Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Ciindy

Trådstartare
Nu har äntligen sommarvärmen kommit till oss uppe i norr men det innebär problem för min fyrfota vän. Han klarar verkligen inte av värmen han ligger som död ute på gräsmattan hela tiden, om han nödvändigtvis måste flytta på sig tar han några steg och faller platt fall igen.

Så länge vi är hemma är det inget större problem då är det bara och blöta ner och låta honom hitta bästa stället själv. Men han är ju agilityhund och här uppe i "skogen" är nästan alla tävlingar utplacerade på sommaren och med min vanliga tur är det såklart strålande sol och 25 + varje gång.

Hur ska jag hålla honom pigg och alert? Vatten är ingen superbra lösning men fungerar i nödfall, han hatar nämligen vatten om han inte får bada själv. Han är en riktigt surpelle så skulle jag blöta ner honom innan tävling och tro att han ska jobba, pyttsan heller, har jag varit elak med honom är han "elak" tillbaka:p.

Jag som hoppats och hoppats på att han äntligen ska visa att han har fart och är duktig, vilket han har svårt att visa på tävling. Värme är verkligen hans värsta fiende, och hur gör vi för att hålla våra fiender borta?
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Det finns ju olika typer av kylmadrasser och kyldukar som man låta hunden ligga på eller hänga över hunden/buren...

Finns det inga kvällstävlingar???
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Jag har kollat på sådanna och även provat, men han tycker såklart att dom är äckliga :eek:. Satte in en sådan i buren under en tidigare tävling och han stod på 3 ben hela tiden för att ha så lite kontakt med den som möjligt. Det är säkert en träningssak och jag ska försöka hitta en som inte kostar allt för mycket.

Jag bor i Gällivare och ska jag inte behöva åka mer än 50 mil finns det endast 4 tävlingshelger på en sommar, alla lagda på dagtid. Nackdelen med att bo i norrland;).
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Jag sökte runt lite på nätet för att finna något kylande att ha i bilen. Köpte, för något år sedan, en sån där kylmatta med gel i, men den verkar inte fungera så bra längre. I alla fall så fann jag en matta av fleece med fickor i att stoppa vanliga kylklampar i. Det tyckte jag verkade smart! Det borde ju då funka att göra en sådan själv och bara köpa kylklampar.
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Har faktiskt inte köpt någon egen men har funderat på det länge, men vad jag har hört håller dom inte så bra? Men tack för länken, ska absolut tänkas på och kan vara ett alternativ. ;)

Gefjun: Borde inte det bli väldigt buckligt? :p Vet ju inte hur den ser ut men våra kylklampar är då iaf 3 cm, känns som att den måste vara väldigt oskön att sova på? ;)
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Har faktiskt inte köpt någon egen men har funderat på det länge, men vad jag har hört håller dom inte så bra? Men tack för länken, ska absolut tänkas på och kan vara ett alternativ. ;)

Gefjun: Borde inte det bli väldigt buckligt? :p Vet ju inte hur den ser ut men våra kylklampar är då iaf 3 cm, känns som att den måste vara väldigt oskön att sova på? ;)

Jag har tyvärr ingen aning om hållbarheten har bara sett att många har en på sina burar. Det lönar sig att leta runt på nätet såg priser från 122-199:- för exakt samma fläkt.

Hmmm skulle det inte funka att slänga ner en fleece filt i frysen några timmar och sen lägga den i en kylväska så att den var sval och skön och sen lägga den i halva buren. Hunden måste ha möjlighet att själv välja om den vill ligga på den eller inte. Har inte testat bara något jag kom att tänka på just nu.
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Den ser inte bucklig ut. Bifogar länk till sidan där jag hittade den, så kan du kika. Fleecen var visst bara ett överdrag, så dynan är inte gjord av det.

http://www.varett.se/index.php?pid=acdog
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Den verkade faktisk jätte smart.. Absolut något att titta på. *Eld och lågor*;)
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

:D Ja, visst verkade den vara det!
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

konditionsträna fast det är varmt, men korta, korta pass i början. de vänjer sig och blir uthålligare efter ett tag. ska du kyla ner hunden så ger det bäst effekt om tassarna blöts ner.
 
Sv: Hur hålla hunden pigg och glad i sommarhettan.

Jag var på Ryda i Borås nu i helgen på 2-dagars agilitytävling med 30 graders sol och ingen skugga. För att klara värmen hade jag tältet öppet så det kunde fläkta men så hundburen var i skuggan hela tiden. Sen gav jag mycket vatten och la godis i det så hunden var tvungen att dricka för att få tag på godiset. Sen gick jag bara väldigt korta rastningspromenader för att inte ha hunden i solen för mycket. Många har en kylduk på hunden när de rastar och klipper hål för svansen så den inte trillar av så lätt.

Min hund verkade väldigt slö och ville inte göra något alls men när vi stod på tur för att gå in på banan piggnade hon till och gav järnet när hon var inne på banan för hon tycker det är så kul, så det bästa du kan göra är att försöka läsa din hund så du vet om den klarar av att springa eller om den inte orkar men de flesta agilityhundarna verkade klara värmen bra. Bara man ser till att ha de i skuggan mellan loppen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 256
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp