Hur gör ni? Schemahjälp för separerade/skilda

nyttnick

Trådstartare
*Ursäkta att det blir så långt*
Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att resonera med den andre föräldern är ungefär lika produktivt som att banka huvudet i en betongvägg. Jag är för tillfället skittrött på människan igen, trots att jag kämpar mitt bästa med att hålla honom och hans kommentarer borta ifrån mig och mina energireserver. Droppen var väl igår när vår dotter fyllde två och jag försökt att bjuda in honom att fira hennes dag, men han ansåg att han hade viktigare saker att göra. Det var inte viktigt att fira henne, eftersom han tänker dyka upp på kalaset nästa vecka. Han var den ENDA som inte ens hörde av sig per telefon. Jag är iofs inte förvånad, men jag blir ändå besviken för min dotters skull.

Så till hur det ser ut just nu.
Vi har haft ett schema hittills, baserat på att dottern var 8 mån när han lämnade mig och knappt året när vi flyttade till nya boenden. Täta byten för en nära kontakt med båra föräldrar. Det har varit må-tis hos förälder 1, sen on-to hos förälder 2, sen fre-sön hos förälder 1. Veckan efter har det varit tvärtom. Så lika många vardagar som helgdagar. Det har varit den bästa kompromissen vi har lyckats åstadkomma, för att täcka upp båda barnens behov. Storebror fyller 5 år om ett par månader.

Jag är personligen inget fan av varannan vecka och tycker att det är i tidigaste laget för en 2-åring, även om vi haft hela veckor vid enstaka tillfällen (för semestrar etc.). Dessutom tycker jag att det är så förbaskat trist att inte kunna fylla mina barntomma dagar med något vettigt, en kurs, regelbunden träning eller dyl. Eftersom man missar hälften av gångerna pga varannanveckas arrangemanget (även så som vi har det nu, då det blir varannanvecka, fast upphugget). Samtidigt är nuvarande schema lite för hattigt för barnen, många byten och inte så mycket tid att landa i något boende innan de flyttar igen.

Mitt förslag, som vi nog trots allt har enats om, är att vi har fasta veckodagar och varannan helg (fre-sön). Jag kommer alltid ha må-ti och han on-to. Det gör att barnen får ett schema som ser ut som 5-5-2-2, dvs 5 dagar hos förälder 1, fem dagar hos förälder 2, 2 hos förälder 1 och 2 hos förälder 2, sen börjar det om. Förstår att det kan se rörigt ut, men det var faktiskt min frisör som berättade att de gjort så med hennes mans barn i över 10 år och att det funkar jättebra.
Fördelarna är att det klipper bort 1 bostadsbyte i veckan, så 4 byten färre per månad. Barnen får en längre sammanhängande period hos varje förälder och mer tid att landa, barntomma dagar infaller samma dag varje vecka, vilket gör att man kan ta en kvällskurs eller liknande om man vill. Det blir inte så långa perioder borta från en förälder att det blir för jobbigt för den minsta och det blir lugnare även för den äldre att slippa flänga omkring.
Ni får gärna ha synpunkter på detta också, men det är så gott som spikat att vi testar det här upplägget.

Vad vi inte kan enas om är lov, födelsedagar, storhelger m.m.
Hur gör ni runt dessa? Jag tyckte att vi delar upp dem mellan oss, så att det blir lika många lediga dagar med barnen. T ex ena tar sportlov och andra påsklovet och året efter så byter man. Varannan jul och varannat nyår.

Svaret blir att han vill att vi gör upp det inför varje lov, eftersom han i förväg inte kan veta hur jobb och privatliv ser ut. Dessutom anser han att han inte att han kommer att kunna se till att barnen har ledigt på alla lov, för det räcker inte hans ledigheter till.
Det här är alltså mannen som har hur många föräldradagar som helst att ta ut, men han gör det inte. För han vill inte. Jobbet är viktigare. Men han vill gärna använda föräldradagarna för att ta ledigt när han inte har barnen, eftersom hans semesterdagar tagit slut (detta har jag visserligen satt stopp för, men det är för att illustrera hur han resonerar). Han använder sina semesterdagar när han inte har barnen och tycker sen att barnen inte ska få vara lediga på sina lov. Han anser att han, inte ens om han vet året innan att han året efter ska ha barnen vid påsk, inte kan planera sitt jobb så att han kan lova att han får ledigt när det behövs. Däremot så är det aldrig några problem att vara ledig när han inte har barnen.

Att jag inte kan omvända honom, det är jag på det klara med. Jag orkar inte ens försöka, men har svårt att inte kommentera att alla andra normalfungerande vuxna/föräldrar klarar av att få det här att fungera. Särskilt som vi inte bor ihop och därmed inte behöver försöka få ihop alla lediga dagar och dessutom försöka få semester tillsammans. Där har man ju ett bra läge som separerade, eftersom våra semestrar aldrig behöver överlappa för "tillsammanstid". Rent krasst borde ju vi ha fler lediga dagar tillgängliga för barnen än de som bor ihop.
Mitt problem är att jag inte själv kan täcka upp alla dagar. Visst, barnen kan vara på dagis/fritids, men det känns trist. Jag kan inte "ta diskussionen när loven närmar sig" utan behöver veta i förväg hur vi ska dela upp det, för då kan jag planera mina FL-perioder (med de få dagar jag har kvar), min semester och vilka dagar jag behöver ha jobbat ihop flex/komp för.

Så, mycket omkringliggande info (antagligen ett behov hos mig att prata av mig), men frågan är om någon har ett bra tips på uppdelning av lov och helgdagar.

Om du läst hit - Tack!
 
Jag har haft det ganska så liknande med den enda skillnaden att vi faktiskt var överens om vartannat år jul och vartannat år nyår. Han tog barnen två veckor på sommaren också, men inte ett dugg mer. Däremot så kunde han åka på semester 4 veckor till utlandet varje år utan barnen. Jag hade minst sagt mina synpunkter på hans beteende men för mig var det ingen strid att ta, jag ville inte tvinga honom att umgås med sina barn (det lter ju helt jävla bisarrt). Mina fick gå på dagis/fritids om jag inte kunde vara ledig eller om inte mina föräldrar kunde ta dom.

Schemat med 5-5-2-2 låter jättesmart tycker jag.
 
Jul och nyår verkar vi också enats om varannat år på. Men inte i vilken omfattning. Misstänker att bara de redan röda dagarna passar *ja i vissa avseenden är jag lite bitter och tjurig*

Det jag har svårt att förlika mig med är känslan av att han bara har barnen om det fyller något syfte för honom, inte för att han verkligen bryr sig eller tycker om dem. Det känns så bortkastat, men jag försöker tänka att jag gör vad jag kan, de får någon slags relation med sin pappa (något som jag uppmuntrar i stället för att försöka förhindra eller förstöra) oavsett vad hans motiv är.
 
Jag lät honom ha sin lägstanivå utan att försöka ngt mer, visst fan sved det - hur kan man INTE vilja vara med barnen liksom?

Deras relation har havererat nu när barnen är vuxna, tur att pappan har en bra ny fru som är intresserad av att deras små barn har en relation med sina stora syskon. De kommer aldrig att få en bra relation till pappan igen, han har så att säga skitit i det blå skåpet en gång för mycket
 
Vi har inget schema barnen går som de vill men hans nya ogillar att de sover där så de kommer oftast hem. Alla jular firas ihop nyår alltid med mig då deras firande inte passar barn, semester seglar de hela perioden vilket inte passar våra döttrar som inte vill vara ifrån sina ponnys så länge så då avstår de hellre pappa trist men helt hans förlust som jag ser det. Visst önskar jag att han var mer flexibel kring sin fritid men det är inget jag kan styra. På det stora hela är han en bra pappa och jag är glad för all extra tid jag får m våra barn
 
vi kör varannan vecka med mina bonusar men vad gäller jul/nyår etc så gäller varannan jul/nyår/midsommar.

Den som har barnen på jul har dem 23:e-26:e. När vi har dem hämtar vi dem på kvällen 23:e och så åker de till sin mamma på fm den 26:e. När de är hos sin mamma på jul lämnar vi dem på fm den 23:e eftersom vi de åren åker till min släkt som bor 60 mil bort och det tar hela dagen att åka.

Midsommar beror ju lite på hur veckorna faller, ibland är det vår vecka och de ska till sin mamma och i de fallen hämtar hon dem antingen kvällen innan midsommarafton eller på midsommaraftonens morgon. Sedan är de kvar över helgen om inget annat bestäms.

Lov ansvarar den för som har den veckan. Tänker att så måste ni väl också kunna göra? Om du har mån-tis och fre-sön höstlovsveckan så kan barnen vara lediga då om det passar? Och så får barnen vara på förskola om det krävs när de är hos sin pappa.

Jag tänker att du bara kan ta ansvar för barnen när de är hos dig. Om han inte vill ta semester när barnen är där utan har dem på förskolan så låt han göra så. Se till att barnen har det toppen när ni är tillsammans och låt dem vara ledigt när du kan!

Min man och hans ex har inte heller kunnat kommunicera alls. Han har kämpat hårt för att få ha barnen lika mycket som mamman och nu, 4 år efter separationen fungerar det äntligen bra med kommunikation och umgänge!

Håller alla tummar att det löser sig på ett bra sätt för er, tycker du haft det nog tufft med ditt puckade ex!
 
Vi har inget schema barnen går som de vill men hans nya ogillar att de sover där så de kommer oftast hem. Alla jular firas ihop nyår alltid med mig då deras firande inte passar barn, semester seglar de hela perioden vilket inte passar våra döttrar som inte vill vara ifrån sina ponnys så länge så då avstår de hellre pappa trist men helt hans förlust som jag ser det. Visst önskar jag att han var mer flexibel kring sin fritid men det är inget jag kan styra. På det stora hela är han en bra pappa och jag är glad för all extra tid jag får m våra barn

Well, mina är för små för att komma och gå som de vill, men de är välkomna att komma hit närhelst de vill när de blir större. Så nu behöver vi få något på pränt för att få en fungerande vardag, även om det är lov.
 
vi kör varannan vecka med mina bonusar men vad gäller jul/nyår etc så gäller varannan jul/nyår/midsommar.

Den som har barnen på jul har dem 23:e-26:e. När vi har dem hämtar vi dem på kvällen 23:e och så åker de till sin mamma på fm den 26:e. När de är hos sin mamma på jul lämnar vi dem på fm den 23:e eftersom vi de åren åker till min släkt som bor 60 mil bort och det tar hela dagen att åka.

Midsommar beror ju lite på hur veckorna faller, ibland är det vår vecka och de ska till sin mamma och i de fallen hämtar hon dem antingen kvällen innan midsommarafton eller på midsommaraftonens morgon. Sedan är de kvar över helgen om inget annat bestäms.

Lov ansvarar den för som har den veckan. Tänker att så måste ni väl också kunna göra? Om du har mån-tis och fre-sön höstlovsveckan så kan barnen vara lediga då om det passar? Och så får barnen vara på förskola om det krävs när de är hos sin pappa.

Jag tänker att du bara kan ta ansvar för barnen när de är hos dig. Om han inte vill ta semester när barnen är där utan har dem på förskolan så låt han göra så. Se till att barnen har det toppen när ni är tillsammans och låt dem vara ledigt när du kan!

Min man och hans ex har inte heller kunnat kommunicera alls. Han har kämpat hårt för att få ha barnen lika mycket som mamman och nu, 4 år efter separationen fungerar det äntligen bra med kommunikation och umgänge!

Håller alla tummar att det löser sig på ett bra sätt för er, tycker du haft det nog tufft med ditt puckade ex!

Ja, det kanske är så vi får göra. Att bestämma om de faktiska helgdagarna och "skita" i loven och ta dagarna enligt satt schema. Slut på långa sommarlov och andra ledigheter för barnen antar jag.

Fast jag antar att de vänjer sig och att det är jag som får vänja mig vid tanken att jag inte kan ge dem den uppväxt jag önskar.
 
Ja, det kanske är så vi får göra. Att bestämma om de faktiska helgdagarna och "skita" i loven och ta dagarna enligt satt schema. Slut på långa sommarlov och andra ledigheter för barnen antar jag.

Fast jag antar att de vänjer sig och att det är jag som får vänja mig vid tanken att jag inte kan ge dem den uppväxt jag önskar.

Om man ska vara petig så får väl en förälder inte ha semester om ungarna är på dagis? Jag har i allafall för mig att principen är sån. Sen att många skiter i det är ju en annan femma.
 
Om man ska vara petig så får väl en förälder inte ha semester om ungarna är på dagis? Jag har i allafall för mig att principen är sån. Sen att många skiter i det är ju en annan femma.

Så är det om man bor ihop, men som jag har förstått det kan han visst vara ledig och ha semester om jag har ansvaret för barnen. Eftersom det är mammadagar och jag jobbar så har jag rätt till förskola även om han tar semester. Just för att vi inte bor ihop.
 
Så är det om man bor ihop, men som jag har förstått det kan han visst vara ledig och ha semester om jag har ansvaret för barnen. Eftersom det är mammadagar och jag jobbar så har jag rätt till förskola även om han tar semester. Just för att vi inte bor ihop.

Aha.

Det är synnerligen märkligt med dessa föräldrar vars främsta mål är att vara "lediga" från sina egna barn och att barnen inte får inkräkta på deras liv. Jag minns frustrationen när ungarna var små och likaså när de var stora men då var det på ett annat vis för då hade det kommit ny familj där de stora inte fick någit utrymme alls. Suck
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Småbarn Idag har vi varann vecka med byte på måndagar. Fungerar bra då barnen har koll på "mammavecka och pappavecka" och det passar bra med...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: SaraXX
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp