Bukefalos 28 år!

Hur gör ni ridhuslösa?

a1agnlju

Trådstartare
Jag är ridhuslös och närmaste ridhus ligger 5 km bort (genom skogen). Hur gör ni som har ungefär samma avstånd till ridhus som jag? Rider ni dit eller kör ni eller struntar ni i ridhus vintertid?
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Hade jag haft det så nära och med möjlighet att rida dit, hade jag sett det som perfekt uppvärmning/avskrittning med de fem km.

Nu är jag tvungen att köra för att komma till ridhus, inte kul alls.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag har varit i situationen både med och utan ridhus. Just nu har jag bara tillgång till ridbana och skippar ridhus helt, jag har inga tävlingsambitioner eller så i dagsläget.

När jag stod i ett annat stall så red jag till hoppträningen, det tog 40 min i skritt. Inte så kul i mörkret men vad gör man inte när man är student och har dåligt med pengar.

I ytterligare ett stall hade ag nog runt 5km till ridhuset och jag red alltid dit. Min granne tog alltid transporten. Det beror nog lite på vad man är van.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Tar bil o släp till ridhuset med ena hästen som tränas mer, andra får glatt jobba på utomhus vilket han ocks gärna gör, han e ju bara hobbyhäst :p
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Har stått med ridhus 30 minuters skrittväg bort och då red jag, var tillochmed upplyst väg 80% av vägen, men jag tyckte ändå det var skitjobbigt i rusk och vinterväder, samt kvällstid vardagar för det åt upp så himla mycket tid att bara transportera sig, och kvällarna i stallet blev långa då ju totala ridtiden blev minst 1,5 timmar för att ta sig dit, hem, och rida däremellan.

5 kilometer skulle jag ALDRIG fixa att rida, då skulle jag traila isåfall. Tidigare i livet hade jag närmsta ridhus en mil bort, då trailade vi på vinterkvällarna 2 dagar i veckan, men då gick jag i skolan och hade markservice av snälla föräldrar som ställde upp och körde och hade trailern framkörd osv, så då funkade det, nu skulle jag inte fixa det när jag jobbar heltid och är äldre och har en massa annat också.

Nu står jag med ridhus på gården senaste 4 åren och kommer aldrig mer stå uppstallad utan ridhus endera på gården eller max 15 minuters skrittväg bort typ. Har för mycket annat som skall hinnas med och orkar inte hålla motivationen uppe vintertid att rida seriöst annars, det vet jag med mig.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag är ridhuslös och närmaste ridhus ligger 5 km bort (genom skogen). Hur gör ni som har ungefär samma avstånd till ridhus som jag? Rider ni dit eller kör ni eller struntar ni i ridhus vintertid?

För långt att rida, eller det tar för lång tid att rida 5km tur och retur dvs 1 mil + träning då får man ju en ridtid på minst 2 h.

Jag har ca 5km och jag tar alltid släpet och det tar ca 11-12 min för mig att koppla på släpet, lasta hästen och köra fram på plats.
Eftersom jag ändå har ett släp och bil med drag så är det till för att användas och nu när jag använder det några ggr i veckan har både jag och hästen fått rutin på det så det går fort :)

Utan ridhus blir det bara lite skogsluffande och då tappar vi för mycket under vintern så jag får se till att pallra mig iväg helt enkelt.

Längtar tills jag hittar mark att köpa så jag kan bygga mig min egen gård och då har jag tom fått ja från sambon min till att bygga ett eget ridhus i samma veva :)
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag hade nog åkt släp, skulle nog inte ha tid och dessutom blir det ju ganska mycket arbete med 1 mils ridtur + dressyr/markarbete/hoppning eller vad man nu gör.

Annars gillar jag att rida ute. Rider egentligen bara inne/på bana på träning.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag har mitt ridhus 3km bort. Helt perfekt att skritta fram!! :) Mina kompisar har sina hästar uppstallade på samma plats som ridhuset. De kommer in i ridhuset, skrittar 3 varv på fyrkantsspåret och sen börjar jobba. Det tycker inte jag är nog. Så jag är glad att ha så pass långt till ridhuset!! :D Han är lagomt varm när man kommer fram och är precis torr när man kommer hem. Kan inte bli bättre.

Om det är dåligt väder tar jag transporten. Men jag märker ju att det inte blir lika bra uppvärmt. För av nån anledning känns det inte lika självklart att skritta 20 min på fyrkantsspåret innan.. Synd.:cool:
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Har ett ridhus så där en 20 minuters skrittväg bort men föredrar att rida ute, jag antar det är tämligen fullt kvällstid och på helgerna föredrar jag att rida ute.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Nu har jag inget ridhus alls i närheten, men hade jag haft ett 5km bort så hade jag förmodligen ridit dit de dagar jag haft tid. Jättebra framskrittning ju :) Övriga dagar hade jag förmodligen ridit utomhus, men det är främst för att jag inte har körkort och inte gärna vill be andra om allt för mycket hjälp :D Har du så att du kan köra så är det ju ett alternativ de dagar du känner att du hinner rida dit men ändå vill rida i ridhus :)
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag är ridhuslös och närmaste ridhus ligger 5 km bort (genom skogen). Hur gör ni som har ungefär samma avstånd till ridhus som jag? Rider ni dit eller kör ni eller struntar ni i ridhus vintertid?

Vi har inget ridhus på närmare än 6 mil men hade det funnits på 5 km och jag ansett mig vara i behov av ridhus hade jag förmodligen ridit dit.... Vi har en ridbana här i byn ca 2 km från oss men jag/vi använder den aldrig... :D
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Det finns ett ridhus 4 km från mig, tyvärr går det inte att rida i pga av att det inte sköts. Men när det fortfarande funkade och jag red där, då fick det bli trailern. Jag har ridit dit under sommarhalvåret, men det tar alldeles för lång tid, 50 min i sadeln. Under vinterhalvåret var det bara att glömma, för man skulle frysa ihjäl innan man kommit fram.

Nu trailar jag till ett fungerande ridhus 9 km från mig.

/Lizzie
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Hade jag ansett att jag var i behov av ridhuset, hade jag ridit dit - lagom sträcka att rida fram i skritt och trav på :D Hade antagligen varit överlycklig över möjligheten, då jag aldrig haft den. (Hade iofs ridskolan på ca 5-7km avstånd, men priserna gjorde det för mig orimligt)
Hade jag haft släp och körkort hade jag nog dock "fuskat" vid tråkigt väder :p
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag låter mina hästar vila när det, enligt mig är som krångligast att rida.
Hästarna går restan av året så det passar utmärkt med vila under okt-nov.
De står dock enbart kanske 2-3veckor helt och hållet, den övriga tiden trappar vi ner till 2-3 lugna skogsturer i veckan.

Under dessa månader är det mörkt och kladdigt ute, finns heller ingen ridbana/ridhus... Så det är enklast att ställa av.

Efter vilan rider jag så gott det går samt åker på träning i ridhus med lånad transport 1ggr/vecka.

Hade jag haft ridhus bara 5km bort hade jag säkerligen ridit dit åtmonstone 2ggr i veckan per häst...:bow:
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag struntar i ridhus året om. Har en ridbana som räcker gott. (och naturen förstås) Jag rider i manege kanske en gång per år om det är en kurs som hålls i ridhus. Aldrig annars och det går jättebra.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag struntar i ridhus året om. Har en ridbana som räcker gott. (och naturen förstås) Jag rider i manege kanske en gång per år om det är en kurs som hålls i ridhus. Aldrig annars och det går jättebra.
Jag är inte heller i något jättebehov av ridhus, men det skulle vara trevligt att kunna rida där någon dag då och då, men jag var mest nyfiken på hur många som anser att det är ett okej avstånd att rida till ett ridhus så långt bort. När jag var liten hade vi 2 km till ridhus och det var utmärkt, men när det börjar komma upp till 5 km så börjar det bli både långt och tidskrävande..
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Förra vintern var jag i ridhus 2-3 ggr. Annars får vädret avgöra.
Vi har dock belyst utebana, så är det inte fruset eller för mycket snö funkar den utmärkt att använda.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag har klarat mig bra utan ridhus de senaste vintrarna, och föredrar att rida ute. Dock blir det problem när det blir alltför halt eller underlaget inte håller. Då det är en bit till ridhus kör vi med släp.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Rider mycket utomhus men har ridhus på några kilometers avstånd. Om jag ska dit så rider jag alltid, det är perfekt uppvärmning och avskrittning. Annars måste det ju göras i ridhuset. Pållen får järnkondis då det blir nästan två timmars ridpass. :)
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Rider mycket utomhus men har ridhus på några kilometers avstånd. Om jag ska dit så rider jag alltid, det är perfekt uppvärmning och avskrittning. Annars måste det ju göras i ridhuset. Pållen får järnkondis då det blir nästan två timmars ridpass. :)

Håller med du :)
Jag har alltid ridit till närliggande ridhus, har fn ca 2 km och det är en perfekt promenad som uppvärmning. Jag rider där ca 1-2 dagar per vecka vintertid (när vår ridbana är för hård).
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
923
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 537
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp