Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Nytt år och nya barnkalas...I barnens skola så får man inte lämna inbjudningar i skolan om inte alla i klassen är bjudna vilket i och för sig är bra, men barn pratar ju ändå med varandra - så för det mesta vet ju alla vem som är bjuden på vilket kalas.

I dotterns klass har det varit väldigt många kalas där hela klassen varit bjuden, men i år verkar det som om det börjar bli att de som fyller år enbart bjuder ett par - tre stycken barn.

Hur gör ni? Vi har haft alla varianter känns det som. I år blir det nog inga jättekalas dock.

Det här med kalas är ju som sagt lite känsligt för barnen, vad säger man till ett barn som kanske aldrig blir bjudna på något kalas? (Jag har inte fått den frågan ännu av mina barn dock, men den kanske kommer)
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Det måste vara upp till var och en att välja vilket slags kalas man vill ha, men man som förälder som inte ställa upp på att ens barn vill bjuda hela klassen utom en eller två, då är det något fel.

Men det går ju i perioder dels vad man som förälder orkar med och dels vad barnet själv vill.

Och om ens barn aldrig blir bjudet på kalas så får man först prata igenom det hemma och antagligen beror det på mobbing eller att barnet har svårt att få kamrater och i vilket fall behöver det hjälp.
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Eftersom jag har varit den som aldrig blev bjuden...
Barn VET varför de inte blir bjudna, tyvärr.

I övrigt - det är ju inte varken gratis eller särskilt enkelt att ha ett kalas för en hel skolklass. Så jag förstår verkligen ok man vill undvika det. Då är det väl bättre att barnet för välja ett antal av sina allra närmaste vänner och bjuda hem dem. Det kan ju göras via telefon. För varför ska man bjuda hem klasskamrater bara för att man råkat hamna i samjma klass, om man i övreigt inte har något gemensamt med dem (vissa av dem menar jag då)
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Kankse inte en lösning på just ditt problem men jag har själv låtit bli att ha kalas för sonen överhuvudtaget. Han fyllde 6 i år och vi hade väl först tänkt ha ett kalas men eftersom jag ville bjuda alla på dagis för att ingen skulle känna sig utanför så blev det till slut inget. Vi hade ingen möjlighet att bjuda 21 barn på kalas i vår trea på 85 kvadrat. Det skulle varit totalt kaos. Dessutom var det lite svårt att hålla det utomhus den 4 januari.

Får se hur vi gör nästa år. Känns som man å ena sidan vill bjuda in alla men samtidigt är det inte praktiskt möjligt för oss. Kommer dock inte att utesluta bara en eller två det känns fel.
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Vi har bjudit de barn som mina barn själva velat. Plus några andra som "hör dit" ändå. Man får liksom coacha dem lite. Det har aldrig varit mer än 10 barn på mina barns kalas.
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Egentligen tycker jag inte att kalaset i sig är ett problem, men det varierar oerhört från skola till skola hur man gör med bjudandet har jag märkt. Där en kompis bor (en annan kommun) är det oftast hela klassen som bjuds in.

Jag har några månader på mig att fundera över kalasandet, förra året hade vi inga stora barnkalas faktiskt, barnen protesterade inte.
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

Bjuda på ngt i skolan?

När sonen gick på dagis kunde man ta med sig ngt, glass, kakor el tårta, så firade de på skolan. Jättekäckt. Kanske man kunde ordna ngt liknande i vanliga skolan i samråd med läraren, en enkel fika.
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

En god tanke som vi också hade på dagis, men barnens skola är med i ett barn och överviktsprojekt så allt sådant är "indraget":)
 
Sv: Hur gör ni när era barn ska ha kalas?

"knapplån"

man kan kanske bjuda en del dvs bara pojkarna/flickorna? Blir ganska många ändå i vissa klasser... men inte i alla.

I åldersblandad grupp kan man bjuda alla i en årgång?

Javan spånar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 543
Senast: YaHilweh
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 848
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 493
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp