Hur hålla vattnet isfritt?

Zuzzi

Trådstartare
Vi har våra två hästar på lösdrift i ett stall som inte är utformat för det i grund och botten. Anledningen är att ägaren vill ha så varmt i stallet så vi inte vill ha våra inne pga det. Men ligghall finns och förra vintern gick det utmärkt att hålla hästarna så.

Vatten fick dom via Thermo Bar men nu kommer det en till häst och den volymen vi har räcker inte till tre hästar. En större kan ju inköpas men vi luskar på eventuella billigare alternativ först

Har en 90 l balja som skulle fungera om man på något sätt får dit en värmekälla i vattnet så det inte fryser. Finns det några slags doppvärmare eller värmeslingor som kan användas? Det måste klara norrlands klimat, alltså temperaturen uppemot -30 grader

Tacksam för tips :bow:

Sv: Hur hålla vattnet isfritt?

en jäkla massa doppvärmare för akvarium?? hur dom fungerar utomhus och i kallt väder är ju en annan sak iofs:rofl:

Njääääe jag skulle inte tro det :angel: Dom är inte heller så bra om de spricker, vattnet kan bli strömförande :crazy:

Min granne har en genial lösning som jag ska härma!!

Ska försöka förklara:

Du utgår från din stora balja, och bygger en låda i "vattenplyfa" (mörkbrun vattenavstötande) ovanpå en pall. Den lådan ska vara stor nog kunna sänka ner din balja i ovanfrån, vilken innebär att du sågar ur ett hål för den, men utrymme kvar för isolering (gullfiber), isolera lådan runt om men behåll utrymme kvar för att sänka ner vattenbaljan.

Runt om baljans utsida kan du med silvertejp sätta fast en värmekabel/frostelement. (sådan man drar i eller runtvattenledningar se ex på bifogad länk. http://www.skandinaviska.hew-kabel.se/frostelement_sbf_110.htm)
Dom finns att köpa på alla möjliga vvs butiker eller större byggvaruhallar.

Se till att sladdens stickpropp har ett utloppshål i botten på lådan så man kan ansluta en skarvsladd. Placera sedan lådan i hagens ytterkan så sladden ligger utanför, men det fattnar ni ju!!

Skivan kostar ca 1000 kr, en pall finns väl att tillgå?, och frostelementet ca 2-3 meter kostar kring 500,-, isolerull i lämplig mängd pris??. Men det går inte på över 2 000,- för allt!

Har funkat för grannen i 2 vintar utan problem!
Lycka till :idea:

Jag tror att det bästa ni kan göra inför vintern är att skaffa en thermobar till. Det räcker ju med en liten till.

Vatten kan hållas isfritt genom att hela tiden försättas i rörelse. Vid mildare minusgrader kan man förhindra att vattnet fryser genom att ha någonting flytande på vattenytan. Ex. vis en badanka. :p

Men för att klara vintern behöver ni nog ha thermobar. Om ni inte hittar på något sätt att försätta vattnet i ständig rörelse - vattenfall/pumpa runt vattnet. ;)

Åh, jag har just gjort en egen thermobar av samma princip...Jag använde dock två plastbaljor en större och en mindre, satte värmekabeln runt den mindre sedan isolering och så i med allt i den stora. Det funkar hitills kanon bra :idea: . totalkostnad: 1200:-:banana:

Jag löser det genom att jag har en trälåda.. och i den har jag klätt in den med isolering och trälådan står ej på marken utan upp en bit.
Detta håller vattnet frostfritt ner till -15 grader..
Blir det kallare går jag med hinkar helt enkelt=)

Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!

Om ni har djupströbädd i er lösdrift, så alstrar den värme. Man kan då gräva ner ett kar i bädden, så håller det sej frostfritt. Man kan också lägga tex lite hö i baljan, brukar fungera om det inte överstiger 10-.

Vi har köpt en värmekabel som finns på Jula. En sån som läggs i vattenrör. Sen sätter man en Jordfelsbrytare i uttaget bara. Fungerar jättebra och den är snål med el.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka