Hur gör man (när man söker jobb)?

Lillagoajag

Trådstartare
Har p.g.a. personliga skäl bestämt mig för att hoppa av min utbildning och sedan söka om till våren "i rätt stad". Nu ska jag alltså flytta hem och behöver skaffa mig nån slags sysselsättning (som gärna ger lite pengar). Jag har sökt en kurs som fortfarande var öppen för anmälan, dock finns det risk för att den ställs in och isf behöver jag en back up-plan.

Men jag vet inte hur man gör. Och jag behöver er hjälp och stöd. Jag har egentligen aldrig jobbat, har gått från studier till studier så har ju noll och ingen erfarenhet. Vad kan jag söka? Det jag kommer på är:

affärer
restauranger/café/snabbmatsställen
Städ (men hur och var söker man då?)
Posten (eller?)

Var kan man mer söka när man står utan erfarenhet? Och hur gör man? Kan man ringa? Vad säger man då? Ska man gå dit? Vad säger man då? Hur skriver man ett CV och personligt brev för sånt här?

Sedan till det som gör det jobbigt. Jag är inte direkt det "man söker", man ska vara stresstålig - vilket jag verkligen inte är. Hu gör människor som inte är stresståliga? Man kan ju inte ljuga om man får frågan? (Och jag tänker därför undvika telefonförsäljar-jobb...)

Skriva in mig på arbetsförmedlingen antar jag att jag ska göra?

HJÄLP :arghh:
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Skriv indig på arbetsförmedlingen så fort som möjligt. Man får inte så mycket hjälp där, tycker jag, men man måste vara inskriven för a-kassa och sånt.
Sedan är det bara att skriva ihop några rader om dig själv, vad du har pluggat osv. Jag har gått in till affärer jag velat jobba på och sagt "Hej! Jag söker personalansvarig?" När du har personalansvarig är det bara att säga att du söker jobb även extrajobb kan vara intressant (om det är så), lämna ditt brev där du skrivit om dig själv. Om du inte har jobbat så har du ju inga jobbmeriter då tänker jag att ett personligt brev är mer intressant än ett CV.

Posten kan du få jobb (har jag fått) utan utbildning, du behöver hyffsad fysik då det är ganska tungt dock. Annars personlig assistent, går ofta på personkemi. Butiker är svårare då de ofta vill att man ska ha erfarenhet från detaljhandel. Snabbmatsrestaurang går också, men ofta mycket stressigt (been there, done that, to ;)) Fik/café kanske kan gå men också ofta krav på att kunna hantera stressiga situationer med mycket kunder osv.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Jag tycker att det som gett best resultat är att ringa och be att få tala med den som är personalansvarig alt. gå till den tilltänkta arbetsplatsen och fråga om den personalansvariga är där, och efter detta ev. lämna ett CV eller personligt brev samt kontaktuppgifter. För mig har det fungerat fint att göra så i alla fall. :)

Andra tips på ställen att söka jobb på förutom de du nämnt är Hemtjänsten (häromkring verkar de ständigt söka folk) och som vikarie på skolor.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Kan man vara inskriven på arbetsförmedlingen fastän man studerar?
Är det bäst att ringa butiker först och fråga efter personalansvarig eller ska man bara strutta in och hoppas på det bästa?
Vad ska man ta med sig? Antar att mina "vikarierat som ridinstruktör enstaka timmar under några år" och "jobbat med administration och skogsröj" inteär sådär jättemeriterande för butiksjobb...?
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Hemtjänsten, behövs typ alltid folk och de anställer många gånger på personlighet. Ring kommunen i din nya ort och fråga efter bemanningen/enhetschef.
Nu tror jag inte du är i Karlstad men annars kan jag ge dig nummer.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Kan hjälpa till med CV om du behöver. Kan även skicka mitt om du vill se hur ett väl formaterat CV ser ut (menar inte att låta dryg, jag jobbar hos ett bemanningsföretag och arbetar varje dag med att formatera om CVn).

Sen rekommenderar jag att ringa eller gå runt och lämna ut ditt CV. Jag minns själv att det var lättare att få jobb inom restaurang & Cafeer etc om jag var ute och lämnade CV personligen och pratade med folk. Fick båda mina serveringsjobb på den vägen.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Tack allihopa för era svar!

Kethets: Nej, jag befinner mig inte i Karlstad. :) Men min mamma har jobbat inom hemtjänsten så då borde jag kunna få in nån fot den vägen (alltså, jag har inte ens tänkt att man kan söka jobb där om man inte är sjuksköterska... :o )

Rubinen: Det vore toppen! Tack! Jag skickar över nåt i veckan!

*KL*

Ska på en rekryteringsdag för personlig assistent, där man ska förbereda en kort presentation om sig själv - vad ska jag säga :eek: Jag har ju inte några meriter att glänsa med och vill inte låta för smörig "jag lär mig jättelätt och är väldigt ambitiös" :banghead: Så, någon som har tips?
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Åh, skulle du vilja skicka det till mig? Sambons är kasst:cautious:

Lillagoajag: Nej, sjuksköterska är tom för högt utbildat:D Mitt yrke är vårdbiträde, jag har dock vissa saker som annars bara undersjuksköterska har eftersom jag har haft tur med att det saknas personal och jag lärt mig stick- och sprutteknik hos veterinär.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Jag skulle också vilja se på ett CV som är väl formulerat! Vet inte riktigt hur mitt står sig mot andras! :D :nailbiting:
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Haha! Jag har precis skrivit lite tips till Lillagoajag om hennes CV och fick ett PM om en annan som ville ha hjälp. Vi kanske borde ha en "hur man skriver ett CV"- tråd här på buke så alla kan dela med sig av tips & trix :D
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Vikarie inom ex. förskola,äldrevård osv kan du ju alltid söka :). Lite segt att vara vikarie om man får hoppa runt mycket. Men där jag bodde förut var det iaf ständigt behov och jag fick nästan jämt jobba :). De behöver ju ofta nytt folk, då många börjar komma upp i lasdagarna och då fick man iaf inte jobba mer i min kommun.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Det du absolut inte ska göra är att fastna i jobbannonsträsket! Majoriteten av alla jobb som ligger på tex. Platsbanken (i alla fall i mitt område) är provisionsjobb eller jobb som kräver sjukt lång erfarenhet eller utbildning. Skicka runt ditt CV och personliga brev till alla ställen du kan tänka dig att jobba på, även om du inte vet om dom söker folk. Jättemånga ställen tar ofta in nytt folk utan att ens ha annonser ute. Att du inte har någon erfarenhet gör sällan något när det handlar om dom yrkena du nämnde. Man blir upplärd och är det ett seriöst företag du hamnar hos ligger det i deras intresse att lära upp dig väl och att du känner dig trygg. Vad gäller stress så tänker jag vara precis lika pisstråkig som många andra och säga att man vänjer sig ;)

Ge inte upp hoppet om du inte får svar och skicka till massa ställen samtidigt. Vänta inte på att en arbetsgivare ska höra av sig innan du söker nästa jobb (vet en del som gjort så ;)) för alla hör inte av sig. Just nu är det också snåla månader, i alla fall inom restaurangbranschen på många håll, så kan hända att många håller tight med personal just nu men å andra sidan så är januari snart slut och dom kommer snart behöva nytt folk (och folk slutar på arbetsplatser hela tiden så då finns det plats för nya) när allt drar igång igen så att du är ute redan nu är nog bara positivt!

Får du intervjuer så var bara ärlig och dig själv, ofta går din personlighet före erfarenhet :)

Lycka till! :D
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Dina CV-trix måste ha varit bra, för jag har en intervju på tisdag :banana: :banana:
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Whaat?!! Grattis!!! (Många utropstecken nu) ;-) Nu vill jag också få tips!
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

Kan du inte PM:a mig ditt CV? :) Är också i jobbsökarträsket.
 
Sv: Hur gör man (när man söker jobb)?

+1 på den! Jag skulle verkligen behöva se hur ett CV "ska" alternativt kan se ut... Så om någon skulle vilja PM:a mig skulle jag bli evigt tacksam!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 964
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 178
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 638
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp