Hur gör ni?

I

IzabelGonzalez

Jag vet inte riktigt hur detta fungerar med forum, jag har kollat lite men jag vill se hur ni andra tränar era travare / eller utbildningshästar.


I torsdags tog jag hem ett varmblod, svenskt varmblod som är ganska svag i galoppen men fin skritt och trav. Jag rider mycket uteritter i backar, har ridit lite på banan i dressyr.
Eftersom jag tog hem henne i torsdags så har hon fortfarande inte börjat kämpa med arbete fören idag. Hon är jätte tjurig när jag kommer åt henne :)
Kommer rida ca 4 dagar i veckan i skogen och 3 dressyr, i skogen arbetar jag henne och letar mycket efter framåtbjudning utan rusning!
Hon är jätte duktig.
Hur lång tid har det tagit med era travare?
Min är född 2001 , travtränad och startad, endast riden i skogen och någon gång runt runt på banan :)
Jag har utbildat hästar förr, jag vet vad jag gör, men är ändå intresserad av hur NI gör när ni arbetar och försöket få era varmblod att intressera sig, hur era träningsscheman ligger i början när de ska omskolas :)
Sen kanske det är någonting jag missat när det gäller att muskla upp , bra att veta lite tips nu under sommaren innan det blir halt och kallt =)Ja... hur gör ni :D?
 
Sv: Hur gör ni?

jag fick hem min travarherre för lite drygt 2-3månader sen och han va helt omusklad när jag fick han så har klättrat massa och massa offroads ute i skogen ,jag jobbar fortfarande bara med skritten på att få den fin så han kan bära sig innan jag börjar med travaen travar bara korta sträckor med lite avsaktningar.
han har musklat sig riktigt fint och mycket på bara dethär månaderna:p
 
Sv: Hur gör ni?

Jag rider verkligen inte varje dag, det tycker jag är lite oschysst. Så jag rider varann dag i skogen, varann på banan. Jag både skrittar och travar, mestaels skritt dock. Kan bara galoppera lite grann ute i skogen än så länge där det är lite roligiare ^^
 
Sv: Hur gör ni?

jag rider 5-6dagar i veckan och han är ju som sagt under igångsättning så mest skrittjobb:)och varannan dag i skogen och varannan i paddocken
 
Sv: Hur gör ni?

Om du vill höra min mening så skulle jag tycka att det är liite för mycket jobb på banan för min smak, se upp så aat den inte tröttnar, då blir det ännu jobbigare sedan.
Jobba på och lycka till! :)
 
Sv: Hur gör ni?

för en travare som inte e van vid padock så kan de nog tröttna snabbt, specielt om man tränar dem mycket där, eftersom det är ofta jobbiga saker för dem ibörjan, så jag brukar även "träna" ute, typ skänklevikningar, öppna, sluta på grusvägarna, galoppfattningar på åkrarna och så, och rider max i padocken 2-3dar i veckan, men alla hästar är ju olika! min häst ville bara döö i padocken ibörjan när jag tränade där för mkt och till sist ville hon inte göra nånting där!
men annars tycker jag d låter bra!!! ta en före sommar bild och sen en efter så får vi se resultatet =P
 
Sv: Hur gör ni?

Jag har prövat rida "dressyr" det var ju inte så att ja tror att hon ska börja forma efter 4 dagar :)
Utan jag bara red runt för att hon ska få börja rida där inne och tränar svängar och så.
idag tömkörde ja henne på större spår. Hon är van att rida i paddock, men inte arbetat. Så rida runt är inga probmem. Men självklart andvänder ja mig jätte mycket av skogsturer, utnyttjar allt där ute. :)
Kanske ska rida i paddock bara någon gång i veckan , verkar lite lättare :)
 
Sv: Hur gör ni?

I torsdags tog jag hem ett varmblod, svenskt varmblod

Jag blir snurrig. Menar du alltså ett "halvblod"?
Det är ju nämligen så att svenskt varmblod = det som förr kallades svenskt halvblod.

Läste vidare och såg att du nog menar varmblodstravare. ;)

Jag anser INTE att du vet vad du gör när du gör som du bekskriver.
Men å andra sidan finns det många självutnämnda beridare. :crazy:

Det är inte rättvist att rida varje dag och så mycket på ridbana med en så otränad häst! :mad:

Ut och klättra, skritta långt på långa tyglar. Bygg myskler och kondis innan du ger dig på avancerat arbete.
 
Sv: Hur gör ni?

Jag fick hem en omusklad travare som iofs gått som ridhäst senaste året. Han kom till mig för 2 månader sedan. Tyvärr är han inte road av uteritter alls annars hade jag bara ridit ut med honom.

Så nu rider vi i paddock 2 dagar, promenad för hand i skogen 1 dag vila en dag. Lägger även in endel tömkörning men hoppar dåett ridpass. Så ser det ut ungefär. han är lite arbetsnarkoman och trivs bäst när han rids ofta. Min knäppis älskar att träna i paddocken.

Jag har trots att han är riden i alla gångarter lagt fokus helt på skritten och lägger bara in kortare travpass ännu. Jobbar sidförande, öka och minska volten, skänkelvikningar och framdelsvändningar och har påbörjat det som så småningom ska bli en bakdelsvändning men håller oss ännu till 1-2 steg bara för att få in känslan.

Jobbar på att få honom i rätt form och att få kvalite i det gör jag. Hade det varit möjligt att rida ut på honom vilket jag hoppas att det blir så småningom när han litar mer på mig hade jag valt att kliva omkring över stock och sten en hel del.

Min förra ridtravare jag hade red jag ut i skogen offroad över stock och sten mest och höll mig på banan kanske 1 dag i veckan bara. Trots att även han älskade att jobba på banan. Jag skyndar långsamt och det får ta den tid det tar men det viktigaste för mig är att det blir kvalite i det vi gör och inget hafs.

Fast jag tycker att du enligt vad du skriver har alldeles för mycket ridpass. Första och främst så vid omskolning enligt mig detta är min personliga åsikt så bör hästen få mycket vila för att smälta allt nytt den lärt sig och låta musklerna vila så de inte bryts ner utan verkligen byggs upp. Din plan ger ridning varje dag ingen vilo dag???? Sedan tycker jag personligen att tömkörning är ett mycket bra alternativ till ridning för att bygga ommusklerna på en travare så hade det varit min häst hade jag börjat med att bara rida varannan dag. Efter ett tag hade jag lagt ett pass i skogen, ett pass på banan ridningen/tömkörning och sedan en vilodag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni?

Jo det är klart hon får vila, idag är det stå dag, men de första dagarna tipsade hon mig att rida ett tag, hon som äger henne. Hon är van att gå 7 dagar i veckan innan hon kom till mig, så hon har ju ändå lite styrka , eftersom hon reds mycket i skogen i skritt och trav.
Hon är lite lustig om hon inte får ridas varje dag, så ja pysslar om henne varje dag och så går man lite med henne i handen och kasnke betar lite eller liknande. Hon vill umgås mycket. Får hon inte springa varje dag så fösöker hon springa iväg dagen efter stående.
 
Sv: Hur gör ni?

Min är också lite sådan. Efter en vilodag är han ganska springig i början av ridpasset (läs första timmen) men jag hoppas att det går över så småningom.
 
Sv: Hur gör ni?

okej, jo men vissa har ju det. hon ville att hon skulle gå, men sjävlklart vet jag också att den måste stå, så det börjar med en gång, sen får hon gå på bete ca 2 veckkor. ( hon går alltid på bete även om hon rids, men får stå 2 veckor )
 
Sv: Hur gör ni?

Sla du rida varje dag? Det känns som på tok för mycket när det gäller omskolning. Muskler utvecklas i vila och huvudet måste få tid att tänka. Jag hade ridit varannan dag och låtit träningen ta tid. I början jobbar jag korta pass för att de inte ska hinna bli trötta/uttråkade och jag jobbar mkt från marken.
 
Sv: Hur gör ni?

Omskolning har jag inte så mycket erfarenhet av.Men det känns ändå som att rida varje dag(menar inte 7 dagar i veckan) är lungt.Så länge man kanske rider ut o tar det lite lugnare varannan dag.Annar står ju hästen bara o blir stel.
Men jag kan också ha helt fel :)
 
Sv: Hur gör ni?

Nu har jar låtit henne stå 3 ggr denna veckan, för jag har ridit ut bar, som sagt, red henne mycket i början för att lära känna henne. Som det ser ut nästa vecka har ja gjort upp :
Måndag: Skogen
Tisdag: "Dressyr"
Onsdag: Vila
Torsdag: Skogen
Fredag: Skogen
Lördag, söndag, vila

Hon kommer rida mer oh mer i paddock för varje vecka . hon VILL det och hon har inte problem med det.
Så hon är inte riktigt som era travare.. utan hon kan grunderna. så de är inga problem.
 
Sv: Hur gör ni?

jag har testat mig fram lite och jag tror att min travarherre mår bäst av att vila 2DAGAR i veckan just för o få tänka efter(under omskolning)fast ut och gå i grimskaft ena vilodagen eller nåt skritt på lång tygel en timma funkar skitbra !:D
 
Sv: Hur gör ni?

När jag tränade upp min gamla travare så hade jag mycket longering och mycket skritt arbete så han fick upp sina rygg muskler och kunde bära mig ordentligt jag använder "gummisnoddar" som inspäningar och sätt inte dom bara rakt under hästen utan sätt dom i olika vinklar till du hittar en som din häst jobbar bra med min häst ha en den innre lite längre ner och den yttre högre upp så det blir som när jag rider honom. Jag tränar även mycket backar så hästen får omväxling sen RID MYCKET BARBACKA!!!!! du känner mycket lättare när din häst jobbar ordentligt och du förbättrar trav nedsittning. häst känner av dig lättare än med en tjock sadel imellan. och så här fick jag honom att galoppera lägg ett litet kryss på bådalångsidorba och sedan gör du galoppskänklen 2 meter innan hindret och håller i hästen ändå. låt in den rusa över utan lugnt och fint upp mot hindret och hoppa bara hindrena varannan gång för att då lär den sig att känna av skänklen och förstår lättare vad du menar. Lycka till :P
 
Sv: Hur gör ni?

Eh, 2 meter innan hindret? Vill inte låta elak men hon kan båda galopperna, hon rider i paddock 4 gånger i veckan, 2 dressyr och 2 hopp, vilar en gång ibland 2 gånger i veckan ch rider ut. Hoon har blivit jätte duktig nu. Hon är inte halvblod självkart som ja sa att det stod i papperna.. de står det, och därför skrev jag det, men hon är byggt som de am. travarna..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Träning Jag håller på att träna igång mitt varmblod efter att hon fått föl. Lång historia kort, hon blev psyko att köra så vi tog föl på henne...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp