Bukefalos 28 år!

Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Hon gick på lösdrift tills hon var två och sattes i träning. Våra hästar går i en stor vinterhage, 6 stycken. Hon är en ranghög individ (nr 2) och hästarna funkar väldigt bra som flock. Ingen stress i hagen alltså. Går på bete med samma flock (har betet hemma). Hon hade inga problem med att anpassa sig till flocken när vi fick hem henne. just då hade vi en lite äldre sto som hon tydde sig till men hon dog. Hon är ganska lekfull och leker gärna med kompisarna i hagen. Som sagt så har hon fri tillgång till grovfoder. Vi har inte rem på henne då vi inte tycker att problemet är alltför stort. Det har blivit hundra gånger bättre än när vi köpte henne så utevistelsen är bra för henne men jag tror ändå att hon behöver komma in på natten vintertid för vila och för kylan (har enorm vinterpäls och täcke men fryser ändå)
Hon har en hyffsat stor box och vi har försökt placera hästarna så att dom trivs med varandra, tror vi har lyckats (helt tyst vid utfodring:) ) och hon har ett fönster utmed vägen som hon gärna tittar ut i. Ja tror abslout att många hästar trivs i lösdrift men inte alla, det håller jag fast vid.
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

väldigt bra och intressant tråd. Önskar att det var fler som gjorde som ni och faktiskt försökte göra något för sin krubbitande häst och komma åt själva grundproblemet än att bara sätta på en rem och sen "sk*ta i det". Har sett alldeles för många sådana tyvärr...
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Tips, om man har en häst som känner sig extremt stressad i flocken när det ska ätas,(om man inte ha fri tillgång förstås) Såhär gjorde vi:

Mindre fålla i hagen, med resårgrind framför. Grindöppnare.
När hästarna fodrades, fick den här hästen stå själv den stund det tog att äta upp höet.
Man ställer in grindöppnaren på den förväntade ättiden, den öppnar sig själv när hästen ätit klart, och hästen kliver ut till de andra.

Det funkade bra! ;)
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Magnesium tillskott finns i magprodukter ofta. kommer inte ihåg exakta namn på det men använda det själv till min häst för att hon skulle lugna ner sig. Så kolla på granngården eller liknande på burkar som det står magbalans å liknande ord. Inte särskilt dyrt heller.

Har du otur så kan det vara som så att krubbitandet hos din häst är ett så pass invant beteende så det helt enkelt inte går att få bort.
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

peter_lundin skrev:
Går ej att se på röntgen.
PL

Vilket då menar du? Magsår? Jag menar när man går in med kamera i mage och tarm. Kanske inte så korrekt uttryckt, men men..:o
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Bra skrivet och mycket information!
Jag tror ochså att beteendestörningar även har med ras att göra. Vissa raser håller sig till olika störningar. Konstigt nog så verkar travaren vara den som allra minst ägnar sig åt de klassiska beteendena så som krubbitning, vävning och luftsnappning.
Något jag ochså tycker att man ska ha med i åtanke är att hästen är ett vanedjur. Den vill att samma saker ska ske på samma tider varje dag. Jag har varit med om hästar som pga. sjukdom måste stå inne på box en längre period. Man tror att nu blir det liv i luckan, men det är förvånande hur lätt de vänjer sig.
Utedrift till all ära......men det passar inte alla hästar. Vi har alla hästarna ute på natten nu under sommaren och tar in dem på morgonen för träning. De kastar sig ner efter frukosten och endel till och med snarkar. Vi märker att de som är småheta blir lite mer slöa vilket är bra. En del hästar äter inte ordentligt eller vilar på utedrift. De hästar skulle i alla fall inte jag ha kvar så, eftersom det för oss är viktigt att hästen äter (både hö och kraftforder) ordentligt.
gulan
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Inte läst hela tråden än, men jag vill bara för balansens skull påpeka att det finns krubbitare som inte slutar ens om de får det 'idealiska hästlivet', det sitter helt enkelt för rotat.

Vi köpte en 12 år gammal ponny, krubbitare. Han blev kvar hos oss tills han var 33 år gammal då han togs bort av ålderdom. Han förblev krubbitare nästan hela livet. Trots fri tillgång på stråfoder (han var alltid i lagom hull, blank päls och så vidare) och dygnet runt utegång så kunde han bara inte se ett trästaket, en boxkant eller liknande utan att krubbita. Trots att han inte hade minsta anledning så var vanans mak, och antagligen beroendet av 'kicken' de får av att svälja luft för stor.

Han hade aldrig rem (han bet med den med), ett tag hade vi munkorg på honom de få stunder han stod inne för han inte skulle bita (pappa tillverkade en), och vi provade även stryka diesel på boxkanten för han skulle låta bli. (Då gjorde han ju det, men inte av annan anledning än att det inte fanns något som inte luktade/smakade päck att ta stöd emot).

Så bara för man ser en häst med rem t ex BEHÖVER det inte betyda att hästen inte verkligen har det exemplariska livet sett ur krubbitningssynpunkt, det beror helt på hur länge den bitit innan den fick det 'exemplariska' livet etc.
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

Jag skulle tom vilja säga att de flesta hästar med etablerad krubbitning inte slutar för att man fixar miljö o utfodring.
Det viktiga är att man har tillräckligt bra förhållanden för att inte hästen skall börja.
PL
 
Sv: Krubbitare. Hur kan man inte göra något åt det?

*KL*

Ang 'magbesvär' så det här är HELT ovetenskapligt, men väldigt tänkvärt.

Min unghäst är i grunden en cool och trygg dam. Hon fick tyvärr två svängar med boxvila under ett halvårs tid, när hon var ung (1 år och 8 månader första vändan och 2 år och 1 månad den andra vändan). Detta svarade hon tyvärr på genom att börja boxvandra. Mina hästar är vana att stå inne relativt kort tid/dygn (har stora boxar dock, 16 kvm)och gå ute dygnets flesta timmar i stor hage. De har alltid fri tillgång på grovtider och K har haft det så hela livet.

I alla fall så började hon visa små tendenser att vandra första boxvilan, och den andra (då hon stod på klinik) ringde de med panik i rösten och bad mig hämta hem henne då hon vandrade hysteriskt. Den omfattning hon vandrade då har jag tack och lov varken sett förr eller senare. Hon travade runt i boxen, helt blockad för omvärlden..

Detta beteende befästes tyvärr, och dyker nu upp i mild form vid situationer då hon uppfattar stress. Det är dock mild form som sagt och går oftast ganska enkelt att bryta. Hon tål dock boxvila dåligt sen dess (nyss utsläppt 5 veckor i förtid efter en operation eftersom hon efter sju dagars lugn - nytt rekord - på boxvila lessnade ur på det).

I alla fall som ung, även innan vandringsbeteendet kom, så var hon rätt hopplös att hålla hullet på. Fri tillgång på hösilage med bra värden plus anpassad kraftfodergiva och långt över tabellerna så var hon bara i acceptabelt hull. Jag provade flera olika kraftfoderlösningar utan resultat (dvs det verkade inte spela roll från vilket kraftfoder hon fick sina MJ och SRP från). Fin päls, bra i magen osv hela tiden. Det är lugnt i stallet vid fodring, men hon vaktar sin mat.

Jag beslöt mig för att prova Krafft Rehab, som ju är framtaget i samarbete med HBG:s djursjukhus för att ges efter buköppning, och är gjort/sägas vara gjort för att vara lättsmält och lättupptagligt samt skonsamt för magen. Jag började således vad jag kallar Krafft Rehab-experimentet. Började med att ersätta en del av kraftfodret med rehab, men låg kvar på samma MJ och SRP. Hästen gick upp. Så undan för undan ersatte jag mer och mer av kraftfodret med REhab och började även sänka MJ och SRP men behålla kvoten. Nu minns jag inte exakta siffrorna men vi började på över 100 MJ, och när jag tog bort allt kraftfoder var vi nere på under 80 MJ, och hästen gick stadigt upp.

Sedan över ett år står hon på i princip enbart hösilage, är lättfödd och de hullproblem vi har är inte att få UPP hullet utan få NER hullet :devil:

Min vet var helt fascinerad och undrade vad jag gett henne, och när jag talade om attd et var Rehab utbrast vet spontant 'Vad ÄR det för KNARK i det där? Jag har set magra, setiga fullblod som efter 3 - 4 veckor på rehab är i superfint hull??!!'

MIN teori är att min dam faktiskt hade någon känning från magen, magsår eller magsårsliknande, och att Rehaben läkte ut detta.

Så frånd en dagen är Rehab mitt absoluta förstahandsval (om det passar in i foderstaten) för hästar som är svåra att få upp i hull. Och jag kommer så långt det är möjligt (dvs passar in) avvänja K:s förhoppningsvis blivande föl med Rehab.

Och så en brasklapp - min valack var sjukligts vårfödd han med som yngre. Tills jag började analysera höet/hösilaget och räkna på det och insåg att han behövde högre SRP/MJ-kvot än tabellhästen. Men en kvot på sju är även han numera lättfödd och hullproblemen är det omvända mot förr. Så första steget är och förblir att analysera grovfodret och se hur det står till med balansen.

Men som sagt - om det inte hjälper så är jag numera en stor vän av Rehab.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 050
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 670
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 964
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp