hur gör ni med era hundar när ni reser bort?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 9 431
P

Pia-Moni

Lämnar ni dem på hund pensionat eller har en kompis hunden?
Isåfall hur är den , orolig ? lugn ? aa m.m

Själv har jag en sheltie, den brukade vi lämna hos en kompis till mig när jag var mindre (är familjens hund, men jag tar hand om den) men efter kompisen och jag slutade höra av sig till varandra blev de inte att hon passa hunden heller.

de var synd då hunden kände familjen och hunden där och var som en extra familj.

sen så lät jag en annan kompis ta hand om henne när vi var borta. Men hemma hos dem spydde hon och höll på. Inte alls road och vara där.

så senatse gången så lämna vi henne på ett hund pensionat då vi inte hade något annan. det var okej, hon verkade gilla de mer än hos den förra kompisen, och så tänkte jag att hon kanske tyckte de var roligare att vara på ett ställe som är helt nytt än något som kopplar till mig(som te.x den sista kompisen hon var hos)

aa hur gör ni ? Har ni någon extra familj till hunden som hunden känner väl ?:bow:

Sv: hur gör ni med era hundar när ni reser bort?

Åker vi bort så planerar vi så att hunden kan följa med. Annars så ha vi en kompis men där har han bara varit någon dag då och då när han verkligen inte kan följa med.

Åker vi bort så planerar vi så att hunden kan följa med. Annars så ha vi en kompis men där har han bara varit någon dag då och då när han verkligen inte kan följa med.

okej, men hur är han då ? är han orolig och väntar på dig hela tiden eller tar han tiden som den kommer och är som vanligt ?

Min är mer apatisk än vanligt. Han blir mycket lugnare, nöjer sej med en kvarts promenad och ligger mest och sover. Han följer inte efter den han "blir passad av" som han gör med mej och kräver inte heller aktivering.
Det tar han ut på mej sen när jag kommer hem istället:D

Min är mer apatisk än vanligt. Han blir mycket lugnare, nöjer sej med en kvarts promenad och ligger mest och sover. Han följer inte efter den han "blir passad av" som han gör med mej och kräver inte heller aktivering.

haha okej , jobbigt ;) man brukar ju vara lite trött när man kommer hem också :P

Tycker det är jobbigt att åka bort från hunden också, man kan inte sluta tänka åå vad den gör hela tiden och jag ringer jämt och ständigt och hör hur det går. då vill jag veta helt detaljerat vad hon gör också. och så försöker jag prata i telefon med henne Xd desperat:devil: Kan till och med sakna vovven innan man åker bort, när man bara tänker tanken att inte få pussa och krama på den innan man ska lägga sig ! ;)

Åker vi på längre semester så får min åka till mina föräldrar i Karlstad. Det krävs lite planering då vi bor i Göteborg. Ska vi bara bort över natten och hunden inte kan följa med brukar den vara hos min moster eller hos en kompis till mig. Men oftast kan hon följa med på kortare resor över helgen för hon är så liten och behändig.

Jag tar med min långbenta vän överallt. Men annars får han vara hos mina föräldrar eller syster och där känner han sig hemma.

Oavsett vart vi är brukar han hoppa upp i folks sängar och lägga sig tillrätta och sova några timmar:o

Åker vi bort så är hundarna hemma. Antingen sköter tonåring om dem, eller så sköter svärmor om dem.

Hundarna är precis som vanligt.

På samma ställe där han är på nätterna när jag arbetar.
Han märker nog knappt att jag är borta, där har han ju fullt med Boxerkompisar att härja med.

Ungefar sa ar det med Mandy ocksa. Hon ar hos min son nar jag ar borta... hon ar mycket 'lagre' an vanligt och da och da sitter hon i fonstret och vantar. Sedan blir hon galet glad nar jag kommer tillbaka.

Uno är hoss mamma eller någon kompis.
Han är som vanligt, bara nog nöjd över att bli bortskämd och få göra som han vill :p
Eftersom han inte bryr sig vem som har hand om honom så kan jag med gott samvete åka och resa :)

När vi åker bort följer hundarna med i möjligaste mån, men går inte det brukar vi lämna av dom hos mina föräldrar som bor på gård och har 3 egna hundar, så det blir full fart där.
Schäfern kan bli lite stirrig i början när han inte ser mig, men brukar ge sig efter sen stund. Och busa järnet ist. :D
Den andra, en blandis på 15 veckor vet jag inte hur hon reagerar, har inte lämnat bort henne någon gång än. :)

vill igentligen ta med hunden överallt. Brukar smuggla in henne på hotell rum när vi bor på hotell om vi tillexempel bara ska åka nånstans och övernatta för natten. Men varje år så åker vi till stockholms mässan och bor på Rica hotell. där kan man ju inte precis smuggla in en hund efetersom det är ett väldigt fint hotell, men mycket övervakning och rätt finare rum. sen har vi märkt att hunden verkar må bättre att slippa följa med oss när man ändå inte har tid att hålla på med den. bara hinner gå ut med den. men som tur va åker vi inte bort hiskiligt mycket.och nu börjar hon bli gammal också och då är det svårare att åka bort i från henne IFALL den skulle hända något. Tycker det är super svårt och jobbigt att åka ifrån hunden . Någon mer som har samma problem som mig att nästan inte kan gå ifrån hunden när man ska åka ! :P speciellt när det blir lite äldre .

Voffi är hos pappa när vi inte är hemma. Går jättebra, han älskar o gå dit o bryr sig inte när vi går. Sen blir han såklart jätteglad när vi kommer tillbaka igen.

Jag tycker det är extremt respektlöst att smuggla med sig hundar in på hotell, speciellt som det finns ganska gott om hotell som tar emot hundar o har speciella hundrum.
:devil:

Vi har väldigt svårt att resa upp, då ingen klarar av vår ena hund. :cry: Ibland, om det är över en dag eller så, har vi lämnat in på hundpensionat där de har uterum. Då kan hon få rastas i en hage. Längre än en weekend Danmark har vi inte varit på tre år :)

Det beror helt på hur länge vi är borta och vilket som är mest lämpligt!

Om möjligt kommer någon av våra vänner hit och bor här och är hus- och hund-vakt.

Om det inte fungerar så kör vi ibland upp hela gänget till familjen i norr (50 mil) eller lämnar dem på pensionat.

Hundarna anpassar sej helt efter omständigheterna och brukar vara ganska "normala" oavsett var de är! ;)

/Swat

kl

HAr bara lämnat bort honom 1 ggn ,över en natt till en kompis. Då låg han vid dörrn nästan hela tiden. Efter dte har jag inte haft hjärta att lämna bort han ngt. Jag tar med honom överallt.
Som tur är han liten och behändig:p

Vi har fem hundar så det krävs lite lite planering för att resa iväg. Ska vi utomlands lämnas de i regel på det samma hundpensionatet.

Reser jag, t ex till Sverige, så tar jag alltid med mig någon/några av 'mina' i bil eller på tåg. Lämnar möjligen den/ de minsta hundarna hemma och tar med mig draghunden som kräver mer.

Min familj och mina bästa vänner välkomnar oss mer än gärna när både jag och sambon är på besök. Draghundarna, Pomeranianen och JRT sover i regel hos oss om vi är hos mina föräldrar. Medan Schäfern sover hos min syster p.g.a. att vi vill skona min mors katt. Min mor och far och deras hund är underbara som låter oss vara där i deras lilla hus mitt i villaområdet. Grannarna verkar tycka om det med tanke på den stora hundflocken som är ute och går.:angel:

Är vi hos min bästa väninna och hennes sambo (de har en stor bondgård med stor mark) varierar jag vilka som följer med. Det kallar vi 'hundsemester' då hundarna får springa fritt, spåra efter kor, bada under sommaren och äta ekologiskt, färskt kött. :love:

Jag gillar inte att lämna hundarna. Det är något jag arbetar på. Min sambo har inga som helst problem. Jag får svårt att slappna av på semester. Hundpensionat i all ära, men känns ofta stressande. Tar vår familj och vänner hand om hundarna, slappnar jag där emot av.

Vi åker inte regelbundet iväg. Blir någon vecka sammanhängande under sommaren, då är det pensionat. De sägs vara lugna. Annars är vi i regel med och då accepterar vi inget annat än att just vara lugna. De är vana att uppföra sig när vi är på besök, även om det kliar i mun och tassar på unghundarna. Det gäller att ha vana hundmänniskor att bo hos ....

Senast ändrad:

Jag lämnar mina på pensionat.

Har haft turen att hitta ett riktigt bra på varje ort jag bott. ( flyttar ofta )
Sist jag reste var för ett par veckor sedan och jag känner stor tilltro för personalen och var helt lugn med att bla lämna en ganska nyligen korsbandsopererad hund i koppelvila till dem.

De var väldigt gulliga och frågade om de skulle bygga en ramp till honom ut i rasthagen. ( 2-3 trappsteg ut ) :love:

Det kändes lika bra när jag hämtade dem, hundarna låg i sitt mysiga rum och tuggade ben och jag fick en utförlig rapport om hur de haft det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 637
Senast: ufot
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 662
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 069
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka