Hur gör man för att synas i en sökmotor???

Yaroomba

Trådstartare
Jag har en hemsida, ganska ny, som funnits nu i snart 6 veckor. Anmälde den till google samma dag. Att det är svårt att hamna högt upp i sökmotorerna när man söker på något väldigt populärt eller generellt sökord - det vet jag (särskilt med en relativt ny sida). Men inte ens om jag kopierar en hel mening från sidan och söker på själva meningen så kommer min sida upp. Istället kommer andra sidor som bara har några av orden med, och där kommer inte ens de näravarande orden i rätt ordning...

Innebär det här att googles sökmotor fortfarande inte fattat att min sida finns? Hur lång tid brukar det ta? Någon som vet?

Sv: Hur gör man för att synas i en sökmotor???

OBS vild gissning!!!: att sökmotorerna överst tar de som har flest besökare/träffar sen tidigare. Gå in på din hemsida en massa ggr, eller lägg ut adressen här på buke så du får en massa besökare ;)

Som sagt, bara en vild gissning :)

Du kan se om Google hunnit indexera sin site genom att söka på url:en.
Alltså om din hemsida heter tex "www.minhemsida.se" så skriv site:minhemsida.se i sökfältet å se om du får några träffar.

Det kan ta ett tag innan den indexeras men 6 veckor låter lite mycket tycker jag, 2 veckor har jag nog fått vänta ibland.

Har du skaffat ett konto på Google Webmaster Tools? Där kan du se all info om när Google har besökt din sida osv..
Du kan också se om Google stött på nåt problem när deras robotar besökt din sida (kan vara en anledning till att den inte är indexerad).

Google Analytics tycker iaf jag är jättebra att ha också, där du kan se hur många besökare din sida har, hur de hittat din sida, vad de har för browser osv...

Google har en hel del tips på sin webmaster-sida angående hur man hamnar högre upp i sökresultatet, HÄR tex. Välskriven(validerad html) och text som innehåller de sökord du vill att besökare ska hitta din sida på brukar vara en bra början.
(Förresten hjälper det inte att besöka sina egen hemsida 1000gr per dag eftersom de ser att det e från samma ip-adress ;))

Lycka till med hemsidan!:)

Ett tips är att se till att de ord du använder i dina metataggar också förekommer rikligt på din sida. Inte överdrivet förstås, men det är ingen mening att skriva häst och hund om du sen inte skriver alls om hästar och hundar. Det räcker inte att skriva djurens namn, du måste använda just själva orden.
Dessutom är det bra att ha h1-h5 rubriker med de ord man vill att besökarna ska hitta en via, sökmotorerna lägger särskilt märke till rubriker som har rätt formatering. (alltså inneslutna i h-taggar)

Du har säkert redan tänkt på det här, men det skadar inte att skriva det i alla fall. Hoppas det inte lät för rörigt förresten. :D

Ja, jag har provat söka även på domänadressen, men inget resultat då heller. Lite märkligt då efter hela 6 veckor alltså? Jag ska titta på informationen och länkarna du föreslår också. Stort tack!:bow:

Ja, sidan är sökmotoroptimerad (eller vad det heter) efter alla regler jag kunnat hitta, så det borde inte vara där problemet ligger.

Jag är lite misstänksam om det kan vara så att google premierar sådana de tjänar pengar på, som har diverse google-konton, betalar för annonsering alternativt har googles annonser på hemsidan osv. Men jag kanske bara är paranoid?:o

Jag kan ju jämföra och säga att jag driver ett forum sen 1½ år tillbaka, hyfsat många besökare och inlägg per dag, och det tog säkert ett halvår innan vi syntes på Google.

Så, tålamod är nog det enda råd jag kan ge dig. Du verkar ha koll på resten ;)

Det och att försöka skaffa lite gratisreklam hos andra websidor, föreslå gärna länkbyte med andra sajter som har samma intresseinriktning. Det kan man få riktigt många besökare av om man har tur!

Ja, sidan är sökmotoroptimerad (eller vad det heter) efter alla regler jag kunnat hitta, så det borde inte vara där problemet ligger.

Jag är lite misstänksam om det kan vara så att google premierar sådana de tjänar pengar på, som har diverse google-konton, betalar för annonsering alternativt har googles annonser på hemsidan osv. Men jag kanske bara är paranoid?:o

Det vetesjutton om de gör. Googlar jag på en av mina större hemsidors namn så dyker sidan upp högst upp. Har inte tipsat google om den sidan alls så jag vet inte hur länge det dröje för dem att uppfatta att sidan fanns till :p Finns ingen reklam eller någonting som "stödjer" google på den sidan heller :p

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 177
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 362
Senast: _FiA_
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och... 2
Svar
21
· Visningar
3 189
Senast: Martenix
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
26 281
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur