Hur gör ni med inskolning och f-peng!!??

daymint

Trådstartare
Jag tror jag blir galen på f-kassan.Hur ska man kunna behålla sin sgi, man får bara ta ut f-peng om du har rumslig kontakt med barnet under inskolningen.Men givetvis måste man ju träna på att lämna barnet det är ju liksom det som är grejen med inskolning.Har hört vissa säga att man kan ta ut lägstanivådagar och att dessa inte berörs av denna regel, men icke sa nicke var i kontakt med dem idag och det är samma regler som gäller för dessa dagar:devil:.Hon som jag pratade med på f-kassan tyckte själv att reglerna är knepiga, då jag frågade hur ska jag kunna behålla min sgi??Jag har ett vikariat men jobbar liksom bara 50 % och jobbar 3 mil från f-skolan så jag kan ju knappast jobba och sen bara sticka därifrån om min son behöver mig, då jag jobbar med patienter med inbokade tider.Annars är jag a-lös men kan väl knappast anmäla mig arbetslös och gå på a-kassa för att vara beredd att åka till sonen , det känns inte bra alls.
Sen en fråga till, blev gravid nu innan sonen är 1 år och nio månader, innebär det att min sgi åtminstone är säkrad för nästa bebis??

Sv: Hur gör ni med inskolning och f-peng!!??

Sen en fråga till, blev gravid nu innan sonen är 1 år och nio månader, innebär det att min sgi åtminstone är säkrad för nästa bebis??
Det innebär väl i alla fall att du får samma föräldrapenning när du är hemma med syskonet, därmed inte sagt att du behåller din SGI - ersättningen vid sjukdom kan säkert bli annorlunda...

(jag har inte haft några barn på dagis så det kan jag inte svara på...)

Hmm ja så kan det ju vara, tack för ditt svar :)

Du kan få högre FP om du jobbar upp din SGI, annars är det samma som med första barnet.

SGI'n påverkar din ev. sjukersättning eller havandeskapspenning.

Att du inte får ta ut FP beror väl på att man inte får ha barnet på förskola när man är föräldraledig? Men man har rätt till 15 timmar om man är arbetslös eller hemma med FP för ett syskon.
Jag hade tagit inskolningen när jag var hemma och arbetslös, du har inte samma regler som en arbetslös utan barn att du måste flytta och tacka ja till ett jobb på en gång.

Du får ta hela lägsta nivå-dagar för dagar då du lämnar barnet på förskolan högst 7 timmar (dvs 7/8 av en vanlig arbetsdag). Detta är jag väldigt säker på och det är alltså helt OK att ta ut LN-dagar under inskolningen.

Jag förstår också att man inte får ta ut fp när barnet är på dagis, men under inskolningen måste du ju ändå som förälder vara tillgänglig att kunna fara dit om barnet blir ledsen.Plus att jag jobbar tre mil bort,omöjligt att bara sticka emellan.Jag har fått plats innan vikariatet går ut så han måste börja nu, för har jag tur så kan vikariatet bli förlängt, och då måste jag gå upp i arbetstid

detta har jag också hört från flera stycken , men varför säger f-kassan ngt annat då, jag blir helsnurrig av detta.

Vi har gjort det sen i feb, sökte förskoleplats p.g.a vikariatet kan bli längre och då måste jag gå upp i tid, vill inte avverka alla f-dagar heller kan vara bra att ha några sparade.

Dessutom får man väl inte lämna barnet på förskolan om man har semester, så semesterdagar kan man heller inte ta *he he*

Jag var på väg att ta ut FP under inskolningen, men nu blev det slumpen som avgjorde att det blev semesterdagar. Rätt eller fel, ingen aning, men jag tänker inte anmäla till någon högre instans vilka dagar vi tar ut.

Under inskolning får du ta full fp, så var det då för oss :)

Det är dock emot F-kassans regler, även om de har tolkats olika under åren. Det är sedan flera år bestämt att reglerna ska tolkas lika i alla kommuner - hel FP på SGI-nivå får inte tas ut under en dag då barnet spenderar tid på förskolan utan föräldern närvarande. Är barnet 2 timmar själv under inskolningen kan föräldern ta 3/4 SGI-dag, oavsett om han/hon under de två timmarna varit "stand by" i hemmet tex.
Stelbent och lite knasigt kan man tycka dock.

väldigt mysko då vi både dubbel och trippelkollat det alla 3 gångerna :) Men men inget med FK förvånar ju längre :rofl:

Är reglerna lika nazi när det gäller FP över lag? Man får inte lämna barnet en sekund? Tex åka och handla och någon annan är med barnet? Gå på dass själv?

Sinnessjukt om det är så!

Sjukskrivna med sjukpenning får ju inte vara själv en sekund med sina barn tex. så det skulle ju inte förvåna om föräldralediga som tex åker till stallet måste "stämpla ut" den tiden dom är där... :rofl:

Senast ändrad:

Reglerna har varit desamma i många år, men det var för några år sedan som man beslutade att alla FK-kontor skulle tillämpa samma tolkning av reglerna - dvs att FP på SGI-nivå aldrig fick tas ut för tid barnet var iväg från den föräldraledig. Detta gäller under den tid då föräldern skulle ha arbetat, alltså normalt 8 timmar under morgon/förmiddag/eftermiddag. Jag tror dock det är väldigt sällan FK står på lur utanför folks toaletter :angel:.

Överlag tycker jag att många anställda på FK har generande dålig koll på de egna reglerna. Detta gäller även vid sjukskrivning - Jag får tex vara själv hemma med min son 24/7 om jag så önskar, trots att jag uppbär sjukersättning sedan flera år tillbaka, medan andra med precis samma diagnos(er) inte har samma rättighet.

Under inskolning får du ta full fp, så var det då för oss :)

Jag sökte på nätet och fann ett domstolsbeslut mot en mamma som tog FP under inskolningen.
https://lagen.nu/dom/ra/1998:37

En förälder har enligt 4 kap. 4 § andra stycket lagen (1962:381) om allmän försäkring, AFL, rätt att erhålla föräldrapenning i samband med föräldrautbildning eller besök i förskoleverksamhet inom samhällets barnomsorg, i vilken barnet deltar.

Frågan är ju om alla kallar inskolningen för besök?

Men hur vet du att man får ta ut LN-dagar, vid inskolning om man barnet är där högst 7 h själv ?Den handläggare jag pratade med sa att det var ju samma regler för dessa dgr, sökt på deras hemsida men inte fått ngt svar på detta .

Aktivitetsersättning/sjukersättning och ta hand om barn är helt annars än sjukskriven med sjukpenning. Med sjukpenning är det Hitler-regler... tex ej hämta eller lämna på dagis. Bir man långtidssjukskriven är det andra bud då är det kanske främjande för ens rehabilitering att inte bli sedd som pesten utan att lagom nivå på tid med sitt barn är bra för ens hälsa :D Man får ju prova på och studera, gå kurser och ha mer aktiviteter än sjukskriven. Som sjukskriven verkar det som att kan man torka sig själv i röven då är man arbetsförmögen... :angel:

FK's regler är ganska många gånger mer stjälpande än hjälpande. Tyvärr.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter...
Svar
7
· Visningar
1 126
Senast: Björk
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 793
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka