Bukefalos 28 år!

Hur gör ni vid sadling??

Sv: Hur gör ni vid sadling??

MartinaN skrev:
Enligt min sadelutprovare så kan man aldrig sadla för långt bak.

Jo de kan man.
Drar du sadel gjorden för långt bak (efter bröstbenets slut) så kommer du dra ur alla lufta på hästen
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Hur menar du trycker på njurarna?
Hur ska de gå till?

Njurarna ligger minst 10 cm under ytan på häst ryggen.
Mellan där har du den yttre ryggmuskulaturen, en ryggrad och en tjock muskel under ryggraden.
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

nej, naturligtvis finns det inga hack på hästen, men det var det bästa ordet jag kunde komma på. det jag menar är att sadeln "stannar till" på ryggen typ när man drar den bakåt, den typ "fastnar" eller vad man ska säga, blir som ett litet "stopp" och det jag menar är att jag inte stannar på första, utan drar den tills den "stannar till" nästa gång...blev nog lite flummigt, men hoppas du förstår! :D
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Nix det är ingen bra sadling, en bra sadling är när man VET hur en sadelbom ser ut och var den börjar, man VET var bogbladen är och hur långt bak de går, när man VET var det sista revbenet slutar. Sedan om man VET hur en sadel ligger i lod och inte trycker och där sadelgjords läget hamnar en handsbredd från frambenet utan att man skyller på att sadeln är felkonstruerad. Då får man hitta en sadel som passar den hästens sadel läge och inte försöka anpassa hästen efter sadeln.

Och att säga att man drar sadeln bakåt en eller två hack fungerar inte, du kan dra den hur många hack framåt eller bakåt utan att det är en bra sadling :crazy: .
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Front-Cover.jpg
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

haha fråga inte mig, nått jag hört av en sadelmakare. :)
vet inte om det handlar om någon typ av nervkläm han menade... det gällde då westernsadlar... jag bara refererade...
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Kanonbra bild!!! Tackar så mycket och jag bugar mej!! Skall visa denna bild för min felsadlande medryttare!!! :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Jag har oxå lärt mig att sadeln ska ligga minst två-tre fingrar från bogbladspetsen för att inte trycka på bogbladen när hästen rör sig.
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

jaja, då har väl "min" sadelmakare fel då... :smirk: det var så hon sa i af..
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Jag lägger sadeln drar den bak tills den ligger i ett bra läge som ser och känns rätt.
Sen känner jag efter var bogbladet är och placerar sadeln så den ligger minst 2 fingrar bakom det.
Detta lärde jag mig av en gammal ridlärare jag hade som liten.
Många hästar lägger sadeln sig "rätt" på ryggen men ligger då an på bogbladet vilket hindrar dess rörelsefrihet.
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Colleen skrev:
Det är just den slags sadling som oftast inte blir bra. Vaddå andra stoppet :crazy: , du kanske vill förklara var sadeln ligger då?

Kan du förklara för mig hur du kan säga att hennes sadling inte är bra men sen i meningen efter säga att du inte förstår vad hon menar?
Inte bättre att fråga direkt vad hon menar istället för att säga att hon har fel?!
 
Sv: Hur gör ni vid sadling??

Jag säger som det står: Det är denna slags sadling som OFTAST inte blir bra och därefter frågar jag var sadeln ligger på hästen.

Har man tur kanske någon blir intresserad av att kunna förklara och kanske slår upp något om hästens anatomi och samtidigt lär sig något genom denna tråd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 723
Senast: Bee
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 918
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp