Hur göra med strukturtapet-färg?

Prosit

Trådstartare
Jag har en liten idé om att måla väggarna i vår hall. Ev oxå i datarummet. Problemet är att väggarna nu är tapetserade med strukturtapet. Den är sliten o ful, och har stora släta fält med spackel efter förra ägaren. Hon har spacklat igen små hål med decimeterstora blaffor. På vissa ställen är strukturen bortnött. Hur gör man lättast för att få bort själva strukturen på tapeten om man vill måla om? Kan man slipa/skrapa bort den o sen måla eller måste man ta ner hela tapetskrället?? :cool:

En annan fråga.... Hur hållbart är laminatgolv? Klarar det av hallslitage och datastolar med hjul?
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

PRova dela strukturtapeten, den brukar gå att dra av översta lagret :idea: prova gnugga bort strukturen med spackelspade? :idea: Om tapeten sitter dåligt kanske det blir bäst (men jobbigast :angel: ) att ta bort den helt och sen bredspackla? Vi har 3 ggr gjort om där det varit struktur, första ggn tog det hur många dar som helst bara att göra förarbetet, gick hur mkt spackel som helst... andra ggrna delade sig tapeten så snällt för det mesta annars gned vi bort resten med spackelspade.

Laminatgolv har ju garanti för det mesta... Men inget golv gillar nog datastolar (vi har skydd i plast under våran stol... som är gjort för att ha under kontorsstol :idea: ) Laminat i hall kan ju funka men jag skulle vara lite nojjig om man går in med blöta skor, min erfarenhet (av billig laminat men med 25 år garanti!) är att fukt kan föra att skarvarna sväller lite.... Men en dörrmatta kan kanske hjälpa mot det! Om inte annat så är det ju enkelt att byta golvet om ngt händer och tar man ett billigt så svider det ju inte så mkt heller :idea: (kanske köpa en kvadrat extra att ha ifall det händer ngn olycka med golvet?) Borde ju inte vara så svårt att ta loss delvis och byta enskilda bitar? :)

Lycka till med struktur- :devil: hoppas ni har en lätt variant :)
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

Det finns något som kallas typ återställare eller nåt som är för strukturtapet. Det är som tapet som man sätter över strukturtapeten som "äter upp" ojämnheterna. Inte jättebilligt kanske, men när det är gjort är det bara att tapetsera eller måla eller vad som helt. Mycket lättare än att bredspackla!
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

Tack för svaren båda två. Tapeten sitter som berg, det gör däremot inte strukturen. Den är lätt att knugga bort. Så det får nog bli den varianten i stället för att bredspackla hela skiten :crazy:

Jag ska pilla lite på tapeten sen o se om det är dubbla lager, annars blir det till att skrapa.

I hallen har vi en skitbra o jättestor matta, som verkligen tar upp ALLT skit från skorna, så det borde inte vara några större problem. :)

Nästa problem, vad använder man för färg? Vanlig väggfärg?
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

vi har nyss målat hallen och valde en dyrare färg med ngn sorts brytning som gör att den är lätt att torka av (i hall kan det ju bli lite smutsigt) + den var nästintill luktfri och miljövänlig (jobbigt behöva vänta flera dagar innan det slutar lukta)... Vi betalade ca 750 kr för en grundfärg och vanlig färg till våran hall. Båda färgerna hade den där brytningen... vad nu den hette :rofl: Men vi har tidigare målat med alla de sorters färger, allt från 79 kr/2,5 liter från byggmax till dyra färger.... allt funkar :) Dyrare färger i riktigt ljusa nyanser upplever jag i alla fall blir snyggare än billiga ljusa, men när vi målat mörkare har inte priset spelat roll, lika fint ändå :)
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

Annars finns det ju som här ovan nämnts;
ett slags tapetliknande material som kostar kring 250 kr för 1x10 meter som kan ersätta bredspackling.

När man satt upp den så får man en jämn och fin yta att måla eller tapetsera.

Det tänker vi använda oss av på våran strukturtapet samt ett ställe med väv där vi tänker tapetsera.

Kolla rusta, byggmax, beijer, bauhaus, k-rauta etc.
(såg precis att förstnämnda fått in den på sitt tapetsortiment på hemsidan)
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

har inte läst svaren, men det finns ju såna utjämningstapeter.
Vi köpte den på rusta, billigt o bra!
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

har inte läst svaren, men det finns ju såna utjämningstapeter.
Vi köpte den på rusta, billigt o bra!

Jag tipsade om det :)

Hur har den från rusta funkat för er?
Jag har funderat på att använda den i ena hallen o sovrummet för att få bort de vidriga tapeterna som är där..
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

Nån som provat att ånga ner tapeter? En vän har en ångpryl, så vi lurar på att testa :)
 
Sv: Hur göra med strukturtapet-färg?

Vår målare som tog bort vår strukturtapet använde sig av en ångmaskin, gick på ett kick och allting försvann.

Jag har annars slitit ner tapeten, bredspacklat, slipat och sen på med slätväv.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 556
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 561
Senast: Voeux
·
Hemmet Hej! Vi ska hyra en liten lägenhet under nått år och i ena rummet så måste vi göra något åt väggarna. Det har släppt i många skarvar och...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Coop
·
Hemmet ska nu måla min fula sletna furutrappa inne i huset. Gjorde ett försök att slipa bort lacken, tog flera timmar att få bort det på ETT...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp