Hur göra vid köp?

solhattar

Trådstartare
Ska få ta en islandshäst på prov någon månad för att se om allt fungerar.Hästen är helt ur kondition just nu och lite små fet,ska veterinärbesikta innan jag tar hem honom.Men kan det vara så att om han tex är halt,att det inte märks på böjprov om han stått så länge,och vad händer då Om det inte funkar så vi ska lämna tillbaka honom,och han visar på hälta då??

Sv: Hur göra vid köp?

Antigen är han halt när ni besiktigar honom, och då tar ni ju inte hem honom. Eller så är han frisk och ohalt och ni tar hem honom. I kontraktet gissar jag att ni bara får återlämna honom om han är i samma skick som utlämnad, d v s frisk och ohalt.

Det innebär i s f att ni inte får lämna tillbaka hästen om han är halt, ni står då med kostnader för konvalcens och behandling. Kan bli dyrt.

Eller så får ni avtala med säljaren att de står risken under provtiden, något jag gissar att de inte är intresserade av. Det ÄR en risk att ta hem en häst som inte är igång.

Sv: Hur göra vid köp?

Måste säga att det är oerhört priviligierat att få prova en häst ett tag, jag skulle aldrig lämna ut någon av mina hästar så länge på "prov". Jag skulle i så fall känna personrn oerhört väl innan, så ta väl vara på förtroendet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 377
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna