Hur gör man?

F

Frieserhäst

Har inhandlat en bröstpump, en avent isis! Verkade ju jättebra, men jag får det inte till att fungera!
Det blir lixom inget vakum. När jag pumpar med hantaget så hoppar bröstvårtan in och ut lite
men det blir inget konstant tryck. Nästan som det känns som det läcker ut luft från någonstans.
Även om jag inte har direkt stora bröst borde det väl ändå gå, tryckte tillslut som bara den
för att det inte skulle läcka luft mellan tratten o tutten =ont och ingen skillnad.

Eller har jag på något sätt helt fel teknik?

mia
 
Sv: Hur gör man?

Du har väl satt ihop den rätt? Det är jätteviktigt att den lilla vita "pluppen" sitter rätt i själva pumphuset! Den kan vara lätt att missa.

Annars hade jag också litegrann problem med att få till trycket i början. Det är bara att öva/fortsätta. Sätt dig gärna ganska rakt upp; nästan lite framåtlutad eventuellt. Och tryck pumpen tätt emot bröstet och håll så under tiden som du pumpar.

När det gjorde "ont" så var du nog på rätt väg. Fortsätt då, men tryck inte ner handtaget så djupt att det gör ont utan ta i lite mindre. För mig tog det säkert 5 minuter första gången innan det ens kom några droppar mjölk. Sen fick jag bara ut kanske 10 ml. Men när jag fortsatte träna i några dagar så fick jag så småningom igång tekniken ordentligt. Jag märkte att psyket spelar stor roll; man måste koncentrera sig en del och det gör absolut inget om du försöker se ditt barn framför dig när barnet suger på bröstet; då flödar det till rejält för mig i alla fall!

När jag pumpade varje dag fick jag till slut ut bortåt 80-100 ml på ca 10 minuter från ett bröst! Nu har jag tyvärr slöat till och skippat pumpning en vecka så nu går det lite trögt igen och jag får ut kring 40 ml. Så jag tror det gäller att pumpa regelbundet varje dag för att få bästa resultat.

Tillägg: ett tips som brukar funka rätt bra för mig (som jag tror iofs står i instruktionen också) är att först trycka några snabba, korta tag på pumphandtaget; en 6-7 stycken; innan du börjar pumpa mer i "amningstakt" (2-3 sekunder nertryckt handtag och sen släppa upp). Jag brukar ibland köra en såndär episod med några korta tryck när jag märker att det börjar bli dåligt flöde igen och kan då få ut lite till ur bröstet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man?

Jag brukar stimulera igång med handen först för att gå igång produktionen. dvs. jag handmjölkar tills jag ser att det börjar komma.
 
Sv: Hur gör man?

I början fick jag trycka pumpen ganska rejält mot bröstet så att det blev vacuum. Det hjälper också om du masserar nedåt mot bröstvårtan. Du har satt ihop den rätt va? Se till att ingen luft läcker in i tratten mellan gummit och plasten.
 
Sv: Hur gör man?

Jag fick det aldrig att funka med sådanna pumpar så jag hyrde en elektrisk från BVC. :bow: Det var jag väldigt tacksam för eftersom jag satt och mjölkade 6 gånger om dagen i 2 månaders tid.

BVC sa först att de inte hade några pumpar men när jag kom dit och brösten sträckte sig, bokstavligen, bak till skulderbladen och var som två cementklumpar så trollade de fram en! :D
 
Sv: Hur gör man?

Håller med föregående "talare" om att kolla att du har satt ihop den rätt.
Från början tyckte jag också att det var svårt att få till ett bra "sug". Kanske beror på att silikondetaljerna är nya och lite stela. Jag tyckte att det hjälpte att blöta silikontratten så att vattnet hjälpte till att täta mellan plast och silikon.

Annars tyckte jag att det var en suverän pump! lätt och smidig att ta med sig och lätt att hantera när man övat lite:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man?

Björk: Jag tror (:o) jag har satt ihop den rätt, den vita pluppen kan väl igentligen bara sitta på ett håll?
Anledningen till att jag fick ont när jag använde den var att jag tryckte den så hårt mot
bröstet för att vara säker på att det inte skulle läcka ut luft, men inget vakum blev det ändå.
Jag köpte denna begagnad av en tjej som inte heller hade lyckats med att pumpa ut något.
Den var i stort sett fördigmonterad när jag fick den. Tycker det ser rätt ut när jag följer beskrivningen.

Brandgul: Handmjölja kan jag inte alls, provade däremot att låta tjejen suga en stund
först för att få mjölken att rinna till...

Vindvissla: Jag tror inte den läcker vid tratten, men därför provade jag även att köra
utan själva silikonet. ingen skillnad.

Grr, känner mig verkligen värdelös ;) och lite halvt korkad!
ska prova sen igen och verkligen känna igenom alla delar så det är rätt!

Tackar
 
Sv: Hur gör man?

Det tog mig många många svordommar och försök innan jag fick min att funka som den skulle... man måste göra precis rätt och sterilisera och låta den torka mellan varje gång osv.....
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 879
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Inte för att jag gör det heller eftersom jag får mjölkstockning i den hela tiden men hur som helst. Min 3 mån bebis, som helammas...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lupino
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp