hur gör man med en helt vansinnig & nervig ponny

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 957
T

Tess82

hur gör man med en helt vansinnig & nervig ponny

Min stallkompis har ett russ som blir galen när jag rider iväg med min häst.hon springer från det att vi går iväg tills vi är tillbaka.Har förut stått med kor endast,fast innan dess vet jag inte faktiskt, de som har henne har inte så stor koll.Hon är pinsur av svett när vi kommer hem och vandrar runt runt medan hon slänger med huvudet. Alltså vi har bara haft henne sen i november och jag har inte sett en så frustrerad ponny/häst någon gång.Hon är en hälsofara för sig själv, det känns inte bra alls. Jag vet inte om hon skulle må bättre av en stor flock med hästar där hon aldrig blir ensam.Sen är hon ett fruktansvärt dominant sto.Jag vet inte alls vad man ska ta sig till??? :confused:

Re: hur gör man med en helt vansinnig & nervig ponny

har du provat att ta in henne och ge henne lite hö att tugga på?

så hon har något annat att tänka på menar jag.

Är det alltså bara din häst och russet i stallet, så hon blir alldeles ensam när du rider iväg? Det har säkert att göra med att hon är dominant, hennes jobb är ju att hålla reda på sin flock. Jag tycker du kan leka tittut med dem: "göm" din häst, titta fram, och göm den igen. Göm längre och längre stunder. Så gjorde vi, som har haft samma problem. Den som är ranghög hos oss har nu lärt sig att den andra kommer alltid tillbaka.

Ja det är bara de två i stallet.Men hon blir galen bara vi går ur hagen och ställer oss utanför stallet där hon ser oss perfekt!?Med min häst gjorde jag som du sa, att leka tittut och han lärde sig och blev lugn.Men den här ponnyn är en väldigt egen dam.jag kan bara inte förstå henne hur jag än anstränger mig.Hon har så mycket egna saker för sig. :confused:

Min valack hotar spränga staketet om jag går iväg med mitt sto. Vi har också bara två hästar. Ett tag hade vi en tredje häst och då började vi att öva att en gick iväg och de andra stod kvar. I början var det full kalabalik, även om de kunde se och höra hästen som lämnade dem. De fick hö och det lugnade i alla fall för stunden och så stod husse kvar utanför hagen och det var också lite lugnande att det fanns nån kvar.
Nu övar vi dem en och en. Den ena stannar i hagen och den andra går en bit. Vi har väl inte kommit så långt iväg, men jag tycker att det är bättre att skynda långsamt. Det verkar i alla fall som om valacken tar det hela bättre när han också får vara den som går ensam iväg ibland. Då vet han vad det är stoet har för sig när han blir ensam i hagen.
Nu springer sig den ensamma hästen inte svettig längre, men det kan ju bli lite oroligt ibland, lite gnäggande och spring längs staketet.
Vi har övat sedan i oktober och det är först nu som vi inte längre oroar oss för att staketet ska sprängas. Det tar ett tag och alla hästar är ju olika mycket rädda/vana att bli lämnade ensamma. Min valack, som är ledaren, är även livrädd för att lämna stallet ensam, för att vara den som går iväg. Stoet gillar väl inte att bli kvar i hagen, men hon bryr sig inte alls om att lämna valacken kvar hemma. I alla fall inte nu längre.

Öva korta stunder. Så att hon inte hinner springa sig svettig utan att ni går, kommer tillbaka, går igen osv. Tillslut blir det inte så stressande för henne för att hon vet att ni snart är tillbaka och förmodligen är på tillräckligt avstånd för att komma och rädda henne ifall tigrarna anfaller.

När ni går ut ur hagen så förknippar hon det säkert med att ni ska försvinna iväg. Du får väl börja så enkelt: att hon lär sig att tåla att ni bara står utanför staketet. Hur bär hon sig åt när den andra lämnar hagen, alltså försöker hon tränga sig ut och följa med?

ja hon vill alltid följa med så jag får fösa undan henne varje gång.igår var hon rätt lugn när vi stod utanför stallet.Men hon snurrar med huvudet så fort det är något hon inte gillar.jag har svårt att komma underfund med vad det kan betyda!? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 180
Senast: SeagirlM
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 404
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad vill han ?
  • Butros eller Dyngpeter?

Hund, Katt, Andra Djur