Hur härda ut smärta i ryggen efter fall?

LillaMusse

Trådstartare
Ja man säger ju att man ska trilla av 100 gånger och nu har jag trillat av min 6:e och jag landat med ryggen först.
Hästen blev rädd när jag satt upp och hon som höll i släppte innan jag ens kom lite till rätta och jag flög av rejält och slog i huvudet och ländryggen, men huvudet gick det ganska bra med men ryggen... Det gör så ont och det är svullet, varmt och jag kan knappt röra mig pga ryggen. Direkt efter avramlingen satt jag upp och red ett dressyrpass som gick jättebra och jag kände knappt av smärtan men sen så satt jag av och då kommer den brännande smärtan och det känns som jag ska bryta ihop men jag härdar ut och tar hästen upp till stallet och när jag nästan är framme så bryter jag i princip ihop och tårarna rinner och jag skakar av smärta, sen när jag kommer in i stallet så kom en jättesnäll tjej och hjälpte mig med allt så jag kunde gå och lägga mig.
Men till saken är att jag är på ridläger och att bryta ihop av smärta när folk är i närheten gör jag inte, jag biter ihop och går så det inte är lika bedövande och låtsas som inget men detta är hemskt, det gör så ont:cry: Och imorn är det dressyr och sen är det derby och i övermogen är det banhoppning och jag vet inte hur jag ska palla detta och särkilt är det uppsittningen för jag vet att det kommer göra jätteont:(
Och sen kommer min nojjighet in också, tänk om nått har skadats och allt jag gjort när jag försökt ignorera den har gjort allt värre, men då borde det väll inte göra så ont i musklerna också:confused: Och nu ligger jag här och kan inte sova pga ryggen, men finns det något jag kan göra?
 
Det låter ju verkligen som om du ska ta dig till läkare för att kolla så att det inte är något allvarligt! Ring sjukvårdsupplysningen i alla fall.
 
@LillaMusse

Hur gammal är du? Ring dina föräldrar så får de hjälpa dig. Jag tycker att du bör söka vård. Hade du säkerhetsväst på dig?
Jag är född 01 och mina föräldrar säger att jag borde vila och om det blir för jobbigt kan de komma och hämta mig, men det känns inte som de riktigt fattar, och dom "kollar" inte upp saker i onödan, fast de är ju läkare också.. Men det känns som dom tror att jag är rädd att sitta upp men det är jag inte, det gör bara så ont att om hästen skulle göra nått liknade då skulle jag trilla av direkt, för jag kan knappt spänna mage/rygg:(
 
Jag är född 01 och mina föräldrar säger att jag borde vila och om det blir för jobbigt kan de komma och hämta mig, men det känns inte som de riktigt fattar, och dom "kollar" inte upp saker i onödan, fast de är ju läkare också.. Men det känns som dom tror att jag är rädd att sitta upp men det är jag inte, det gör bara så ont att om hästen skulle göra nått liknade då skulle jag trilla av direkt, för jag kan knappt spänna mage/rygg:(

Då tycker jag inte att du ska rida mer förrän du känner dig bättre och inte har ont. Krya på dig :)
 
Jag är född 01 och mina föräldrar säger att jag borde vila och om det blir för jobbigt kan de komma och hämta mig, men det känns inte som de riktigt fattar, och dom "kollar" inte upp saker i onödan, fast de är ju läkare också.. Men det känns som dom tror att jag är rädd att sitta upp men det är jag inte, det gör bara så ont att om hästen skulle göra nått liknade då skulle jag trilla av direkt, för jag kan knappt spänna mage/rygg:(
Fast just med läkarföräldrar/läkare självs är det inte helt ovanligt med "skomakarens barn"-fenomen, har hört rätt många historier om när olika sjukdomstillstånd underskattats, bland annat en ledinfektion (leden smälte bort av bakterierna och fick ersättas med protesimplantat) och njurbäckeninflammation som gick över i blodförgiftning. Ring 1177 och kolla om de tycker att du borde kollas upp imorgon!! och lycka till!!
 
Säg till ledarna. Om jag hade varit ledare och haft ansvaret hade jag ABSOLUT velat veta - du kan ju vara ordentligt skadad.

De bör absolut ta dig till sjukhuset för att kontrollera hur det står till med dig. Och du ska INTE rida förrän de har kollat upp dig, det kan ju bli mycket värre om du rider. Det vet du inte utan undersökning.
 
Ja man säger ju att man ska trilla av 100 gånger och nu har jag trillat av min 6:e och jag landat med ryggen först.
Hästen blev rädd när jag satt upp och hon som höll i släppte innan jag ens kom lite till rätta och jag flög av rejält och slog i huvudet och ländryggen, men huvudet gick det ganska bra med men ryggen... Det gör så ont och det är svullet, varmt och jag kan knappt röra mig pga ryggen. Direkt efter avramlingen satt jag upp och red ett dressyrpass som gick jättebra och jag kände knappt av smärtan men sen så satt jag av och då kommer den brännande smärtan och det känns som jag ska bryta ihop men jag härdar ut och tar hästen upp till stallet och när jag nästan är framme så bryter jag i princip ihop och tårarna rinner och jag skakar av smärta, sen när jag kommer in i stallet så kom en jättesnäll tjej och hjälpte mig med allt så jag kunde gå och lägga mig.
Men till saken är att jag är på ridläger och att bryta ihop av smärta när folk är i närheten gör jag inte, jag biter ihop och går så det inte är lika bedövande och låtsas som inget men detta är hemskt, det gör så ont:cry: Och imorn är det dressyr och sen är det derby och i övermogen är det banhoppning och jag vet inte hur jag ska palla detta och särkilt är det uppsittningen för jag vet att det kommer göra jätteont:(
Och sen kommer min nojjighet in också, tänk om nått har skadats och allt jag gjort när jag försökt ignorera den har gjort allt värre, men då borde det väll inte göra så ont i musklerna också:confused: Och nu ligger jag här och kan inte sova pga ryggen, men finns det något jag kan göra?

Åk hem/till akuten?
 
Du måste till läkare! Jag hade definitivt inte ridit eller gjort ngt annat föränn jag hade fått ryggen kollad! Vad säger de ansvariga på lägret?

För tre veckor sedan ramlade jag av min häst. Jag slog mig rejält framförallt i armen. Vi ringde 112, ambulanspersonalen fixerade ryggen (det kom en ambulans till för att de skull kunna lyfta in mig i ambulansen utan att ryggen rördes). Det visade sig sedan inne på sjukhuset att det bara var armen som var bruten och jag insåg att jag hade haft tur.

Med detta menar jag att man ska ta sådan skador på allvar för att undvika bestående skador.
 
Ja man säger ju att man ska trilla av 100 gånger och nu har jag trillat av min 6:e och jag landat med ryggen först.
Hästen blev rädd när jag satt upp och hon som höll i släppte innan jag ens kom lite till rätta och jag flög av rejält och slog i huvudet och ländryggen, men huvudet gick det ganska bra med men ryggen... Det gör så ont och det är svullet, varmt och jag kan knappt röra mig pga ryggen. Direkt efter avramlingen satt jag upp och red ett dressyrpass som gick jättebra och jag kände knappt av smärtan men sen så satt jag av och då kommer den brännande smärtan och det känns som jag ska bryta ihop men jag härdar ut och tar hästen upp till stallet och när jag nästan är framme så bryter jag i princip ihop och tårarna rinner och jag skakar av smärta, sen när jag kommer in i stallet så kom en jättesnäll tjej och hjälpte mig med allt så jag kunde gå och lägga mig.
Men till saken är att jag är på ridläger och att bryta ihop av smärta när folk är i närheten gör jag inte, jag biter ihop och går så det inte är lika bedövande och låtsas som inget men detta är hemskt, det gör så ont:cry: Och imorn är det dressyr och sen är det derby och i övermogen är det banhoppning och jag vet inte hur jag ska palla detta och särkilt är det uppsittningen för jag vet att det kommer göra jätteont:(
Och sen kommer min nojjighet in också, tänk om nått har skadats och allt jag gjort när jag försökt ignorera den har gjort allt värre, men då borde det väll inte göra så ont i musklerna också:confused: Och nu ligger jag här och kan inte sova pga ryggen, men finns det något jag kan göra?
Åk in och kolla! Du kan ha brutit något eller fått andra skador. Hade en medryttarhäst förut och hans ägare flög av previs som du, hon trodde inte heller att det var så farligt eftersom hon inte kände något. Men det visade sig sedan att hon fått en fraktur i ryggen.

Jag har kotkompressioner i både bröst och ländrygg efter fall från häst. Så åk in och kolla, det är alltid bättre att kolla även om det inte är något.
 
Snälla du, åk och kolla upp din rygg om det fortfarande är illa! Det blir en sådan kraft när man ramlar av och jag tycker att det är värt att kolla upp även om möjligheten finns att du bara är lite öm. Att rida om smärtan är så stark som du beskriver skulle jag defenitivt avråda dig från å det kraftigaste.
Jag lyckades själv med konststycket att flyga av en häst som stack och landade på asfalt med ryggen före. Dagarna efter var inte nådiga och till slut - efter ca 10 dagar med konstant smärta - tog jag mod till mig och gick till vårdcentralen där läkaren efter att ha klämt lite omedelbart skrev ut en akut röntgenremiss med frågeställning angående eventuell skelettskada, där kontaktorsaken angavs som ryggtrauma. Vilket är precis vad det är, och en bra läkare tar en sådan incident på allvar. Prata med ledarna på lägret så kan de säkert hjälpa dig!

Jag ber dig bara att vara rädd om och ta hand om din rygg - du har bara en och om man inte behandlar den väl blir det inte roligt. Finns det en skada så blir förutsättningarna bättre om någon behörig får se till och åtgärda så snabbt som möjligt.
 
Du ska absolut till läkare och absolut inte rida ett endaste dugg mer förrän du fått klartecken!
Du är minderårig, du är på ridläger där andra har ansvaret. Om de låter dig rida trots att du har ont och det visar sig vara en skada så blir det ju inte bra för dem heller.
Du kan omöjligt veta om det "bara" är muskler/leder/skelett eller annat som kan ha tagit stryk så chansa inte. Långvariga/kroniska ryggproblem vill du inte ha så varför ens ta risken?
 
Hur har det gått för dig idag, @LillaMusse?
Jo det går.
Den mest akuta smärtan är borta men att springa eller liknande är omöjligt.
Det gör mest ont på/runt ryggraden och främst på höger sida och där gör det rejält ont men jag kan känna där utan att skaka av smärta.
Jag har ridit idag och igår och det är så skönt, är helt smärtfri när jag rider. Det är värst på morgonen men när jag rört på mig lite är det bättre.
 
Jo det går.
Den mest akuta smärtan är borta men att springa eller liknande är omöjligt.
Det gör mest ont på/runt ryggraden och främst på höger sida och där gör det rejält ont men jag kan känna där utan att skaka av smärta.
Jag har ridit idag och igår och det är så skönt, är helt smärtfri när jag rider. Det är värst på morgonen men när jag rört på mig lite är det bättre.
Men vännen...du borde inte rida/springa alls innan du kollat upp ryggen. Det är dessutom en försäkringsfråga för ridlägret.
 
M
Ja man säger ju att man ska trilla av 100 gånger och nu har jag trillat av min 6:e och jag landat med ryggen först.
Hästen blev rädd när jag satt upp och hon som höll i släppte innan jag ens kom lite till rätta och jag flög av rejält och slog i huvudet och ländryggen, men huvudet gick det ganska bra med men ryggen... Det gör så ont och det är svullet, varmt och jag kan knappt röra mig pga ryggen. Direkt efter avramlingen satt jag upp och red ett dressyrpass som gick jättebra och jag kände knappt av smärtan men sen så satt jag av och då kommer den brännande smärtan och det känns som jag ska bryta ihop men jag härdar ut och tar hästen upp till stallet och när jag nästan är framme så bryter jag i princip ihop och tårarna rinner och jag skakar av smärta, sen när jag kommer in i stallet så kom en jättesnäll tjej och hjälpte mig med allt så jag kunde gå och lägga mig.
Men till saken är att jag är på ridläger och att bryta ihop av smärta när folk är i närheten gör jag inte, jag biter ihop och går så det inte är lika bedövande och låtsas som inget men detta är hemskt, det gör så ont:cry: Och imorn är det dressyr och sen är det derby och i övermogen är det banhoppning och jag vet inte hur jag ska palla detta och särkilt är det uppsittningen för jag vet att det kommer göra jätteont:(
Och sen kommer min nojjighet in också, tänk om nått har skadats och allt jag gjort när jag försökt ignorera den har gjort allt värre, men då borde det väll inte göra så ont i musklerna också:confused: Och nu ligger jag här och kan inte sova pga ryggen, men finns det något jag kan göra?

Jag har åkt av ett antal gånger ungefär så som du beskriver, och det som hjälper enligt min erfarenhet är 1) starka värktabletter och 2) vila tills det värsta gått över. Men först till sjukhus för att kolla att inget gått sönder. Att bita ihop och fortsätta rida låter helt galet, att ledarna ens låter dig göra det?

Rider dina föräldrar själva? Annars är det ju inte sagt att de egentligen förstår hur mycket och illa man kan slå sig när man åker av, särskilt om man faller bakåt som du verkar ha gjort - en del ickeridande föräldrar är lyckligt ovetande om vad som kan hända.
 
M


Jag har åkt av ett antal gånger ungefär så som du beskriver, och det som hjälper enligt min erfarenhet är 1) starka värktabletter och 2) vila tills det värsta gått över. Men först till sjukhus för att kolla att inget gått sönder. Att bita ihop och fortsätta rida låter helt galet, att ledarna ens låter dig göra det?

Rider dina föräldrar själva? Annars är det ju inte sagt att de egentligen förstår hur mycket och illa man kan slå sig när man åker av, särskilt om man faller bakåt som du verkar ha gjort - en del ickeridande föräldrar är lyckligt ovetande om vad som kan hända.
Ledarna bryr sig inte ett smack, de tycker att det va för lite plats i deras bil så jag fick gå 2 km till badplatsen och 2 km tillbaka eftersom jag kan gå om än långsamt. Jag blev även tvingad till en joggingrunda men då gick jag, 4km..
Min mamma rider och min pappa vet att det kan gå riktigt illa men han sägen bara att jag ska va glad att jag kan gå. Och pappa säger att jag antagligen fått en blödning nära benhinnan i ryggraden och eftersom jag tog en Ipren precis efter så fick jag ännu ondare pga det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Stina2000
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp