Bukefalos 28 år!

Hur gjorde ni med tuttarna vid amningsstopp??

aemaria

Trådstartare
I lördags natt ammade jag sista gången med min plutt. Har bara ammat nattetid senaste veckorna och nu bestämde vi att det fick vara dags att sluta helt. Brösten har gjort sjukt ont sen dess. Har inte pumpat ur men försökt trycka ut lite försiktigt några gånger per dag för att lätta på värsta trycket. Hur länge kan man räkna med att det tar innan de har sinat helt? Vad händer egentligen med mjölken som finns kvar i tuttarna? Finns det risk för mjölkstockning?
 
I lördags natt ammade jag sista gången med min plutt. Har bara ammat nattetid senaste veckorna och nu bestämde vi att det fick vara dags att sluta helt. Brösten har gjort sjukt ont sen dess. Har inte pumpat ur men försökt trycka ut lite försiktigt några gånger per dag för att lätta på värsta trycket. Hur länge kan man räkna med att det tar innan de har sinat helt? Vad händer egentligen med mjölken som finns kvar i tuttarna? Finns det risk för mjölkstockning?

Jag sinade på några dagar, pumpade ur lite om det gjorde för ont. Massera dem försiktigt och var vaken för tecken på mjölkstockning. Mjölken försvinner, men du borde ju inte ha någon jätteproduktion om du bara nattammat?
 
Jag sinade på några dagar, pumpade ur lite om det gjorde för ont. Massera dem försiktigt och var vaken för tecken på mjölkstockning. Mjölken försvinner, men du borde ju inte ha någon jätteproduktion om du bara nattammat?

Nä det borde ju vara minimalt, men nu är de verkligen stenhårda trots att jag försökt trycka ur försiktigt. Vill ju inte gärna pumpa så att jag stimulerar mer produktion...
 
I lördags natt ammade jag sista gången med min plutt. Har bara ammat nattetid senaste veckorna och nu bestämde vi att det fick vara dags att sluta helt. Brösten har gjort sjukt ont sen dess. Har inte pumpat ur men försökt trycka ut lite försiktigt några gånger per dag för att lätta på värsta trycket. Hur länge kan man räkna med att det tar innan de har sinat helt? Vad händer egentligen med mjölken som finns kvar i tuttarna? Finns det risk för mjölkstockning?

Jag fasade ut långsamt, då blev det inte så. Tvärslutar man sådär så tänker jag mig att det måste bli ungefär som du beskriver, så mitt tips skulle vara att ta det lite piano med avvänjningen, fortsätt amma morgon och kväll ett tag till, t ex.
 
Jag fasade ut långsamt, då blev det inte så. Tvärslutar man sådär så tänker jag mig att det måste bli ungefär som du beskriver, så mitt tips skulle vara att ta det lite piano med avvänjningen, fortsätt amma morgon och kväll ett tag till, t ex.

Fast jag har endast ammat nattetid, dvs en gång per dygn den sista månaden. Svårt att trappa ut mer..
 
Fast jag har endast ammat nattetid, dvs en gång per dygn den sista månaden. Svårt att trappa ut mer..

Nattamning är det effektivaste sättet att hålla igång ordentlig mjölkproduktion, så jag skulle först byta till morgon- eller kvällsamning en gång per dygn, som inte stimulerar mjölkproduktion lika effektivt som nattamning gör, sen amma varannan dag, och så vidare. Iom att du fått såpass ont så verkar det ju ha blivit lite väl abrupt för din kropp, för egen del tyckte jag det gjorde riktigt ont när brösten blir så spända, plus då risken för mjölkstockning som gör ännu ondare, så jag tog det supersoft med avvänjningen för att slippa det där. Hade nog uppåt tre-fyra månader med bara (alltmer sporadisk) kvällsamning innan jag fasade ut amningen helt.
 
Nattamning är det effektivaste sättet att hålla igång ordentlig mjölkproduktion, så jag skulle först byta till morgon- eller kvällsamning en gång per dygn, som inte stimulerar mjölkproduktion lika effektivt som nattamning gör, sen amma varannan dag, och så vidare. Iom att du fått såpass ont så verkar det ju ha blivit lite väl abrupt för din kropp, för egen del tyckte jag det gjorde riktigt ont när brösten blir så spända, plus då risken för mjölkstockning som gör ännu ondare, så jag tog det supersoft med avvänjningen för att slippa det där. Hade nog uppåt tre-fyra månader med bara (alltmer sporadisk) kvällsamning innan jag fasade ut amningen helt.
Ok, det hade jag ingen aning om! Tänkte att jag var nere på absolut minimum nu så det var "bara" att sluta helt. Får se hur det känns imorn bitti om jag omvärderar planen då. Junioren har fått sex sylvassa tänder på kort tid och det motiverar amningsstoppet ytterligare!
 
Ok, det hade jag ingen aning om! Tänkte att jag var nere på absolut minimum nu så det var "bara" att sluta helt. Får se hur det känns imorn bitti om jag omvärderar planen då. Junioren har fått sex sylvassa tänder på kort tid och det motiverar amningsstoppet ytterligare!
Skulle det funka att pumpa ur varannan kväll, eller något liknande istället och trappa ner med hjälp av den?
 
Jag hade det riktigt tufft när jag skulle sluta amma; mjölkstockning, infektion med feber o hemsk smärta.

Fick antibiotika och råd om att sluta tvärt hos läkaren, vilket faktiskt fungerade. Var riktigt jobbigt i några dagar, sen lättade det och blev bra. Man ska undvika pumpning o handmjökning för att inte stimulera o irritera. Det man kan göra är att fylla handfatet med ljummet vatten o luta sig över, då rinner värsta överskottet ut utan att brösten stimuleras. Så stod jag och led ett antal ggr per dag O_o Kanske inte bästa sättet för alla, men jag hade det jättejobbigt med att sluta och det fungerade för mig! Stockar det sig, blir rött o svullnar kan man behöva antibiotikan.
 
Ok, det hade jag ingen aning om! Tänkte att jag var nere på absolut minimum nu så det var "bara" att sluta helt. Får se hur det känns imorn bitti om jag omvärderar planen då. Junioren har fått sex sylvassa tänder på kort tid och det motiverar amningsstoppet ytterligare!

Man får ha lite inte-bita träning när de får tänder, så går det bra att amma ändå. Så länge de bara har gommar gör det ju inte lika ont när de bits, men när tänderna har kommit är det färdigbitet tyckte jag.

Det är säkert olika, men jag ammade väldigt lite och hade gjort så länge innan det gick att sluta helt utan att få ont. Så länge jag nattammade varje natt hade det absolut inte gått, ajajaj! Har iofs kompisar som bet ihop trots mjölkstockning och svinont några dagar, och slutade från en dag till en annan, men för mig kändes det som lite onödigt plågeri. Ont i brösten är inget kul.
 
För egen del när jag behövde lätta på trycket kunde jag lägga handen på det spända området, längst bort från bröstvårtan så att säga och lägga ett lätt tryck. Jag upplevde att det tömde utan att stimulera något direkt. Efter att man gjort det lite försiktigt kunde det fortsätta läcka av sig självt tills det var klart så att säga. Gjordes med fördel i duschen.
 
I lördags natt ammade jag sista gången med min plutt. Har bara ammat nattetid senaste veckorna och nu bestämde vi att det fick vara dags att sluta helt. Brösten har gjort sjukt ont sen dess. Har inte pumpat ur men försökt trycka ut lite försiktigt några gånger per dag för att lätta på värsta trycket. Hur länge kan man räkna med att det tar innan de har sinat helt? Vad händer egentligen med mjölken som finns kvar i tuttarna? Finns det risk för mjölkstockning?
När jag slutade amma (gick från full produktion till noll direkt pga allergi) så pumpade jag brösten helt tomma och satte på en tajt träningsbh. Sen försökte jag pumpa så sällan det gick. Första dan 4 ggr, andra dan 3ggr osv tills jag höll ut i tre dagar utan pumpning. Gjorde då en pumpning till och sen dess var det klart. Det tog ca 1 och en halv veckan. Det är viktigt att man pumpar ut helt. Verkligen masserar alla mjölkgångar så det inte blir något kvar som kan orsaka stockning.

Att inte pumpa eller bara topptömma är ju outhärdligt! Aj aj aj! Jag har gjort på detta viset båda gångerna jag har slutat amma. Då från full produktion till noll amning samma dag som läkaren sagt ifrån.

Lycka till!

Mvh Miks
 
Jag har pumpat ut helt när bröstet känts fullt, som Miks. För mej tog det ett par dagar att fylla brösten och sen efter en eller två pumpningar har produktionen varit slut.
 
I lördags natt ammade jag sista gången med min plutt. Har bara ammat nattetid senaste veckorna och nu bestämde vi att det fick vara dags att sluta helt. Brösten har gjort sjukt ont sen dess. Har inte pumpat ur men försökt trycka ut lite försiktigt några gånger per dag för att lätta på värsta trycket. Hur länge kan man räkna med att det tar innan de har sinat helt? Vad händer egentligen med mjölken som finns kvar i tuttarna? Finns det risk för mjölkstockning?

Jag gjorde det så gradvis att jag sinade. Han fick inte amma tomt i ett par veckor och lite mindre för varje gång. Sedan fick han en napp istället. Det var nattamningen bara som var kvar så det var inte så att han behövde maten. Sedan minns jag inte ens, tror inte det var så mycket kvar när vi slutade att det gjorde ont.
 
Uppdatering: jag pumpade ur en skvätt i förrgår kväll och sen dess har det gått jättebra! Lite spända bröst men inte alls onda.
 
O_oJag hade tänkt att trappa ner amningen långsamt, men min son vande av sig själv blixtsnabbt. På några dagar hade han slutat helt och vägrade bröstet, 5,5 månader gammal.
Så jag fick bita ihop, duschade varmt och masserade ut mjölk när det spände i brösten. Har tagit drygt en månad innan jag sinat helt ( upptäckte nyss att jag får ut ngt som liknar råmjölk om jag mjölkar O_o)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 822
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 618
Senast: Klara
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 487
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp