Hur gör ni för att få en snygg man?

Pållan totalvägrar att bli ryckt, så jag har inget val. Innan klippte jag rakt av med vanlig sax, och det blev bra för hon hade tunn fin man.
Nu är den tjockare så då klipper jag det värsta med en vanlig sax, och sedan fixar jag till topparna med en trimsax. Klipper ca 2 cm upp, taggar och trimmar :D Ser inte alls klippt ut!
Men gör inte misstaget att klippa "hack" i manen, längs mankammen. Det blir himla snyggt, men ser inte klokt ut när det växer ut :o
 
hihihihahaha..ingen aning..först hittar du en snygg grabb..sen tar du honom till kyrkan och så gifter ni er, tadaaa: en snygg man! :D

(jag är inte helt seriös just nu ) :rofl:
 
Enligt mig är rycka för hand det enda sättet. Jobbigt nog! :( Känns inte som om det finns några genvägar till den perfekta manen.

Jag tror varenda gång att ryckkniven är lösningen på världens problem, men lik förbannat ser hästen vanvårdad ut efter att jag är klar...
 
:D Trodde först att du menade "Hur får man en snygg karl"? :D

Men snygg man - det är nästan lika svårt som att få en snygg karl. Man får pröva sig fram!

Skämt åsido! Låt manen växa till sig lite först, så den är några/någon centimeter längre än vad du senare vill ha den (beror på hur tjock denär och hur tunn du vill ha den). Ryck sedan systematiskt underifrån, inte för tjocka paritier i taget. När du fått manen så tunn som du vill ha den, rycker du de strån som hänger nedanför de 10 cm man som du vill ha.

Svårt att förklara :confused:.
 
Jag hänger på detta inlägg hoppas det är OK vår ponnys man är ca 20 cm lång och tjock...jättefult och jag undrar om man kan klippa först, bara rakt av... och sedan rycka det sista .....ser den ryckt ut då eller?? Har ingen erfarenhet alls av detta därför har manen blivit alldeles för lång.
 
Jag har en häst med jättetjock man. Men jag vill inte rycka den eftersom det gör ont på henne. Nu klipper jag den men om någon månad ska vi tävla dressyr och jag kan inte förstå hur jag ska lyckas fixa till några nkoppar av den manen :P. Jag läste att någon rakade under manen så att den blev tunnare. Fungerar det?

:confused:Hlsn Elisabet
 
Hmm. Jag vet inte? Har iallafall inte sett det själv. Men det är möjligt.

Ryckkniv brukar det flesta hästar klara av bättre än när man rycker för hand, men resultatet brukar ju som sagt bli lite si och så.

Min ponny har också tjock ponnyman om man inte ansar den och det är svårt & slitigt att rycka allt för hand, så då brukar det bli ryckkniven + sax som åker fram iallafall.

Brukar kombinera rycka för hand + ryckkniv + sax för att få ett någorlunda resultat! :D

Lycka till med manen! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
816
Senast: Linda_A
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
266
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 452
Senast: Johannna1
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
9
· Visningar
455
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp