Hur gör ni med täcken på natten?

Sv: Hur gör ni med täcken på natten?

I vårt kollektiv stall fungerar det så att ett täcke tas av på kvällen/sätts på, på morgonen. de som vill ha täcke inne får helt enkelt sätta det under yttertäcket. Min häst står alltid otäckad inomhus eftersom det är skyddat från blåst och regn.

Valacken står utan täcke på nätterna och i stallet och ett termotäcke i hagen. Stoet har ett stalltermotäcke i vanliga fall på nätterna och i stallet. Har hon blivit svettig på kvällen så står hon med ett fleecetäcke under ett dubbelfodrat bomullstäcke. Ute har hon ett tjock termotäcke utanpå nu.

Det är bara 2 av mina som har täcke på sej ute. men inget inne...
blir för varmt för dom då!!

Ynthe skrev:
Varför?
Ja, inte sover jag påklädd med ytterkläder inomhus, så varför skulle hästen göra det?
Hur varmt har du i ditt stall?

Vi har kallstall, och alla hästarna går med samma kläder ute som inne.

Mina hästar går med täcke ute och sedan anpassar jag mig efter vädret beroende vad för täcken hästarna ska få på sig.

Inne på natten osv, har dom bara flece på sig om det är mildare, blir det rejält mkt kallare åker innestall täcken på.

I vårat kollektivstall har vi samma täcken ute och inne. Försöker hålla mellan 0 och +5 grader i stallet så att det inte blir för varmt för dem. Unghästarna har inga täcken alls. Skulle mer än gärna byta täcke mellan inne och ute men det är tyvärr inte genomförbart:mad: , då vi turas om med utsläppet.
Mitt halvblod har ett tunnt (ca 200g) täcke underst och ett tjockt tåligt utanpå.

Det som jag gillar bäst är att ha dem nakna inne och täckade ute för att inte få så mkt vinterpäls. Mitt stall har mellan 1 till +8 under vintern ohc då är det endast uppvärmt av hästarna. Både ponnisar och hästar har klarat sig mkt bra. Hästarna har även haft kvar sin tunna sommarpäls hela vintern, trots att de är otäckade inne, men då med täcke ute, o ev halstäcke beroende på vädret.

Vill gärna ha dem nakna inne om det finns möjlighet för jag vet hästar, spec tävlingshästar på foderstat med hög energi och med många täcken som fått värmeutslag på kroppen. Och att vädra pälsen kan ju aldrig vara fel.

TheHunted1 skrev:
Hur gör ni?? låter ni hästarna stå med samma täcke som ute eller byter ni och sätter på dom ett stall täcke?? Skriv gärna varför ni gör som ni gör också...
//TheHunted1
Nej, jag byter på mina...dels för att det är temeratur skillnader mellan stallet/ute och för att jag tycker att de helst inte ska stå med samma täcke dyngnet runt.

Det jag har funderat på är om täckena fyller samma funktion när hästarna är ute om man har samma täcke ute och inne. Någon som vet?

Jag har olika täcken inne o ute...trots att ponnyn står i kollektivstall...fast det är ett mindre stall! Men även i andra kollektiv stall jag har varit i så har hästarna haft olika täcken inne o ute...i det största stallet var det nog ca 14 platser el liknande och jag kan även tillägga att det inte fanns lediga platser! För mig är det självklart att hästarna inte ska behöva stå med samma täcke dygnet runt!

Min häst har utetäcket inne, tror det är på 280 g. Det är varmare inne, men där står hon ju stilla och hon verkar trivas med det på. Men är täcket blött får hon ett lite tunnare stalltäcke.

Tillräckligt varmt för att det ska bli FÖR varmt med yttertäckena inne iallafall.
Exakt temperatur beror lite på utetemperaturen dock, men skulle tippa på en sisådär 5-8 plusgrader nu när det är så kallt (-20*C). Det blir en temperaturskillnad på över 25 grader, och samma täcke vid sån skillnad, nej tack... :smirk:

Jag har tunnare stalltäcke än vad utetäcket är så jag byter. Inte för att skillnaden är märkbar för honom med för variation..

Hästarna i stallet står alla utan täcke på natten. Blir tillräckligt varmt när alla är inne och de står på halm. Ute har de flesta täckade horseware allt ifrån regn-mellan tjocka. De som täckas är de gamla, och de som rids och gammelhingsten för han är en frusen sak ;)

Byter täcken på hästarna morgon o kväll, så de har termotäcken inne.
Verkar bäst för dem, ett utetäcke är ju gjort för att användas ute.
Sen tror jag det är bra att byta täcken för att "lufta" lite mer, ex. inte bra att ha ett blött täcke på dom jämt.
Fast nu när det varit så grymt kallt så har dom haft utetäckena inne oxå, för utetäckena e oftast tjockare än innetäckena.

I förra stallet hade hästarna utetäckena på inne oxå, det funkade förstås bra men jag föredrar täckesbyten.

*KL*

Satt och läste en intressant artikel om täckens vara i dubbel och trippel form i Ridsport som var lite intressant. Det hade gjorts en studie på om hästen verkligen blev varmare av att ha dubbla och trippla täcken på sig. Hann tyvärr inte läsa hela så jag får väl leta upp den:cool:

Jag tycker det optimala är att kunna växla mellan stalltäcke och utetäcke.
Att kunna ha tunna och tjockastalltäcken och sedan växla till tunna och tjocka utetäcken är optimalt för mig.
Dubbla täcken har jag i regel bara iform av "förstärkningsfleece" under utetäcket alt tunnt stalltäcke. Mest för att mina nuvarande täcken sunkade ihop helt efter första tvätt (tvättinstruktion och rätt tvättmedel användes):mad:
Eftersom pållan ädå skulle ut ett år på foder så lade jag inte pengar på att köpa nya.
Vi tar det till nästa säsong och då blir det bra täcken och precis som jag vill ha det med byten;)

Apo

Har samma täcke inne som hon har inne.
Vi har kallstall..

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur