Hur gör ni när ni köper sadel på annons?

Cornelia

Trådstartare
Ja, hur brukar ni göra? Åka och prova, be att få på öppet köp, chansa och köpa den "oprovad"? Eller de flesta köper kanske inte på annons utan åker på sadelprovning?

Sv: Hur gör ni när ni köper sadel på annons?

Jag ber antingen att få prova (d v s kör hästen till säljaren alternativt betalar säljaren för att ta sig till hästen) eller köper på vinst&förlust. Men det sistnämnda blir så kostsamt i längden.

Nu senast skulle jag ha samma märke, och samma storlek som den har jag, bara dressyr istället för allround. Köpte därför en sadel billigt på secondhand och plockade hem. Dem ligger helt ok, och ser fin ut både med och utan ryttare - men hästis gillar den inte. Slår i galoppen och tjurar.

Irriterande, men så går det om man gör en chansning och jag är glad att hästen är tydlig med om ngt är obekvämt. Så nu ska den säljas, och jag får väl plocka ut en sadelmänniska som får titta och föreslå dressyrsadlar.

Sist jag köpte provade jag först ut modellen hos sadelprovaren och hittade sedan en exakt likadan på annons som jag fick köpa på öppet köp. Men det är svårt det där, nu är jag på jakt efter en hopp/allroundsadel också och man hittar ju jättemånga på annons men det måste ju tyvärr vara i närheten så att man kan prova först...vågar inte köpa på ren chansning.

1:a sadeln hämtade jag 5 mil bort och hade hemma på prov i 14 dagar innan jag köpte den. pållen tappade en sko så jag kunde inte testa den förrän efter en vecka. självklart i samråd med säljaren.

2:a sadeln var en granne har aldrig träffat själva ägaren bara sett hästarna i hagen.
Hon lade ut adeln i stallet jag tog hem och provade och lämnade den sedan i stallet utan att ha träffat ägaren.

3: sadeln en begagnad som skickades från en firma , provades och skickades tillbaka.
4.e som nummer 5 men skickades tillbaka.
5:e ny sadel som fick provas och fick skickas tillbaks om den inte passade, den köpte jag.
glömde min allra 1:a hämtades 1 mil bort och köptes senare.
en av mina sadlar såldes till en i stallet klart smidigast.
är faktiskt sugen på en ny sadel igen:d

Jag har chansat, ibland har det passat, många gånger har jag fått sälja vidare. Tidskrävande men har gått plus eller plusminusnoll i slutänden (säljer utan att tillåta öppet köp).

Nu åker jag till sadelmakaren för utprovning men vet jag vad jag ska ha, märke-modell-storlek så köper jag bara, får väl sälja om det inte passar.

När jag säljer så är jag snäll och lämnar på "öppet köp".
Den sadel som inte passade och skulle lämnas tillbaka av köparen visade sig passa en annan häst i stallet så där hade tur allihop :)

Jag provar antingen ut hos sadelprovare o köper sen begagnad i samma modell eller ber om öppet köp. Skulle aldrig köpa på vinst o förlust. Tycker de flesta som säljer är tillmötesgående och själv lämnar jag alltid öppet köp om någon frågar.

Har råkat ut för att inte få låna hem och prova, trots att det var "nästgårds" och jag lovade hämta och lämna tillbaka samma dag. Lite därför jag undrar, ska man verkligen våga köpa en sadel utan att prova??
Det handlar ju om en del pengar trots allt, och det är inte kul att stå där med en sadel som inte passar.
Å andra sidan förstår jag sadelägaren också, har kanske blivit lurad eller känner nån som blivit det.
Inte lätt det där! Men jag vet i alla fall att jag inte kommer att våga köpa en oprovad sadel om jag inte vet sedan innan att just den modellen passar.

Tar oftast hem från butiker och provar själv. De som är intressanta kollas av sadelutprovare och/eller tränare före köp. Har även köpt på vinst och förlust ibland men då har jag haft ett tiotal ridbara hästar och tänkt att sadeln mest troligt passar på någon av dem. Har ibland även köpt på annons när jag vet precis vad jag vill ha. D.v.s. märke, modell och bomvidd.

Ska köpa in och sälja lite sadlar nu igen och fasar för det. Behöver två dressyr och en hopp, har en dress, en hopp och en allround att bli av med. Hitta nya blir nog inga bekymmer, värre att bli av med mina gamla...

Mvh JV

Normalt så kollar jag mest annonser i samma län så att jag kan prova sadeln. Eller så åker jag till lokala ridsportbutiken där man får låna hem och prova sadlar.

Nu har jag faktiskt 'köpt' en sadel på distans, har lagt handpenning och ska betala resten vid leverans. Men då är det en sadelmodell jag vet passar.

Dressyrsadeln: Jag lånade min kamrats sadel och provade den på min häst. Den låg toppen så då letade jag upp en begagnad likadan sadel. Säljaren skickade på Bussgods med efterkrav, mkt smidig affär :)

Allroundsadeln: Chansade och köpte begagnad, hade tur och den passade efter att jag bytt till ett bredare järn.

Ponnysadeln: Köpte begagnad av en vän, fick prova först och när den passade så betalade jag henne.

Har alltid köpt dom och provat hemma. Har dom inte passat har jag sålt vidare. :-)

Den sadel jag köpt på annons fick jag öppet köp på. Vi diskuterade även att säljaren kunde leverera sadeln och ta med den hem igen om den inte passade. Fick ett väldigt bra pris på den här sadeln så just i det här fallet hade jag nog kunnat tänka mig att chansa också om det hade behövts.

Jag har varit rädd att få tillbaka en sadel med defekter och därför sagt nej till öppet köp. Tänker att man kommer oftast lite billigare undan om man köper privat än i butik, men i gengäld får man inte förmåner såsom öppet köp :) Men förstår såklart samtidigt att det inte är drömsituationen att inte få prova sadeln först.

Dem gånger jag köpt sadel på annons har jag testat samma modell, märke och vidd på min häst redan. Vi har stort utbud på sadlar i stallet man kan låna och testa, sedan letar man upp en annons som har det man tyckte passa. Då behövs inte öppet köp!

För att handla på nätet tror jag man skall veta vad man vill ha först, först då kan man handla ganska säkert på nätet.

De flesta har jag köpt och sedan sålt vidare om de inte passar.
Jag lämnar inte öppet köp när jag säljer för risken är så stor att köparen inte är så försiktig med sadeln som jag har varit utan att den kommer tillbaka med märken. Några gånger har jag åkt dit med sadeln om det varit nära så att de har kunnat prova sadeln. Då ser jag ju hela tiden om något skulle hända med den. En gång har jag lämnat öppet köp i några timmar. Då fick köparen betala sadeln vid hämtning och vi skrev ett papper på vad som gällde. Det var en syntetsadel så risken för att den skulle få märken var ju mindre. Den sadeln såldes så det var inga problem.
Jag skulle aldrig skicka en sadel på öppet köp.

Senast köpte jag en ny, men brukar köpa begagnade. Det bästa tycker jag är att be sadelägaren komma ut med sadeln till hästen och bestämma att denne får bensinpengar om jag inte vill ha sadeln. Många med mig verkar tycka att det är en bra och fair deal.

Själv har jag också gjort så ett par gånger när jag ska sälja sadel.

Säljer vidare om sadeln inte passar.

Tycker det är rentav fräckt att begära öppet köp av privatperson, vill man ha det så får man betala x antal tusenlappar extra och köpa från ett företag...

Jag ger aldrig öppet köp, folk är så oförsiktiga och jag tänker inte risikera att få tillbaka en förstörd sadel! Vet flera fall där man varit snäll och lånat ut och sen fått tillbaka en repig och fläckig sadel, dvd man förlorar sjukt mkt pengar när man skall sälja. En sadel värd 20.000 är då kanske värd 12.000 pga att den inte längre är i nyskick.

Håller med Centaur - jag skulle aldrig som privatperson lämna ut min sadel på öppet köp - vilka "roliga" tvister det skulle kunna bli om de sedan kommer tillbaka med en repad eller på annat sätt skadad sadel.

Håller själv på att sälja en dyrare beg sadel nu och jag vill inte skicka den ens, det gör att den blir mera svårsåld visserligen men det får jag ta. Det bär mig emot att packa ner en 20.000 krs sadel i en kartong och skicka den med bussgods t ex - om den kommer fram med en skada och köparen inte vill ha den eller hävdar att man har försökt sälja en skadad sadel, hur ska man bevisa att den var hel när den lämnade min adress?

Nej, jag kör hellre och möter upp om det är inom rimligt kör avstånd, kör hem till eller så får de komma hit med hästen och provrida. Det är förresten drygt ö h t att sälja sadel som privatperson - folk är ganska fräcka och oärliga. Det har hänt vid tre tillfällen nu att folk har ringt på sadeln, varit intresserade, vi har bestämt preliminär dag och tid för att prova ut och sen skiter folk i att dyka upp, ringer inte ens och avbokar. Det bästa är om man kan byta in sin beg sadel i butik, man får lite sämre betalt men frågan är om det inte är värt det!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
168
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur