Hur gör jag då?

Em3li3

Trådstartare
Jag har en varmblods valack på foder som jag köper nu i slutet av Juli.
I början(haft honom sen 31 Aug-2010) kändes han bufflig och tiggig och han hitta på massa hyss..
Nu har vi fått ett band eller vad man ska säga. Det bandet är starkt som stål.
Kommer jag ut till stallet och ropar hans namn så kan dom alla 3 hästarna stå LÄNGST ner i hela sommar hagen och han flyger upp med huvudet och drar iväg med världens fart mot mig och dom andra stannar kvar(vilket brukar vara ovanligt) när han kommer fram så stannar han och andas ett tag sen känns det som att han kommer fram och kramar mig han lägger ofta sitt huvud under min arm och sen lägger han ganacherna ovan för mig försiktigt mot mitt huvud.
Och det känns som att han blir överlycklig när jag kommer ungefär som att bli bemött av sin hund innanför dörren när man kommer hem. MYSIGT! :D

Nu till varför jag lägger in tråden.
Vad kan jag göra med honom, ungefär som en lek. Jag har provat följa john och det gillar han så länge vi skrittar men börjar jag springa så stannar han och ser besvärad ut(ungefär som att jag är på väg att lämna honom och han blir ledsen)
Jag vill prova på pressening men hur och vart börjar jag?
Kom gärna med förslag på lekar eller vad som helst som man brukar göra med sin häst när man kommit varandra så nära som vi gjort.
Tacksam för alla svar :)
 
Sv: Hur gör jag då?

Man lär hästen olika trick och konster. Det är bra för att få hästen att lita på en ännu mer.

Jag har bara provat lite, men jag tror att det är kul både för människa och häst.
 
Sv: Hur gör jag då?

Grattis till den fina kontakten med din häst! :banana:
Det är verkligen speciellt när man får en häst att ty sig till en. Hundar i all ära - dom är också jättehärliga när dom kommer springande för att hälsa, men de är ju rovdjur som vi och med lite liknande behov och sätt att tänka. Att dom kommer till oss känns som lite lättare att uppnå!

Om du vill börja leka med en presenning, så gör som med allt annat som är nytt för hästen - börja försiktigt och se hur hästen reagerar!

Använd en ganska liten presenning (ca 3X5 meter), det blir smidigare då!

Börja med att lägga presenningen en bit ifrån där du och hästen ska vara. (Med en tyngd på om det blåser ;))

Du kan nu göra dina vanliga övningar, som hästen känner väl igen, en stund. Ni kan röra er emot presenningen och kanske gå över den.

Alla hästar reagerar naturligtvis olika och har du en häst som inte överhuvudtaget tycker att presenningen är läskig så kan det räcka med att ni går över den en gång. Därefter kan du ta presenningen i handen och dra den efter dig när du leder hästen.

Du kan sedan stanna och skjuta in den under magen på hästen och dra ut den från båda håll.

När du ska börja lyfta upp den på hästen så lyfter du den lite åt gången från sidan utan att lägga den på hästen. Den får gärna nudda hästens sidor.

Var uppmärksam på hur hästen reagerar i alla olika moment! Tvinga dig aldrig på hästen! Om han verkar orolig så gå tillbaka ett steg och prova igen efter ett tag eller kanske till och med dagen efter.

Se till att du avslutar varje träningstillfälle på ett positivt sätt! Låt hästen få göra något den klarar av innan du slutar för dagen.

När hästen har accepterat att du lyfter presenningen ovanför dess rygg och när du kan röra vid den över hela kroppen med presenningen, så kan du lägga den ihoprullad över ryggen och sedan succesivt veckla ut den mot hals och rumpa.

När hästen kan stå lungt med sänkt huvud och med presenningen över hela sin kropp och hals så har du lärt hästen att verkligen lita på dig!

LYCKA TILL! :)
 
Sv: Hur gör jag då?

Tack!! Det ska jag sbsolut prova.. Jag ahr jobbat en del på sista tiden och inte haft samma tid som innan i stallet men det där ska ajg ta mig tid för att prova:)

Tackar så mycket!!
//E
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 995
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp