Hur hantera detta??

Humelibumlan

Trådstartare
Amstaff hane på snart 5 månader, har haft honom nästan exakt 1 månad.

Vi har tränat shejping, positivförstärkning och klicker och det funkar bra :)
Går valpkurs och läser böcker,

Men, det finns situationer när jag måste ta i honom, allså vara fysisk, dock inte hård, men som ex. för att förklara, han kryper under sängen o gnager på lite allt möjligt, jag drar ut honom därifrån och då kan han markera, inte aggressivt, utan bara att han naffsar mot min hand?

Han har inga som helst problem med att jag tar i honom annars och är inte rädd för händer, kan klippa klor, kolla tänder och röra överallt utan problem.
Jag bär honom nedför trappen, kliar, klappar och gosar...

Det är mer när man säger nej och är konsekvent som han kan markera och svara upp?
Jag har hållit fast honom, pratat lugnande och släppt när han slappnar av, men även då kan han naffsa mot mig, alltså när jag släpper.
Lite som sista ordet för att förklara situationen.

Hur löser jag det?
Jag måste ju kunna ta tag i honom i alla olika situationer utan att riskera att han biter mig eller någon annan, kan jag inte det så känns det som jag kommer ha stora problem när han är vuxen...

Sv: Hur hantera detta??

Om han markerar efter att du släpper honom så är han ju inte avslappnad?

Jag hade (nog) helt sonika rutit i ordentligt och bryskt knuffat iväg honom. Men det behöver inte vara bästa sättet att lösa det med din hund.

Senast ändrad:

Om han markerar efter att du släpper honom så är han ju inte avslappnad?

Jag hade (nog) helt sonika rutit i ordentligt och bryskt knuffat iväg honom. Men det behöver inte vara bästa sättet att lösa det med din hund.

Nähä? Om han ligger helt stilla och lugnt utan att kämpa emot? Hur ska han vara för att vara avslappnad då?

Ja, ryta i ordentligt och knuffa bort är vad jag oxå spontant skulle göra, men vill gärna ha lite olika åsikter.. :)

Ja jag vet inte men det verkar ju konstigt att han skulle markera om han är avslappnad. Vad markerar han mot då liksom? Uppenbarligen finns det en känsla som kommer till utlopp genom nafs, dvs han kanske är till synes avslappnad i kroppen men spänd i sinnet.

Som min hund, envis som synden ibland som likt din markerade med att mjukt bita om min hand när han vägrade lägga sig på sin fäll. Han ville absolut in i sovrummet när lillan skulle nattas och eftersom han hatar stängda dörrar och tror han kan allt själv, så krafsade han envetet på dörren och vägrade sluta trots tillsägelse. Då när han markerade blev jag arg och tog tag runt nackskinnet och lät ARG, vanligtvis skulle min vovve inte brytt sig men den gången gnällde han till och då visste jag han hade tagit åt sig. Du får testa och se vad din hund tar till sig. Antingen bli skitsur eller behålla han liggande längre för envisa hundar är uthålliga.

Kolla oxå efter fler symptom så att din hund inte har ont i halsen! Min hund kunde markera så mot mig i slutet innan han fick antibiotika han var frustrerad av sin hals och de kan oxå vilja gömma sig när de har ont för att dölja det och samtidigt bita på allt!

Han gillar väl inte att bli fasthållen. Håller du fast honom i andra situationer? Hur är han då?

Fasthållande är liksom en grej i sig att vänja sig vid så jag skulle inte använda det som metod att "lugna ner" en hund om det inte är befäst hos den att det betyder "lugn, stilla och avslappning". Det kan lika gärna uppfattas som en obehaglig kamp. Framför allt av en hund som inte har messmör mellan öronen.

Han gillar väl inte att bli fasthållen. Håller du fast honom i andra situationer? Hur är han då?

Fasthållande är liksom en grej i sig att vänja sig vid så jag skulle inte använda det som metod att "lugna ner" en hund om det inte är befäst hos den att det betyder "lugn, stilla och avslappning". Det kan lika gärna uppfattas som en obehaglig kamp. Framför allt av en hund som inte har messmör mellan öronen.

Okey.

Hur tycker du jag ska träna hålla fast=lugna ner?
I vilka situationer är det bäst att träna det?

Hur håller du fast honom?
Trycker du ner honom på marken, håller du honom i famnen eller något annat?

Jag brukar aldrig träna det specifikt utan tar det som en del av något annat, t ex kloklippning/trimmning. Då är det helt enkelt "nu ska vi göra det här" och sen gör jag det, kanske ett mjukt "stilla" eller "nej" om hunden kravlar och mjukt beröm när hunden är stilla. Godis och beröm när det avklarat.

Jag är inte ett fan av fasthållning överlag utan gör det bara om det finns ett (för mig) specifikt syfte, för då finns det också ett naturligt slut på momentet. Annars tycker jag att det lätt kan bli att hunden bara hukar sig, trycker sig mot marken och väntar på att jag ska släppa. Jag upplever det som en lite knasig situation där ömsesidig respekt inte finns med. Men jag vet att många använder sig av fasthållning på andra sätt och ser det som något väldigt viktigt.

Hur jag skulle hanterat din hund (att den markerar) beror på om den bara är käftig och vill bestämma själv eller om den gör det av osäkerhet. Jag hade inte hållt fast den i någotdera av fallen utan om det är det förra så gör jag klart att det är oacceptabelt beteende (som jag beskrivit det tidigare) och i det senare fallet hade jag ignorerat. Med en femmånaders amstaff kan man misstänka att det rör sig om det förra men det behöver ju inte vara så.

Hur håller du fast honom?
Trycker du ner honom på marken, håller du honom i famnen eller något annat?

Det har ju varit lite olika, i de aktuella fallen har det varit att han ligger på marken och jag har en hand på honom, så det är mer trycka ner honom och hålla fast än att hålla i honom.

Jag brukar aldrig träna det specifikt utan tar det som en del av något annat, t ex kloklippning/trimmning. Då är det helt enkelt "nu ska vi göra det här" och sen gör jag det, kanske ett mjukt "stilla" eller "nej" om hunden kravlar och mjukt beröm när hunden är stilla. Godis och beröm när det avklarat.

Jag är inte ett fan av fasthållning överlag utan gör det bara om det finns ett (för mig) specifikt syfte, för då finns det också ett naturligt slut på momentet. Annars tycker jag att det lätt kan bli att hunden bara hukar sig, trycker sig mot marken och väntar på att jag ska släppa. Jag upplever det som en lite knasig situation där ömsesidig respekt inte finns med. Men jag vet att många använder sig av fasthållning på andra sätt och ser det som något väldigt viktigt.

Hur jag skulle hanterat din hund (att den markerar) beror på om den bara är käftig och vill bestämma själv eller om den gör det av osäkerhet. Jag hade inte hållt fast den i någotdera av fallen utan om det är det förra så gör jag klart att det är oacceptabelt beteende (som jag beskrivit det tidigare) och i det senare fallet hade jag ignorerat. Med en femmånaders amstaff kan man misstänka att det rör sig om det förra men det behöver ju inte vara så.

Jag upplever honom inte som osäker, snarare tvärtom är han modig, tuff och orädd.
Och det känns mer som han käftar emot och vill bestämma själv om han tex ska vara under sängen eller inte och jag ska inte komma här och bestämma över honom med fysik.

Nu är jag inte hård på honom fysikt, utan hårt konsekvent och har bestämt mig för att lära honom genom att vara mer envis, och envis är han som en hel flock åsnor, saken är ju just dessa situationer där jag faktiskt måste ta i honom och orsaka kanske lite obehag.

Är vi tex ute och går och han luktar eller liknande och jag inte har tid att vänta ut, utan håller linjen att VI går TILLSAMMANS och jag besämmer när vi går, drar jag då med honom (med beröm vid eftergift naturligtvis) så biter han kopplet...
Kontenta: Han gillar inte "tvång"

Känner igen det envisa draget hos vovve men det är inte säkert att vara hård går heller. Har du testat vara riktigt rolig?

Men fortfarande...gömmer sig under sängar gör bara min vovve när han har ont...tror du vovve kan ha anledning att ha ont i halsen, det är ju vanligt de första året eller två på hundar. Min hund blev nämligen också mycket tjurigare och envisare när han hade halsont. Nu i efterhand så tror jag det var för att koppeldragandet gjorde ont och kopplet blev då något man kämpar emot, ingen koppelträning i världen hjälpte när grunsorsaken var smärta som han då associerade koppel med.

Känner igen det envisa draget hos vovve men det är inte säkert att vara hård går heller. Har du testat vara riktigt rolig?

Men fortfarande...gömmer sig under sängar gör bara min vovve när han har ont...tror du vovve kan ha anledning att ha ont i halsen, det är ju vanligt de första året eller två på hundar. Min hund blev nämligen också mycket tjurigare och envisare när han hade halsont. Nu i efterhand så tror jag det var för att koppeldragandet gjorde ont och kopplet blev då något man kämpar emot, ingen koppelträning i världen hjälpte när grunsorsaken var smärta som han då associerade koppel med.

Jo, jag försöker vara rolig och oftast tycker han att jag är det och är en ganska följsam hund ;)

Och det mesta går problemfritt, utom just situationerna när det blir tvång, alltså, tex när jag drar ut han under sängen, eller måste dra fram han i kopplet.
Under sängen trivs han med att bita i väskor, sängen i sig eller kablarna.
På prommenaden så brukar det vara att titta, lukta eller äta något (olämpligt) som gör att jag får dra han framåt.

Jag upplever inte att han har ont, utan mer envis o vill bestämma. Inte heller att han gömmer sig under sängen, utan att det är intressant och mysigt där under.

Men naturligtvis kan han ha ont, vad är symtomen mer specifikt på olika former av halsont?

Så svårt med halsont därförr jag bara ville så en tanke hos dig... för visst bita i saker är naturligt för en hund spec valp, därför tänkte jag inte så mycket på min hunds stora bitbehov. Tuggade ofta under ett dygn på ngn av sina tuggpinnar ( det är ju bara bra för tänderna tänker man då ) slickade på oss jättemycket och på sina tassar, jag trodde han slickade sina tassar pga svamp som kom först men det var slickandet som gav svampen, snuttade på täcken i vår säng, alla sa det var heeeelt normalt men jag "kände" att hans snuttande inte var det, han lät stressad, flåsade-desperat snuttande liksom, Luktade ur munnen men bara ibland! Han åt INTE gräs eller hostade, kraxade som de annars säger är tydliga symptom. Matglad och busig precis som vanligt men mycket stirrig, svårt att slappna av för dörrklockan, hundar ute osv. Säkert göra med att de känner sig utsatta när de är sjuka!
När han började slicka sig om nosen och se ut som om han mådde illa och svälja och svälja ( inte bara vid läggdags som alla sa var helt normalt oxå att de lägger tungan till rätta ) och få blanka ögon strax efter jag sjäklv haft halsont, då gick det upp ett ljus för mig! Mycket för att en här på buke haft en hund med nästan enda symptom att maniskt slicka sig om nosen vid tonsillit!

Att dra fram (eller på annat sätt fysiskt tvinga) hunden ut från ett litet mysigt/skyddat/mm utrymme (t ex under sängen) är väldigt påträngande och maktfyllt, i brist på bättre ord. Förstår du hur jag menar? Om hunden då är ganska tuff och inte gillar att bli "domderad" så kan det ju upplevas som en rätt stor och ganska obehaglig grej. Jag tycker nog att du kan försöka undvika den situationen, alltså att handgripligen behöva dra ut honom, om det är något som sker regelbundet. Sätt för något så att han inte kan komma in under sängen så slipper ni båda den lite laddade situationen. Man ska göra det lätt för sig!

Jag tycker också att du kan skippa fasthållandet förutom i situationer där det är nödvändigt såsom kloklippning osv. Med en tuff hund som dessutom är ung och relativt nyinflyttad kan det vara smidigt att ligga lite före och försöka undvika situationer där det blir en maktkamp. Jag menar inte att du ska "mesa" med honom utan helt enkelt försöka göra umgänget och vardagen så positiv som möjligt. Håll tillrättavisningarna korta men med eftertryck. Jag tror att han tolkar fasthållandet som en tillrättavisning, just eftersom det är något som han upplever som obehagligt. Markera avstånd som tillrättavisning (ryt i och knuffa bort) istället för att hålla fast och ge honom otydligt budskap.

Men var dock superkonsekvent med att du inte accepterar att han käftar emot!

Jag tycker att det låter som en konflikt som gör din hund frustrerad vilket leder till någon slags överslagshandling.

Hundar förstår mycket sällan grejjen med att bli "nerhållna", tvärtom får de ofta panik och känner sig trängda och förvirrade vad gäller sådan behandling, även om den är "mild". Likaså att dra ut hunden från ett skrymsle dit den sökt sig tränger den och konflikten skapas när du försöker dra ut honom. Jag ser inte hundens nafs som något dåligt beteende, tvärtom är jag förvånad över att det inte kommit tydliga markeringar.

JAG tycker att det är en dålig idé att utöva denna typ av dominans på rasen du har, de kan besitta en del kamplust och dyker det någon gång upp ett tillfälle när din hund "får nog" kan det bli en fysisk maktkamp och den kommer du inte att vinna.

Kan du inte ge honom/henne ett kommando när du vill ha passivitet? Tex "ligg"? Kan du locka fram hunden när den krupit in under sängen alt säkra så att den inte kan krypa in?

Käfta emot = svara tillbaka för att markera att den minsann inte vill bli bossad med. Självklart finns det många situationer när hunden får säga till men inte när obehaget enbart består av att bli tillsagd.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 335
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 757
Senast: ISABEL
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har... 2
Svar
20
· Visningar
4 111
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 619
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka