Hur gick er förlovning till?

Vi satt med en jurist och de sjuttifemton papper som @Petruska pratade om. Juristen undrade om vi inte hade funderat på att gifta oss i stället. I trappan på väg ut frågade partner om jag ville. Totalt oromantiskt och väldigt mycket vi. Bokade borgerlig vigsel utan egna vittnen = klart. Men ringar köpte vi.
Romantiskt i nivå med att lämna in deklarationen. Precis lagom för en intern affärsuppgörelse som en vigsel är. (Jag tänkte mig först barnen som vittnen, men de var inte myndiga.)
 
Det var en helt vanlig kväll när min man stökade runt lite hemma, och så bad han mig komma in i sovrummet. Där fanns en kanin (ja alltså, kaninen hade vi ju haft sedan innan så att säga), en liten prydnadssak (Rolf Berg-troll) och en ask med en ring.
Ringen var bara symbolisk, något billigt han köpt för typ en hundring eller nått.
Den 'riktiga' ringen tillverkades av en guldsmed senare, för att matcha en ärvd vigselring.
Vi hade pratat om det och jag hade kollat lite på ringar tidigare, men är glad att han inte köpte någon av dem eftersom jag fick arvegodset istället.
 
Är inte gift eller förlovad. Tänker mig att det kommer bli ett gemensamt beslut utan ”romantiska” krusiduller. Ingen ska stå på knä och ingen ska planera saker i hemlighet.

Jag förstår förövrigt inte hur ”förlovningen” kan delas upp i flera tillfällen. Dagen man förlovat sig är väl den dagen någon ställde frågan (och den andre svarade ja) eller man kom överens. Förstår inte varför förlovningsdatumet ska vara senare?
Ringarna kan man ju ta på när de är klara liksom.
 
Jag hade gjort ett pussel med texten ”vill du förlova dig med mig” (astöntigt, jag vet). Togs emot sådär. Det var visst för tidigt. Jag blev ledsen i smyg. Det låg på is länge och kom på tal då och då. Sambon ville också men kom aldrig till skott. Ville inte tjata men tillslut gick vi och provade ringar och skrev nyårsafton som datum, satte på oss ringarna på julafton. Helknasigt enligt mig. Nu pratar vi om att gifta oss, återigen kommer sambon inte till skott, vet inte vad vi väntar på...

Jag vill ha romantik och allt det, sambon not so much.
 
Det var på skottdagen 2016 som jag fick ett infall att jag skulle fria som ”en kul grej” :o:D skojade med en kollega på jobbet om det och hon peppade mig och jag tyckte alltmer att det var en bra idé så jag införskaffade en röd ros, lite choklad och nån leksaksring och traskade hem till maken som var hemma föräldraledig. Väl hemma blev jag skiiiitnervös så gick in i lekrummet där han satt med barnen, gick ner på knä (men han satt på golvet så det blev inte så effektfullt :D) och hasplade ur mig något obegripligt. Konstigt nog fattade han direkt vad jag menade och jag kan ärligt talat säga att jag aldrig sett en människa tappa hakan så bokstavligt som han gjorde då. Han fann sig dock snabbt och såg jätteglad ut, pussade mig och sa ”klart jag vill”. Sen bokade vi tillsammans in kyrka, lokal, beställde ringar på nätet och så.
 
Vi gick iofs direkt på giftemålet men det hade lika väl kunna vara förlovning.

Vi höll på och bygga staket. Han snickrade, jag målade och vi pratade om vårt liv tillsammans osv. Där och då bestämde vi oss på nått sätt att vi ville vara gifta av olika skäl. Nu valde vi att hoppa över förlovningen eftersom vi redan varit ihop så pass länge.
Ringarna beställde vi på nätet. 30% billigare i affär. Ser ingen skillnad på att vänta på att få dem hem eller vänta på att hämta ut dem i butik. Man har ju oavsett ett datum i ringen att anpassa själva "firandet" till :)
 
Vi hade pratat litegrann om att förlova oss och gick en dag in på en guldsmedsaffär för att kika på ringar. Hon i butiken frågade sen vilket datum vi ville gravera in och vi som inte riktigt hade tänkt så långt (vi är oerhört romantiska:angel:) så vi frågade när ringarna skulle vara klara, ”om en vecka den, 14/2” svarade hon.

No way in hell att vi tänkte ha alla hjärtans dag som förlovningsdag så vi valde att gravera in 15/2 istället:up:
 
Har jobbat en del i guldsmedsaffär. Många köper ringar tillsammans och graverar datum efter förlovningen. Många vill att förlovningsringarna skall matcha varandra i både material och design. Traditionen säger att man också skall ha en vigselring med datum, vanligast till endast kvinnan, om jag kommer ihåg riktigt är det för att vigselringen förr var som en sorts livsförsäkrng. Dvs dog mannen skulle kvinnan kunna sälja ringen och klara sig en längre stund på dom pengarna. Tänker då bondesamhälle för länge sedan.

Tänk på att storlek kan variera lite utifrån design på ringen feks kan man behöva lite större om ringen är bred. Olika fattning kan man tänka på i förhållande till hur praktiskt det är, stora klor och sten som sticker ut kan fastna i saker. Finns fattningar där stenen sitter säkrare än med klor om man är mycket aktiv med händerna i sin jobb. Är ringen rund i designen är den ofta lite bekvämare än en med väldigt raka kanter :)
 
Jag fick min ring i julklapp ich när jag öppnat paketet så fick jag bara ett totalt osammanhängande ”Vill du förlova dig med mig. Kanske?” Jättegulligt faktiskt 😆 Nu har vi varit förlovade i snart 10 år och vi tänkte att vi skulle försöka gifta oss nästa år om ekonomin tillåter. Men själva frågan om jag vill gifta mig kom en onsdags kväll vid typ halv elva när vi nästan sov bägge två. Det blev lite mumlande från oss båda och sen somnade vi :D
 
Jag hade blivit dåligt behandlad i ett antal förhållanden, var ung och osäker, och vägrade tro på att förhållandet med min kille skulle hålla, och tyckte att vi lika gärna kunde lämna det istället för att försöka bygga upp något. Killen i fråga tröttnade till slut på mina trust issues och sade lite irriterat "men fattar du att jag vill vara med dig om vi förlovar oss då?". Måste väl svarat ja där, för sedan gjorde vi det. Beställde billiga ringar (studentekonomi) och på en av våra vanliga kvällspromenader i det sjaskiga studentområdet, när jag var på skitdåligt humör och gick runt som ett litet åskmoln och lade halvdryga kommentarer, så tyckte han att det var ett bra tillfälle att fråga. :idea:

I efterhand så tycker jag det är lite fånigt och naivt att förlova sig för att kunna lita på en person (och det är ju inte som att det gör någon skillnad i praktiken) men för den lite yngre versionen av mig så gjorde det tydligen skillnad. Snart åtta år senare är jag helt av med mina trust issues och väldigt kär i både min pojkvän och min billiga ring. (Sedan är en trevlig/ tragisk bieffekt av att vara ringmärkt att man blir utsatt för färre slemmiga män. :grin:)
 
Vi gick iofs direkt på giftemålet men det hade lika väl kunna vara förlovning.

Vi höll på och bygga staket. Han snickrade, jag målade och vi pratade om vårt liv tillsammans osv. Där och då bestämde vi oss på nått sätt att vi ville vara gifta av olika skäl. Nu valde vi att hoppa över förlovningen eftersom vi redan varit ihop så pass länge.
Ringarna beställde vi på nätet. 30% billigare i affär. Ser ingen skillnad på att vänta på att få dem hem eller vänta på att hämta ut dem i butik. Man har ju oavsett ett datum i ringen att anpassa själva "firandet" till :)
Är det inte beslutet att gifta sig som ÄR förlovningen, helt enkelt?
 
Nyårsafton 2011/2012. Vi var själva hemma med hundarna, maken hade lagat trerättersmiddag. Innan efterrätten försvann han och hundarna ut i köket, och sen kom den ena utspringandes till mig med en lapp runt halsen där det stod att hon tyckte att jag och maken skulle gifta oss under 2012. Och jag brukar aldrig förvägra mina hundar någonting, utan vi gifte oss hemma i trädgården i augusti 2012 :D!

Vi har inga ringar, vare sig förlovnings- eller vigselringar :).
 
Är det inte beslutet att gifta sig som ÄR förlovningen, helt enkelt?

Jo det är ju det. Men det klassiska som många ser som förlovning är väl att man gör det i någon form av cermoni där man byter ringar? Nått romantiskt av det sas.
Det momentet skippade vi.
 
Jo det är ju det. Men det klassiska som många ser som förlovning är väl att man gör det i någon form av cermoni där man byter ringar? Nått romantiskt av det sas.
Det momentet skippade vi.
Det momentet "behövs" ju bara om man vill ha det. Förlovning är ju inget formellt alls. För att kunna gifta sig måste man ju först bestämma sig för att göra det. Men det beslutet kan ju enkelt ändras innan vigseln hinner bli av.
 
Det momentet "behövs" ju bara om man vill ha det. Förlovning är ju inget formellt alls. För att kunna gifta sig måste man ju först bestämma sig för att göra det. Men det beslutet kan ju enkelt ändras innan vigseln hinner bli av.

Jag håller med.
Min förlovning varade isf i 3 veckor. Snabbare gick inte att få igenom hindersprövning och få en tid på rådhuset :D
 
Nu höll inte min förlovning särskilt länge.. men det var ett gemensamt beslut som vi pratade om ett tag, att vi båda ville gifta oss och leva ihop. Vi beställde ringar ihop - aldrig att jag hade överlåtit det helt till mannen utan det var också för oss ett gemensamt beslut, valde att bara gravera in namn och inget datum. Sen någon dag efter ringarna kommit hade mannen fixat lite bubbel och mysigt när jag kom hem från jobbet och det blev vår dag. Jag tycker det är bra att sånt här är ett gemensamt beslut och inte som att det kommer helt från ingenstans. Jag hade ett ex som ville gifta sig med mig, som jag i efterhand fick höra att han planerat värsta frieriet och lånat en sån provring och allt, men fegade ur. Tur tyckte jag som inte alls var intresserad av att gifta mig med honom och skönt att jag slapp hela pinsamheten med att säga nej i ett sånt läge..
 
Jag fick min ring i julklapp ich när jag öppnat paketet så fick jag bara ett totalt osammanhängande ”Vill du förlova dig med mig. Kanske?” Jättegulligt faktiskt 😆 Nu har vi varit förlovade i snart 10 år och vi tänkte att vi skulle försöka gifta oss nästa år om ekonomin tillåter. Men själva frågan om jag vill gifta mig kom en onsdags kväll vid typ halv elva när vi nästan sov bägge två. Det blev lite mumlande från oss båda och sen somnade vi :D
Vi har varit förlovade 7 år i år. Skönt det inte bara är vi som dröjer med giftemål.
Vi planerar det till 2021, samma datum som förlovningen. Då behöver vi bara lägga till årtalet i ringarna.
 
Vi har varit förlovade 7 år i år. Skönt det inte bara är vi som dröjer med giftemål.
Vi planerar det till 2021, samma datum som förlovningen. Då behöver vi bara lägga till årtalet i ringarna.
Haha ja det har liksom inte funnits i ekonomin att göra det. Hus/gård, barn, plugg och allt vad det innebär har liksom kommit emellan. Men vi funderar nu på att lgga det på vår årsdag nästa år. Vi behöver bara komma ihåg när det är :angel::D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp