Hur gör jag för att slappna av och njuta??

glitter

Trådstartare
Varning! Detta skrivs när PMS:en har tagit sitt starkaste tag om mig…

Hur gör man för att sluta måla f*n på väggen och gå och oroa sig hela tiden??

Hästen min har varit min i 4 år i år. Hon har samlat olyckor som en annan samlar navelludd ;)
Senskada, stora skärsår och mindre olyckor som gör att hon har ett jack på näsan, saknar en nosvinge och halva ögonfransen på ett öga.
Pinne rakt genom benet och långt jack i pannan är ärr sedan innan vår tid ihop…
För ett år sen ca hittar jag henne fasthängande i sitt fönstergaller med sitt bakben. Största sviterna efter detta läker ut i augusti förra året.
Skönhetsfelen (ärr) är kvar och den otroliga oron i magen hela tiden sitter som berget nu…
Har kämpat under våren med hennes vikt och under hela tiden jag ägt henne har vi kämpat med hennes brunster.

Men. Peppar peppar. JUST NU är hon finare än någonsin.
Vi flyttade från stallet med jobbig valack = brunsterna bättre, jag lade stor möda på hennes foder = fin i hullet, blank. Lade om en del i träning och utrustning = bättre än någonsin i dressyren. Starkare = hoppar bättre än någon gång innan….
Men man hittar ju alltid solk. Hon överlevde att hänga i sitt galler, men hon har ju som sagt skönhetsfel kvar och lite småsaker som JAG ser. Troligen ingen som ser henne ”utifrån”.
Dressyrtränaren är lyrisk, men jag är bara orolig för att hon ska ha något ont som hon inte visar… Hon är helt genomgången och efterhållen av osteopat och massör men efter så många saker under våra år så är man ju orolig att man ska missa något…

Jag blir galen på mig själv. Visst borde jag slappna av och bara njuta av henne?? OM det skulle uppstå något så få man ju ta tag i det då???

Sorry för rörigt inlägg. Känner bara att det måste ut!!:(

Sv: Hur gör jag för att slappna av och njuta??

Har själv en häst som haft en del problem (kotleder, frakturer, ont i ryggen osv) och har liksom du gjort allt jag kunnat komma på för att hålla henne frisk och glad. Tillskott för lederna, BoT, bra tränare, kör iväg till ridhus och rider för att där är bättre underlag, linimentar osv osv. Jag har valt att åka till klinik regelbundet för att kolla av henne (alltid samma vet. som känner till hästen och hennes historia) Hästen är fin och vi tränar och tävlar för fullt men kan ändå känna igen mig i din oro, man letar nästan fel. Om hästen känns lite stum och trött en dag så blir jag genast fundersam och funderar på vad som kan vara fel istället för att som de flesta andra rida sig förbi problemet eller bara tänka att vi rider ut idag istället eftersom hästen är trött. Men efter att ha varit stammis på kliniken i några år nu så har jag lärt mig att det bästa och säkraste sättet att hålla sin häst frisk är att rida, motionera och träna den på ett vettigt sätt. Bra träning stärker leder, skelett och ligament samt ökar hästens muskulatur som i sin tur hjälper och stöttar eventuella svagheter hos hästen. En omusklad och otränad häst får svårare att hålla sig frisk. Om hästen blir ovillig vid ridning så blir jag alltid misstänksam men eftersom vi åker till klinik var 6 månad ändå så rider jag på ändå om hästen inte är halt eller visar smärta på annat sätt. Att en häst är ovillig kan också vara att den är svag nånstans och då behövs mer träning inte mer vila. Men allting måste vara i lagom mängd, tillräcklig tid för återhämtning och tillräcklig tid för träning som är varierad. Jag tycker du verkar ta hand om din häst på bästa sätt och inget blir bättre av att du oroar dig. Fortsätt träna och ta hand om din häst, uppstår det problem så har du tränare, massör, veterinär mm som kan hjälpa dig. Hoppas att du kan ha kul med din häst!!!

Innan du slappnar av helt så låter det som om du behöver se över hästens omgivning så att hon slipper fler olyckor på grund av saker omkring henne som hon kan skada sig på, som t ex svaga fönstergaller, karbinhakar som läppen eller nosen kan fastna i (den vanligaste stallrelaterade skadan enligt flera veterinärer) mm. Är det en olycksfågel du har så är det ju extra viktigt. sedan kan man ju inte skydda dem från allt (det vore ju absurt att tro det) men man kan ju göra så gott man kan...

Stallet där allt har hänt är vi inte kvar i.
Dock så är allt verkligen bara olyckor, allt är topp i det stallet (nybyggt 1997, perfekt efterhållet)

Men givetvis gör jag allt jag kan!
Tejpar hinkar, skydd i hagen, mjuka krokar osv... Jag har lärt mg av misstagen!:grin:

Tråden gäller väl egentligen med oron över nya grejer.
Som jag brukar säga om denna hästs hittepån. Jag blir alltid rädd och ledsen, men aldrig förvånad! ;)

Hästar är levande varelser och levande varelser kan man aldrig skydda mot allting. De kan plötsligt bli sjuka utan någon direkt orsak och de kan skada sig bara genom att snubbla över sina egna ben. Det går att förhindra mycket skador och sjukdomar men man kan inte skydda sin häst mot allt. Det är fullkomligt omöjligt. Inse det och njut av att kunna ha en egen häst för det är minsann inte alla som kan. ;)

Jag hade en rätt lång period då jag var så extremt livrädd för allting som kund ehända mina hästar så jag helt enkelt inte lämnade gården. Började komma ut i världen igen och ta tag i gymnasiet litegrann, dock fick hästen tillbaka en gammal skada varpå jag ringde läraren och sa att jag inte kom tillbaka utan hoppade av- för jag var tvungen att ha uppsikt på min häst i sin lil aminisjukhage alal timma rhan var ute.
sagt och gjort. jag satt där på verandan, en kafef o en cigg, såfort han blev orolig så lugnade jag, såfort en droppe regn kom fick han på sig täcke, såfort han tröttnade fick han va i boxen- . där stod jag och höll honom i grimma/grimskaft-för han inte skulle gå runt tills det blev kväll och de andra hästarna kom in.

under de korta perioder han var frisk- lärde jag mi gändå att njuta av att få sitta på en lycklig och frisk häst! och någonstans inom dig vet du nog att du märker om din häst har ont! man ser det i ögonen! Man känenr det! så njut sålänge h*n är frisk!

Trots att jag gjorde allt- och mer än jag personligen borde enligt veterinär så gick inte hästen att rädda.

vid det laget fanns det ju inget som höll mig kvar.. hästar som inte kunde stå uppbundna för min fobi "om de får panik", häst som lärt sig samla sig till piaff men inte kunde galopera för hon fick inte galoppera för mig förren hon kunde göra det i form etc.. vågade sällan rida ut ifall det kom bilar. inte hoppa för hästen inte kunde galoppera i form osv

Åkte ut till en god gammal vän (westernsnubbe med ranch) där hästarna binds i bettringarna, vissa hästar går många itmmar /dag- används i arbetet på gården och så, ston och hingstar går med en liten smal tråd mellan varandra, binds upp bredvid varandra.. där ordet "oro" inte finns.

Sen tänkt ejag på det citatet jag hade i stallety när jag var barn

hälften av det du oroar dig för händer aldrig, den andra hälften händer ändå- så varför oroa sig?

så har man tagit bort de onödiga riskerna, då kan man släppa allt och bara njuta!!!

idag kan alla hästar stå uppbundna (i grimma) till och med fölet går på promenad ute bland bilar.. det rids långritter, vi hoppar, rider gymkhana, tävlar dressyr. WE... och ja.. nu lever jag ett lyckligt hästliv och jag kan då lova att hästarna är lyckligare NU!
Var ute på fälttävlandsbana med min spanska häst som knappt kan hopp anormalt- och oj vad kul vi hade och höll sig på benen gjorde vi.. dock gick vi omkull häromveckan- i paddocken- från halt (skulle fata galopp, han måste glömt lyfta frambenen eller nåt:cool:) men vi dog inte för det.

vist kan det hända saker- men den dagen- den sorgen- idag är de friska- idag njuter jag!

Stallet där allt har hänt är vi inte kvar i.

Men givetvis gör jag allt jag kan!
Tejpar hinkar, skydd i hagen, mjuka krokar osv... Jag har lärt mg av misstagen!:grin:

Blev lite nyfiken, varfør tejpa hinkar?
Ær det ifall hæsten har sønder hinken?

Jøsses det var det værsta jag læst på ett bra tag:crazy:
Hur blev det så dær?
Var det någon speciell som påverkade dig eller ær du veldigt førsiktig som person?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 265
Senast: Rie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka