Hur göra? Foderkunniga

anhe

Trådstartare
Jag har en bekant som har en hyfsat stor kallblodstravare på fem år, problemet är att han ser ut som en dåligt fodrad tvååring i kroppen. Ytterligare ett problem är att hon har ett riktigt skithö, speciellt avseende protein. Hon tycker iofs att det är bra med dåliga värden, för då kan hon fodra hur mycket hon vill på vintern.

Nåja, hästen behöver ett hyfsat stort proteintillskott, som han har gått nu så behöver han minst 3-4 dl soja. När jag hjälpte henne att göra foderstaten i höstas drog jag även ner på energin (överskattat motionstillägg tidigare, småfet häst) Jag lyckades övertala matte att hon måste få i honom proteiner. Hon började med soja, men hästen tålde bara mindre mängder, innan han fick (lite ovanliga) reationer. Nu tycker matte att det är ju inte så långt till nästa höskörd. Jag menar att det är långt och att hon aldrig kommer få någon fason på kroppen på hästen. Nu har han enormt dålig överlinje och hela magen full med "fettkuddar". Dessutom är hästen bukig. Även om våra hästar blir lite tjocka får dom aldrig "kuddar", dom blir jämntjocka, men fasta i hullet, och alla har fin överlinje. (Vi har inte samma hö eller syn på foder övht).

Vad gör man åt det här? Dra ner på energin och öka proteinet? Det sistnämnda är ju ett måste. Är det bästa lucern? Hur mycet lucern kan dom få i sig? Hästen i fråga skulle behöva 2,5 kg per dag har jag för mig.

Man ska inte fodra med sånt skithö, det är bara så.

Sv: Hur göra? Foderkunniga

Utan att vara expert på området måste jag nog rekommendera lucern. Testa åtmisntone om ni kan få till en bra foderstat på det. Eftersom det räknas som grovfoder så gör det inget om proteinhalten blir lite hög.

Min 6 åriga varmblodstravare blev jättefin i hullet på lucern.

anhe skrev:
Vad gör man åt det här? Dra ner på energin och öka proteinet? Det sistnämnda är ju ett måste. Är det bästa lucern? Hur mycet lucern kan dom få i sig? Hästen i fråga skulle behöva 2,5 kg per dag har jag för mig.
Lucern är ett sorts grovfoder och kan fodras i princip så mycket hästen behöver så 2,5 kg per dag är lugnt! Men det ska ändå vänjas in sakta och lugnt över minst 14 dagar som alla nya fodersorter. Lucern är en mycket bra källa för protein som man kan likna vid ett riktigt bra hö och som dessutom är snällt mot hästens mage. Det finns ju lite olika sorter, Kraffts lucern är det som innehåller minst protein! Kan du få tag på Kvarnbyfoders eller Johan Hanssons så är det bättre. Dessa två är pellets som ska blötas upp innan fodring för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Om du hellre vill ge hack så rekommederar jag Green Powers lucern.
//marti

Grunden för alla foderstater är ju helt klart ett bra och närningsrikt hö/hösilage. Att byta ut detta mot diverse tillskott och dyl tycker jag låter lite dumt... Men jag har också hört att lucern är bra för hästar som inte vill lägga hull.

Men som sagt, ett bra HÖ i första hand!!

Pelletsform skulle säkert fungera bra, eftersom hon redan stöper havren. Jag vet att lucern är grovfoder, men jag var lite osäker på vilka mängder som var ok.

Jag håller med dig, sånt hö är en katastrof enligt mitt sätt att se och lite knölig att göra en bra foderstat från.

Men det att hästen har såna fettdepåer på magen och ingen överlinje, kan man skylla allt på proteinbrist eller är det samtidigt ett troligt överskott på energi? Ska man lägga en sån här häst (som har riktigt usel överlinje) på en högre kvot än 6?

Definitivt högre kvot! Presis som du säger så ser hon ut som hon gör pga mycket energi och för lite protein. Det är så himla tragiskt med alla som tycker det är bra med ett hö som har sämre värden för att kunna ge mycket hö. Lucern är toppen! Men hon behöver säkert mer protein för att höja kvoten, kan du få ägaren att byta havren mot något färdigfoder med högre kvot än havre tror du? Eller får hästen soja nu också?

/Kicki

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"... 2
Svar
22
· Visningar
3 941
Senast: a1agnlju
·
C
Foder & Strö och att jag inte ska ge något proteintillskott. Han som jag köper ensilaget av är jättetrevlig och tillsmötesgående men han verkar inte...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Cosmic
·
Foder & Strö I år har vi köpt ett hösilage med dåliga protein värden. Jag har en lättfödd häst som behöver ett koncentrerat proteinfoder. Jag brukar...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: MiaMaria
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: carre10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka