Hm. För upplysningens skull kan det ju finnas en poäng. Men att också tala om att vännerna är viktiga för en ger mig ändå lite uppfostringsvibbar. Lite som att "gör inga fel, jag vill inte skämmas för dig".
Jag ser det snarare som "de här människorna är viktiga för mig, det är därför jag umgås med den trots att de är gammaldags och känsliga med det här med..., och som vän vill jag respektera deras val och även förvarna dig så du slipper bli överraskad eller känna dig malplacerad/bortgjord/annat".
Jag informerade VARJE vän/partner etc som skulle träffa min farmor. Bättre det än att hon skulle påpika ett normalt beteende men som hon ansåg ofint. Inte skämdes jag - men jag tyckte synd om dem så därför varnade jag. Och för mig var det självklart att hos farmor körde vi farmors race. Kom hon till mig fick hon acceptera att mitt hem, mina regler.
Snofsiga restaurangen igen. JAG skulle känna mig bortgjord om jag kom för nedklädd. Oavsett om mitt sällskap inte skämdes alls över mig och tyckte att man har väl vad man vill. Men jag skulle vara ytterst obekväm. Och velat bli förvarnad innan så det var MITT val.
Av den anledning hade jag dock aldrig som i scenariot i trådstarten informerat på vägen dit - det är alldeles för sent!