren provred honom på en kurs, månaden innan han dog, och sade: "Han har ju precis allt på plats! En sån här måste ju vara rolig att rida varje dag!" så han var verkligen sitt absolut bästa jag när han försvann. Efter alla års kämpande med honom. 💔 Jag är ändå glad att jag hann "komma i mål" med honom, och att jag lät honom vara min högsta prioritet alla hans år. Jag har alltid sagt att en häst som han inte går att sälja vidare, och att han skulle vara min tills döden skulle skilja oss åt. Jag är glad att jag höll det löftet. ❤️
 
Jag såg att jag hoppades få en frisk och skadefri häst, komma igång med träning och att tävlingsdebutera. Det var ju ganska försiktiga mål men alltid gött att kunna checka av :D
Nu lär hon väl vara halt ikväll bara för att jag skriver såhär, men än så länge har inte Nelly dragit på sig några nya skador utan vi rehabade under årets första halva och var helt igång i slutet av/efter sommaren. Vi tävlingsdebuterade och var på totalt 3 tävlingar under sensommaren/hösten (med mer eller mindre dåliga resultat:angel:), i övrigt fullt fokus på träning!

Tycker vi har utvecklats med stormsteg så kan inte annat än känna mig nöjd och glad med året som varit:up:

Visa bifogad fil 107744
Jag har gjort en liten video för att summera året :D

https://www.instagram.com/reel/CmgMr0zKUNi/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Jag hade som mål att börja träna scentwork med min häst och det gjorde vi tills april då han blev halt och allt stannade av.
Det visade sig att det var pålagringar i ryggen och han inte skulle bli bra igen. Så han fick avlivas i början av oktober. Jättetrist. ☹️

2D3A6063-Edit.jpg


Nu ska jag fortsätta hjälpa till med andras hästar och samtidigt spara pengar för att kunna köpa en körponny. Drömmer om en welsh montain, b-ponny.
 
Jag hade som mål att börja träna scentwork med min häst och det gjorde vi tills april då han blev halt och allt stannade av.
Det visade sig att det var pålagringar i ryggen och han inte skulle bli bra igen. Så han fick avlivas i början av oktober. Jättetrist. ☹️

Visa bifogad fil 108696

Nu ska jag fortsätta hjälpa till med andras hästar och samtidigt spara pengar för att kunna köpa en körponny. Drömmer om en welsh montain, b-ponny.
Vad sorgligt💔. En gammal skolkompis till mig har wm och föder upp i liten skala. Hennes mål är ett fyrspann med bruna ponnier som har bläs😁. Än har hon ett par med reservhäst och en åring på tillväxt. Så fina ponnier och är väl ett toppenmål att köpa en wm😃!
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
337
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp