Inget jag ligger sömnlös över hellerJamen precis, paus för att få typ ett ok på att fortsätta! Är nog mer det än just att presentera sig inser jag (har inte ägnat detta ämne så mycket analyserande tidigare).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget jag ligger sömnlös över hellerJamen precis, paus för att få typ ett ok på att fortsätta! Är nog mer det än just att presentera sig inser jag (har inte ägnat detta ämne så mycket analyserande tidigare).
Jag testade ett tag att bara köra på och blev då ofta avbruten av mottagaren som sa ”hej”. Så det är nog olika.Pausar. Alltid. Vilket ofta leder till lite förvirring hos mottagaren som efter viss tvekan hastigt hasplar ur sig en hälsning tillbaka. Så jag antar att de flesta bara kör på.
Jag pausar efter presentation för att se så att personen i andra änden hänger med. Tycker ibland det blir lite styltigt men känns bättre än att rasa på.
Varför är det märkligt att säga sitt namn?Jag säger aldrig mitt namn längre. Brukade göra det när jag var yngre eftersom det var så mina föräldrar gjorde, men oftast känns det bara jättemärkligt och blir obekvämt på ett eller annat sätt. Så jag brukar bara köra på "Hej, jag skulle behöva hjälp med..."
Ja ja, jag missuppfattade. Jag trodde personen bara ringer och säger -Hej, jag heter xx! Och sen ingenting. Jag skulle också kunna tänka mig att inleda med mitt namn och sedan, i nästa andetag, ge min beställning. Men inte invänta ett hej tillbaka innan jag beställer.För att det känns trevligare att säga "Hej, jag heter mutant och vill beställa en funghi" än bara "Hej jag vill beställa en funghi? Det är ju inte att jag tänker att de bryr sig om vad jag heter eller behöver namnet, det känns bara ohövligt att utelämna det. Men visst, går jag in någonstans för att göra samma beställning är det ju inte som att jag presenterar mig![]()
Haha exakt samma här! Och varje gång jag hör personens tvekan så stör jag mig på att jag alltid måste göra den där pausen![]()
När min sambo ringer ett ärende (typ beställa pizza, ringa försäkringsbolaget, vården, vad som helst) så säger han "Hej jag heter X och mitt ärende är det här bla bla bla" utan paus. När jag ringer liknande säger jag "Hej, jag heter X" - paus - personen säger hej - "....mitt ärende är bla bla bla".
Är kanske inte en livsavgörande frågamen blev nyfiken på hur andra gör. Pratar ni på direkt eller pausar för att den andra ska kunna hälsa?
Bonusfråga: säger du vad du heter eller bara vad du vill om det gäller sådant där namnet inte verkligen behövs (typ beställa pizza för avhämtning)?