Hur gör ni för att få en snygg man?

D

daysi

Snälla, har ni några bra redskap, tillvägagångssätt, tips?! Jag kan aldrig få till en snygg man - damen har mycket tjock man, och jag vill ha den ca en decimeter lång. Funkar HÖÖKS grej för 248 (eller vad den kostar), som klipper och det ser ryckt ut?

Jag är jättetacksam för alla tips!
 
Nej, tyvärr, den funkar inte...

Det sättet som funkar bäst för min del är att rycka lite åt gången (och rycka rakt upp). Det står pållen ut med. För att få den att ligga på en sida så flätar jag manen några dagar innan jag vill att den ska se snygg ut.
 
Jag brukar rycka mycket från undersidan så den blir tunnare. Sen när den är lite tunnare rycker jag den kortare, och är den då för tjock så rycker jag lite till på undersidan. Då blir den snyggast. Rycker bara med fingrarna och ibland mankam. Och klipp aldrig, det ser så himla fult ut.
 
Jag har klippt manen nu....riktigt fult blev det! :o

Hur gör ni när ni rycker med fingrarna, bara drar rätt av, eller hur får man liksom till längden?
 
Jag både klipper på längden och rycker underifrån, det blir rätt så bra. Jag är inte heller världsbäst på det!! Brukar ta hjälp med mankam när jag rycker, gör mindre ont i fingrarna. Tur att min häst är tålig :banana:
 
asså om man tar en taggigf sax ser de ju ännu mer fult ut. min ponny blir galen om man bara tar tag i manen så sen när han ska bli raspad så får han lugnande så då kanske ja kan rycka manen samtidigt. då kan han ju inte göra nå motstånd*grym* :angel:
 
Usch klippta hästmanar är så fula. Hästen ska ha en snygg och välryckt man. Om det inte är en tinker eller annan "långmanad" ras såklart.

När du rycker med fingrarna tar du lite hår mellan tummen och pekfingret i vänster hand. Dra upp och ner så överflödigt hår försvinner med högerhanden. Ta bara lite hår åt gången, annars går det inte. Sen rycker du rakt ner.
 
Jag använder händerna och en mankam för att tunna ut manen... asså rycker underhåret...som vanligt alltså å sen brukar jag jag klippa manen på längden... tycker det blir snyggast :)
 
Hihi, min sambo läste detta nu, och blev förbryllad - han läste: Hur gör ni för att få en snygg man (han läste inte hästman utan människoman=kille).
Hahahaha! Stackarn, han måste känt sig jätteful innan han förstod vad jag menade!!! :banana:
 
Det blir alltid snyggast att rycka helt för hand. Men man kan få manen att se nästan ryck ut om man rycker med en trimkniv. Det är ju mycket behändigare och går också fortare. Det är viktigt att använda samma teknik som när man rycker för hand annars blir det inte snyggt. Enda nackdelen är att hästen får tjockare man eftersom man inte tunnar ur den med trimkniven. En kombination av händer och trimkniv är bra om hästen han väldigt tjock man. Det är svårt att förklara exakt hur man ska göra så det är bra om du har någon som kan visa dig första gången.
 
Jag har ryckt manen någon gång, det tog 100 år och gjorde ont i fingrarna, så jag antog att jag gjorde fel... De flesta jag känner klipper, och det blir inte snyggt...inte för mig, iallafall!
Ska nog testa trimkniv....
 
Hur gör ni för att få en snygg man.. haha, jag reagera nu på vad det stog. Hur gör ni för att få en snygg man, jag är nog lite för ung för att gifta mig så jag har ingen man. ;)
 
Först tunnar jag ut manen (om det behövs) genom att rycka. För att korta av den tycker jag det är lättast att använda trimkniv. Är noga med att kamma igenom manen mellan varje "runda", då ser jag lättare om det blivit ojämt någonstans. Till sist jag putsar lite med vanlig sax.
 
Om manen är riktigt lång (så långa att man inte kan rycka den kort) så brukar jag klippa av den en bit på längden, men jag klipper då rakt upp i manen så att det inte ser klippt ut (trimkniv är säkert bättre men jag har ingen sån) sen rycker jag så att den blir tunnare och lite kortare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 156
Senast: Squie
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 535
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
640
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp