Hur härda ut smärta i ryggen efter fall?

Ledarna bryr sig inte ett smack, de tycker att det va för lite plats i deras bil så jag fick gå 2 km till badplatsen och 2 km tillbaka eftersom jag kan gå om än långsamt. Jag blev även tvingad till en joggingrunda men då gick jag, 4km..
Min mamma rider och min pappa vet att det kan gå riktigt illa men han sägen bara att jag ska va glad att jag kan gå. Och pappa säger att jag antagligen fått en blödning nära benhinnan i ryggraden och eftersom jag tog en Ipren precis efter så fick jag ännu ondare pga det.
Vad är det för konstigt läger du är på?
Ledarna måste väl ha något slags ansvar?
 
Ledarna bryr sig inte ett smack, de tycker att det va för lite plats i deras bil så jag fick gå 2 km till badplatsen och 2 km tillbaka eftersom jag kan gå om än långsamt. Jag blev även tvingad till en joggingrunda men då gick jag, 4km..
Min mamma rider och min pappa vet att det kan gå riktigt illa men han sägen bara att jag ska va glad att jag kan gå. Och pappa säger att jag antagligen fått en blödning nära benhinnan i ryggraden och eftersom jag tog en Ipren precis efter så fick jag ännu ondare pga det.
:eek: ursäkta, men VA?? Vad är det för idioti?
Jag tycker att du gör så här:
Åk till läkare, få ryggen undersökt ordentligt (så att du dessutom kan få rätt smärtlindring) be om intyg på att du varit där och vad läkaren kom fram till, när du kommer hem (jag hade åkt hem nyss!) kontaktar ni den ytterst ansvarige, berättar vad som hänt och eventuellt begära kompensation.
Det där är ju helt åt skogen galet.
 
Ledarna bryr sig inte ett smack, de tycker att det va för lite plats i deras bil så jag fick gå 2 km till badplatsen och 2 km tillbaka eftersom jag kan gå om än långsamt. Jag blev även tvingad till en joggingrunda men då gick jag, 4km..
Min mamma rider och min pappa vet att det kan gå riktigt illa men han sägen bara att jag ska va glad att jag kan gå. Och pappa säger att jag antagligen fått en blödning nära benhinnan i ryggraden och eftersom jag tog en Ipren precis efter så fick jag ännu ondare pga det.

Men va?! Är det här ett dåligt skämt? :eek:

Jag förstår att du gärna vill vara på ridläger, men alltså ärligt talat, hade du varit min unge och berättat detta hade jag hämtat hem dig pronto. Vet dina föräldrar om att du tvingats både gå och jogga (fast du gick) flera km trots att du skadat ryggen?
Eller ja, jag kan ju tycka att det är fel öht att tvinga ridlägerdeltagarna till joggingrundor. Du är ju på ridläger, inte joggingläger, eller?

Jag tycker du ska åka hem (fast på vägen hem, åk förbi sjukhuset och få ryggen kollad så att det inte är något allvarligt och få reda på hur du ska göra med t.ex. medicinering tills ryggen är bra), ta hjälp av dina föräldrar att kontakta huvudansvarig för ridlägret och berätta vad som hänt och se om de kan kompensera dig på något sätt samt om de gör något åt det (förlåt) usla bemötandet du verkar ha fått av ledarna.
 
Vad är det för konstigt läger du är på?
Ledarna måste väl ha något slags ansvar?

TS: Både ledare och föräldrar tycker jag reagerar väldigt märkligt. Varför tycker inte dina föräldrar att du ska smärtlindra? Förmodligen är det ingen fara utan bara musklerna som fått sig en smäll, men om föräldrarna är läkare borde de väl veta nåt om hur man lämpligast smärtlindrar? Åtminstone kunna tipsa om rätt tabletter.

Ts, du behöver inte bryta ihop, men du behöver tala om att du har riktigt ont och behöver hjälp. Annars tror kanske de vuxna att du mår bra.
 
Har inget annat att tillägga än det som redan skrivits här. Däremot kan jag säga att när jag var 13 så "krossade" jag ena knäet mot en stålbalk i ett ridhus när jag red. Det fanns ingen sarg och hästen galopperade för nära en av stålbalkarna som håller upp ridhuset, och då small det. Jag kunde knappt gå, kunde inte böja benet eller räta ut det ordentligt på ett par tre veckor. Mina föräldrar tyckte inte det var lönt att åka in och kolla upp det. Nu 11 år senare när jag är 24 har jag fortfarande problem med smärtor i mitt knä och man kan känna att en del av benet precis under knäet är deformerat om man trycker med fingarna. Troligen så fick jag någon form av spricka eller liknande som växte ihop konstigt vilket orsakar smärta.

Man ska alltid åka in om man är orolig för att man blivit skadad, speciellt i ömtåliga delar av kroppen. Det är bättre att åka in och vara på den säkra sidan än att inte åka in och sedan eventuellt få men för livet pga skadorna.
 
Har inget annat att tillägga än det som redan skrivits här. Däremot kan jag säga att när jag var 13 så "krossade" jag ena knäet mot en stålbalk i ett ridhus när jag red. Det fanns ingen sarg och hästen galopperade för nära en av stålbalkarna som håller upp ridhuset, och då small det. Jag kunde knappt gå, kunde inte böja benet eller räta ut det ordentligt på ett par tre veckor. Mina föräldrar tyckte inte det var lönt att åka in och kolla upp det. Nu 11 år senare när jag är 24 har jag fortfarande problem med smärtor i mitt knä och man kan känna att en del av benet precis under knäet är deformerat om man trycker med fingarna. Troligen så fick jag någon form av spricka eller liknande som växte ihop konstigt vilket orsakar smärta.

Man ska alltid åka in om man är orolig för att man blivit skadad, speciellt i ömtåliga delar av kroppen. Det är bättre att åka in och vara på den säkra sidan än att inte åka in och sedan eventuellt få men för livet pga skadorna.

Jag blir riktigt upprörd av ditt inlägg. "Dina föräldrar tyckte inte det var lönt att åka in och kolla upp det". Jag tappar hakan och det gör ont i mig att tänka på att de, åtminstone i detta avseende, inte verkat bry sig om dig. Hoppas det inte varit så illa med allt i din uppväxt!

I övrigt håller jag med alla som svarat TS: undersök rygg och kontakta ansvarig för lägret. Du är ung och du ska arbeta ett antal decennier av ditt liv och vill kunna rida i fortsättningen och då kan det vara vettigt att söka vård efter en olycka!
 
Jag blir riktigt upprörd av ditt inlägg. "Dina föräldrar tyckte inte det var lönt att åka in och kolla upp det". Jag tappar hakan och det gör ont i mig att tänka på att de, åtminstone i detta avseende, inte verkat bry sig om dig. Hoppas det inte varit så illa med allt i din uppväxt!

I övrigt håller jag med alla som svarat TS: undersök rygg och kontakta ansvarig för lägret. Du är ung och du ska arbeta ett antal decennier av ditt liv och vill kunna rida i fortsättningen och då kan det vara vettigt att söka vård efter en olycka!
Tror nog inte att det inte var så att dom inte brydde sig, men jag har alltid varit sån som mörkar och inte säger något även om jag har ont. Så även om jag haltade och bara gick ett trappsteg i taget med det friska benet först så försökte jag ändå dölja hur ont det gjorde. Men visst, i efterhand kan man ju ändå tycka att en förälder borde tagit det säkra före det osäkra när ens bar fortfarande haltar efter 2 veckor.

Min övriga uppväxt är inget vi ska behandla i denna tråden :p
 
Det går:) Pappa kollade ryggen och sa att det är en inflammation i SI leden och jag går på Ipren, men jag har missat en del och det har då gått lite upp och ner:crazy: Men nu tar jag Ipren morgon och kväll och är nästan smärtfri, men när jag var uppe och gick i ca 6 timmar i går så gjorde det onekligen ganska ont.
Jag har nu tagit Ipren noggrant (utan att glömma) i ca 4 dagar men jag vågar inte sluta fören om 6 dagar.
 
Det går:) Pappa kollade ryggen och sa att det är en inflammation i SI leden och jag går på Ipren, men jag har missat en del och det har då gått lite upp och ner:crazy: Men nu tar jag Ipren morgon och kväll och är nästan smärtfri, men när jag var uppe och gick i ca 6 timmar i går så gjorde det onekligen ganska ont.
Jag har nu tagit Ipren noggrant (utan att glömma) i ca 4 dagar men jag vågar inte sluta fören om 6 dagar.
Och då antar jag att du fortfarande inte är röntgad eller riktigt diagnostiserad? Varför?
Att du dessutom är ute och går i 6 timmar när du i grunden har ont - men har dämpat symtomen med smärtlindring förstår jag inte heller.
Du måste ju vara rädd om dig!
 
Och då antar jag att du fortfarande inte är röntgad eller riktigt diagnostiserad? Varför?
Att du dessutom är ute och går i 6 timmar när du i grunden har ont - men har dämpat symtomen med smärtlindring förstår jag inte heller.
Du måste ju vara rädd om dig!
Det är inflammationen som är dämpad:) Effekten av iprenen sitter i längre än vad den "ska", typ 1-2 dagar:)
Jag var ute och gick på stan så det var ju inte så intensivt;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Stina2000
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp