Hur gör ni på vintern?

S

Stinat

Jag har inte haft egen häst och de perioder ja ridit andras hästar har aldrig varit under vintern insåg jag just (sitter o funderar på att lägga ut annons om att bli medryttare). Kom på en ganska dum men ändå relevant fråga! Hur rider ni som inte har ridhus på vintern? Hur tränar ni om paddocken är full med is? Det är ju jättemörkt på eftermiddagen o kvällen, har ni nån annan upplyst plats att va på ute och fryser ni inte? Eller törs ni rida i mörker?

Jag är jätte mörkrädd och vet inte hur jag ska göra, jag kan bara rida kvällstid :confused: Får väl hålla mig till rihus och hoppas ägaren kan rida ut på dagtid. Är väl ganska tråkigt för hästen att bara springa runt i ett ridhus hela vintern? Men är det inte halt fast man har broddar också om man rider ute? Har gått omkull som liten med en häst som skenade iväg o svängde där det var is. Så jag är lite nervös men vill inte vänta till i vår, herregud jag vill ju ha egen häst också sen och det kan man ju inte bara ha vissa perioder :D
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Fyra isbrodd per hov så är det lugnt, man KAN ju gå omkull ändå, precis som man kan göra på asfalt sommartid men jag galopperar på is och det har alltid gått bra. Rider ut när det är mörkt om jag har sällskap, på med pannlampor bara:)

Har jag inte sällskap och måste rida när det är mörkt rider jag eller tömkör på ridbanan. Är det underlaget katastrof får hästen ta det lite lugnare och så åker eller rider jag till nåt ridhus i närheten när jag hinner elelr får skjuts med släpet.

Kan du inte komma överens med någon att ni kna rida ut lite tillsammans en gång varje veckan när det är mörkt, och så rider du ut lördag- söndag så kan du vara på banan två-tre gånger under veckorna så blir det inte så enformigt?
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Jag kör till ridhus i veckorna då det är mörkt när jag kommer från jobbet. Sen försöker jag rida ut på helgerna om väder och underlag tillåter.

Jag ser till att variera ridhusarbetet så mycket som möjligt för dem, och hittills har de inte visat några tecken på att tröttna.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Rider ut! Försöker ta det under tiden solen är uppe men ibland blir det kvällsridning. Är det rejält fruset och snö utan skare är det perfekt att jobba på täkterna annars blir det lite skritt och trav på vägen/stigen med samma jobb som om jag var i ridhus. Går fint att jobba takt, form, sidvärtsrörelser m.m. överallt ;)...och om det är snöigt/frostigt blir det ju inte så bäckmörkt direkt. Man ser rätt bra ändå...
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Rider runt i mörkret (viss belysning från gatulampor) efter bästa förmåga. Klär på mig ordentligt med kläder + reflexer och anpassar ridningen till underlaget. Kan t ex passa på att jobba med diverse finlir, sitsen osv.

Det fungerar faktiskt helt ok även om jag givetvis inte hade tackat nej till belyst ridbana/ridhus ;)
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Isdubbar samt snöskor. Sen rider jag ut. Barbacka för det värmer så gott om rumpan.:love:
Nu jobbar jag skift så jag kan rida i dagsljus.
Men visst är det en tråkig period vi har framför oss. Det värsta är om det först snöar sen regnar sen fryser det för att som som grädden på moset, komma lite pudersnö.:mad:
DÅ avstår jag från ridningen!
Man kan bara hoppas att helgerna blir fint ridväder.:bow:
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Just nu har jag problem när det är fruset eftersom min häst fått röta som gör att han blir öm på för hårt underlag.
Jag har boots till honom som funkar utmärkt, men har inte broddat dem än (första frostdagen igår).
De dagarna jag inte kan rida på dagen har jag en medryttare som oftast kan rida någon dag när det fortfarande är ljust. Jag gillar inte att rida i mörkret, men jag har gjort det några gånger. Det går bra med massa reflexer och pannlampa är att föredra även om hästen hittar i mörkret med så vill jag gärna se.

I år kommer jag troligtvis försöka ta mig till ridhuset lite oftare.

Annars blir det inte så intensiv träning för oss på vintern, dels så blir det mest skritt eftersom allt är så hårt när det är fruset. Dels så har min så mycket päls (lite rakad i år) så han blri genomsvett och tar flera timmar att torka. Jag tycker inte att han ska behöva stå för blöt om det är för kallt eftersom vi har kallstall.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Snösulor, broddar, pannlampa och varma kläder! Jag har inte haft tillgång till ridhus under de 14 åren jag varit hästägare och det går fintfint ändå. Men jag kan tänka mig att om man har en tävlingshäst som man vill hålla i full träning så är det en stor fördel med ridhus. Själv rider jag i skogen året runt. Min häst har bara två brodd i varje sko och han kan både trava och galoppera på is utan problem. (Det är faktiskt halare i skritt...)

Om du vill bli medryttare så kanske ni kan komma överens om dagar som ger dig möjlighet att rida i dagsljus nångång? Min medryttare rider i mörker (oftast) två vardagar i veckan och sen rider hon varannan lördag för att få möjlighet att ge sig ut i skogen i fullt dagsljus.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Jag rider de dagar jag anser att vädret är ok, kan bli en gång i veckan eller fyra, tränar inte hårt på vintern utan tar det lugnare då.
Är paddocken full med is rider man inte där, då rider man ut. Har upplyst paddock men rider ut i mörkret också, man kan ju välja breda öppna vägar då, kanske ha en bra pannlampa? Anpassa tempot efter sikten.
Fryser gör man om man har för lite kläder på sig...
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Har du fyra broddar i varje sko, snösulor och pannlampa så finns det ingenstans där man inte kan rida på vintern! Ängar och dylikt är perfekt för lite dressyr (framåtbjudningen får man gratis) på vintern, stigarna brukar ju vara lite för hårda för mer än skritt (förutom om det finns massor med snö förstås).

Satsa på ängar, annars är barbackaturer i skritt ungefär det mysigaste som finns! Särskilt med ett ridtäcke över benen, och en lurvig vinterpäls under sig.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Okej va kul o få höra allas svar. Som vanligt blir jag lika osäker på om jag nånsinn kommer kunna lära mig tillräckligt för att ha egen häst ;) Finns så mycket att lära även om jag tycker jag kan mycket o varit medryttare. Men det är ju inte förrän man utsätter sig för varje situation man lär sig. Tyvärr är det ofta ägaren som gör det mesta, tex klippa man o svans o såna saker. Väljer täcke, utrustning, foder o allt, som medryttare bara gör man ju det man ska utan att alltid tänka på varför man valt just det täcket osv. Ojoj va jag alltid ska överanalysera haha!
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Precis som du säger så lär man sig efterhand som man hamnar i olika situationer. Jag är medryttare och har alltså ingen egen häst men är mer än gärna delaktig i mycket mer än själva ridningen. Dessutom är jag en obotlig frågenisse om varför man gör just si eller så, helt enkelt för att jag gillar att lära mig och utvecklas.

Är man bara mottaglig för olika idéer och inte ständigt rädd för att göra fel så brukar det gå vägen till slut. En bra kontakt med hästens ägare och ett ömsesidigt förtroende är ju klart en fördel... ;)
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Jag har inte haft egen häst och de perioder ja ridit andras hästar har aldrig varit under vintern insåg jag just (sitter o funderar på att lägga ut annons om att bli medryttare). Kom på en ganska dum men ändå relevant fråga! Hur rider ni som inte har ridhus på vintern? Hur tränar ni om paddocken är full med is? Det är ju jättemörkt på eftermiddagen o kvällen, har ni nån annan upplyst plats att va på ute och fryser ni inte? Eller törs ni rida i mörker?

Jag är jätte mörkrädd och vet inte hur jag ska göra, jag kan bara rida kvällstid :confused: Får väl hålla mig till rihus och hoppas ägaren kan rida ut på dagtid. Är väl ganska tråkigt för hästen att bara springa runt i ett ridhus hela vintern? Men är det inte halt fast man har broddar också om man rider ute? Har gått omkull som liten med en häst som skenade iväg o svängde där det var is. Så jag är lite nervös men vill inte vänta till i vår, herregud jag vill ju ha egen häst också sen och det kan man ju inte bara ha vissa perioder :D

Jag har ridit ut i mörker med mina medryttarhästar, inga problem, om man inte har en häst som är extremt mörkrädd. Är det månsken och snö så ser man riktigt bra, tycker jag, och fördelen är att det inte är lika mycket folk ute som när det är dagsljus, så man kan braka på i galopp utan risk att oförhappandes stöta på någon som är ute och går med hunden eller liknande. :laugh:

Ett annat alternativ är att rida där det är lite upplyst, så att man har ledljus åtminstone. Känner man till vägen kan man ju rida rätt bra även om man inte ser perfekt.

Då är underlaget svårare på vintern, tycker jag, är det stenhårt och fruset är det ju svårt att göra annat än att skritta, lite tråkigt. Och såna dagar det verkligen är beckmörkt och stenhårt får det bli ridhuset, så får hästen sina uteritter på helgen istället den veckan.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Brukar försöka komma ut innan det blir mörkt så jag hinner större delen av rundan, men det hinner ju bli mörkt innan jag kommer tillbaka till stallet ändå. Hinner jag inte komma iväg innan det bli mörkt är jag i paddocken, dock är ju marken oftast frusen och ojämn där om det är minusgrader så då blir det bara till att skritta runt.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

jag är nästan alltid i stallet på eftermiddagen/kvällen, har 2 km till ridhus men inget ridhuskort än, och ingen paddock närmare än ridhuset heller.

rider följaktligen bara i skogen. varma kläder, så mycket reflexer att man ser ut som en julgran, och en bra(!) pannlampa fixar biffen.
har dock lite fördel av att man rider genom/i kanten på ett upplyst bostadsområde första sträckan, tar man asfaltsvägen är där ju gatlyktor, och annars funkar ljusen från husen helt okej. finns också en smal stig som går längs en upplyst cykelväg, där kan man iaf trava och skritta.

inne i skogen är det kolsvart, men pålle gillar mörkret och är nästan tryggare då än i dagsljus. jag själv bryr mig inte, hade kanske inte tyckt om att gå där ensam, men på hästen känns det helt okej. skrittar där jag är osäker på underlaget men de sträckor jag vet är plana och breda brukar jag både trava och galoppera på, fast det är mörkt.

vinterväglaget har jag ingen koll på, det är min första vinter i skåne, men när jag bott på andra ställen är det bara att sko med snösulor och brodda på. brukar köra på 2 brodd/sko och det funkar utmärkt.. sen får man ju ha lite förstånd också och ta det lugnt där det kan vara halt, t.ex. blankis under snötäcke etc.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

4 broddar/sko och snösulor så klatrar man underlaget bra. Pannlampa på så fixar man även mörkret. Har iofs ridhus hos grannen (500m bort) men rider ut trots mörkret, vill inte rida inne 5-dagar/vecka.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

4 broddar. Har inget ridhus så vi rider ut fast det är mörkt med pannlampa, det blir ju inte jättemycket träning men kondition. Har upplyst volt så rider ju där när det inte är fryst. En gång varannan vecka så åker vi till ridhus.
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Hej!

Jag rider så ofta jag kan även på vinten. Försöker rida på dagen när jag hinner och det är ljust. Jag bor en bra bit utanför stan och det finns varken paddock eller tillgång till ridhus, närmsta paddock ligger 8 km bort. Men jag rider precis som vanligt när det är ljust, fast med mycket kläder och mycket reflexer förstås. Jag rider inte när det är mörkt av tre orsaker, mycket kan hända, man ser ju inte så bra och hästarna kan bli så skrämda och sedan är det mycket vildsvin i skogarna runt stallet, och även jägare på kvällarna. Så det känns dumt att rida ut då. Men vi har en stor gårdsplan som man kan träna på, där jag longerar och så om det behövs, men mest rider jag ut i skogen. Men en del träningspass blir det där.

Jenny
 
Sv: Hur gör ni på vintern?

Jag har inte haft egen häst och de perioder ja ridit andras hästar har aldrig varit under vintern insåg jag just (sitter o funderar på att lägga ut annons om att bli medryttare). Kom på en ganska dum men ändå relevant fråga! Hur rider ni som inte har ridhus på vintern? Hur tränar ni om paddocken är full med is?
Jag rider i paddocken, (med belysning), även när den är isig. Det blir mycket skrittarbete under de isiga perioderna. (vilket ger positivt resultat på helheten) Är det hyfsat slätt kan jag också trava lite lugnt. Träna mycket övergångar mellan gångarterna och galoppfattningar. Jag rider ut på förmiddagar eftersom jag ofta jobbar sent.
Det är ju jättemörkt på eftermiddagen o kvällen, har ni nån annan upplyst plats att va på ute och fryser ni inte? Eller törs ni rida i mörker?
Jag är också rätt mörkrädd så jag rider inte ut när det är mörkt. hu.
Rid ut på helgerna om du inte har möjlighet under veckiodagarna.
Jag har 4 brodd i varje under vintern samt snösulor. Det blir bra fäste.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 352
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 906
Senast: Sar
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp