Hur hantera detta??

Sv: Hur hantera detta??

Även till TS

Jag går också på din linje.
Jag förstår inte detta dominansbeteende vi människor måste ha mot våra djur. Jag tror det förstör mer än det hjälper. Och speciellt på raser som har lätt att kanske ta till munnen.
Och lägga ner eller trycka ner mot marken, tycker jag är helt förkastligt. Vet inte om jag nån gång sett ett lyckat resultat när folk kör de metoderna, mer än att det blir mer kamp mellan hund och matte/husse eller att hunden inte förstår tar till sig rättavisningen på rätt sätt.

Jag hade hellre lockat fram hunden under sägen, sett till att göra något som är roligare, som gör att hunden kommer fram.
Jag skulle t o m kunna sätta för något så han inte kommer under, just för slippa dessa situationerna tills han växt up lite mer.
Ja nonchalerar mer än säger till. Och i slutändan tycker jag man får trevlig hundar, som inte känner de behöver "bestämma" ..

Jag är kass på att förklara sånt här, men kanske du fattar nåt :)

Men jag håller med. Sedan betyder inte det att jag inte är emot korrigeringar (och det vet jag att det är inte så du menar heller ;) ) . Korrigerar jag handlar det dock om att snabbt bryta/ryta till och ev muttra lite. Det är just dessa långa konflikter jag verkligen inte ser någon nytta med.

Däremot är jag inte mot "tvångsgos" (som swat kallade det i en annan tråd). Enkelt uttryckt handlar det om att successivt vänja sin hund vid att bli just hanterad (kloklipp utan tjafs, trimning, klipp, sårtvätt..ja vadsom) . Egentligen är det i lite samma spår, men mer att man tränar in att hunden ska ligga/stå/still osv genom att tex berömma/kela/klia när den är lugn under hantering samt att mysa lite efteråt istället för att direkt släppa iväg. Där kan även ett kommando vara hjälpligt (stilla?) för att hunden ska förstå att "nu ska vi göra detta". Skillnaden är dock att här verkar man för att upplevelsen ska bli okej, och inte obehaglig-vilket det alltid blir när man är i konflikt med sin hund.

Senast ändrad:

Käfta emot = svara tillbaka för att markera att den minsann inte vill bli bossad med. Självklart finns det många situationer när hunden får säga till men inte när obehaget enbart består av att bli tillsagd.

Men det gjorde det ju inte, som TS beskrev det nafsade hunden henne när hon tex dragit ut den från under sängen eller när hon höll i den. Svårt att säga vad TS projicerar för bild av sig själv mot sin hund också.

Jo jag tänkte lite på det och insåg att min formulering är alltför klumpig. Jag vet att jag läser in en massa bakom den och jag vet ju såklart exakt vad jag menar men någon annan kan tolka det helt annorlunda.

TS hund verkar ju tuff så det är mycket möjligt att den svarar bara "för att käfta". Däremot inte i just under sängen-situationen som jag ju tyckte hon skulle lösa på annat sätt.

Men jag håller med. Sedan betyder inte det att jag inte är emot korrigeringar (och det vet jag att det är inte så du menar heller ;) ) . Korrigerar jag handlar det dock om att snabbt bryta/ryta till och ev muttra lite. Det är just dessa långa konflikter jag verkligen inte ser någon nytta med.

Däremot är jag inte mot "tvångsgos" (som swat kallade det i en annan tråd). Enkelt uttryckt handlar det om att successivt vänja sin hund vid att bli just hanterad (kloklipp utan tjafs, trimning, klipp, sårtvätt..ja vadsom) . Egentligen är det i lite samma spår, men mer att man tränar in att hunden ska ligga/stå/still osv genom att tex berömma/kela/klia när den är lugn under hantering samt att mysa lite efteråt istället för att direkt släppa iväg. Där kan även ett kommando vara hjälpligt (stilla?) för att hunden ska förstå att "nu ska vi göra detta". Skillnaden är dock att här verkar man för att upplevelsen ska bli okej, och inte obehaglig-vilket det alltid blir när man är i konflikt med sin hund.

Nu skrev du mycket bättre IGEN :bow:

Nu tog jag bara undersängframtagandet som ett exempel för att förklara mitt problem och naturligtvis kan jag både låta honom vara där under eller stoppa att han kan vara där, frågan var mer, vad gör jag när han "käftar emot" om det så är att jag säger nej och håller upp ett finger, och han naffsar mot fingret.

Jag kan ju inte sluta säga nej, eller bestämma över honom.
Och det kan ju komma situationer där det för hans/för min/för barnens eller liknande säkerhet och jag måste kunna ta tag i honom utan att bli biten, för jag säger ifrån.

Jag tycker att det låter som en konflikt som gör din hund frustrerad vilket leder till någon slags överslagshandling.

Hundar förstår mycket sällan grejjen med att bli "nerhållna", tvärtom får de ofta panik och känner sig trängda och förvirrade vad gäller sådan behandling, även om den är "mild". Likaså att dra ut hunden från ett skrymsle dit den sökt sig tränger den och konflikten skapas när du försöker dra ut honom. Jag ser inte hundens nafs som något dåligt beteende, tvärtom är jag förvånad över att det inte kommit tydliga markeringar.

JAG tycker att det är en dålig idé att utöva denna typ av dominans på rasen du har, de kan besitta en del kamplust och dyker det någon gång upp ett tillfälle när din hund "får nog" kan det bli en fysisk maktkamp och den kommer du inte att vinna.

Kan du inte ge honom/henne ett kommando när du vill ha passivitet? Tex "ligg"? Kan du locka fram hunden när den krupit in under sängen alt säkra så att den inte kan krypa in?

Okey, bra svar, jag förstår tack :)

Naturligtvis kan jag sluta dra ut han etc, men jag kan inte sluta säga ifrån när han gör saker han inte får.
Även om jag jobbar mest med positiv förstärkning, har tränat NEJ med positivförstärkning och mest kör med shejping, så finns det ju situationer så det kan komma att behöva viss fysiksk korrigering?
Och även om jag absolut kan sluta både hålla fast, hålla i osv, så känns det ändå som jag kan behöva få ta tag i honom.

Ang. nedhållandet, så var det så här:
Han kröp under sängen och vägrade komma ut (bet på tv kabeln) trots att jag lockade med godis, så jag drog ut honom, när han kom ut gjorde han en markering mot min hand och då la jag handen på honom för att hålla honom nere och väntade tills han slappnade av, det gjorde han på snabbt kanske 2-3 secunder och när jag då släppte så gjorde han en markering igen..
Då sa jag NEJ tydligt och vände mig bort.
Och tänkte fråga er, innan jag gjorde något på egen hand :)

Mitt problem är väl egentligen inte nu, utan vad som kan komma och även om jag kan hindra/låta honom vara under sängen, så känns det spontant som det kan komma situationer där jag faktiskt måste ta tag i honom för hans egen säkerhet eller liknande...
Och då funkar det ju int riktigt att han svarar upp...

Men varför ska hunden bannas för att den markerar vid obehag?

Naturligtvis ska han göra det.

Frågan är ju mer vad jag gör i den situationen, för att markeringen inte ska vara ett direkt hugg i armen när han blir vuxen och att han inte ska känna att han behöver försvara sig...

Nu var det inte så att han högg mig, mer ett litet naffs åt handen som en markering att "ge fan" och visst kan jag förstå att han kan tycka att jag ska ge fan i att dra ut han, eller dra han i kopplet eller liknande.

Men återigen så kan det komma situationer där jag faktiskt måste ta tag i han.. utan att för den saken skull vara hårdhänt och göra honom illa.

Även till TS

Jag går också på din linje.
Jag förstår inte detta dominansbeteende vi människor måste ha mot våra djur. Jag tror det förstör mer än det hjälper. Och speciellt på raser som har lätt att kanske ta till munnen.
Och lägga ner eller trycka ner mot marken, tycker jag är helt förkastligt. Vet inte om jag nån gång sett ett lyckat resultat när folk kör de metoderna, mer än att det blir mer kamp mellan hund och matte/husse eller att hunden inte förstår tar till sig rättavisningen på rätt sätt.

Jag hade hellre lockat fram hunden under sägen, sett till att göra något som är roligare, som gör att hunden kommer fram.
Jag skulle t o m kunna sätta för något så han inte kommer under, just för slippa dessa situationerna tills han växt up lite mer.
Ja nonchalerar mer än säger till. Och i slutändan tycker jag man får trevlig hundar, som inte känner de behöver "bestämma" ..

Jag är kass på att förklara sånt här, men kanske du fattar nåt :)

Jodå, jag fattar och har du läst det jag svarat de som skrev för dig nu, så förstår du kanske att jag absolut kan tänka mig att var apå din linje :)

Men frågan kvarstår, vad gör jag i en situation där jag faktiskt måste orsaka visst obehag eller såra hans stolthet och han svarar upp?
Jag vill ju inte klå upp han, utan finna den snälla vägen som leder till en positiv relation med honom.

Vi ska träna mer på passivitet, men jag tycker han är ganska duktig på det och lugnar sig snabbt om jag talar lugnande samtidigt som jag lägger en hand på bröstet på honom...

Men det gjorde det ju inte, som TS beskrev det nafsade hunden henne när hon tex dragit ut den från under sängen eller när hon höll i den. Svårt att säga vad TS projicerar för bild av sig själv mot sin hund också.

Han kan svara upp även när jag bara säger till han verbalt om jag är nära honom.

Men det skall tilläggas att jag inte upplever det som aggresivt, utan kanske mer testande av gränser? Om jag vågar stå kvar lixom??

Jag är ju bättre på häst och skulle (som jag ser det) mer jämnföra det med en unghäst testande om vad som sker om "jag gör så här"?

Jo jag tänkte lite på det och insåg att min formulering är alltför klumpig. Jag vet att jag läser in en massa bakom den och jag vet ju såklart exakt vad jag menar men någon annan kan tolka det helt annorlunda.

TS hund verkar ju tuff så det är mycket möjligt att den svarar bara "för att käfta". Däremot inte i just under sängen-situationen som jag ju tyckte hon skulle lösa på annat sätt.

Nu har jag inte haft amstaff förut, men dv.schnuzer-papillon/bichon frisé och även om det var en liten hund så var han tuff som 17 och kunde bli riktigt förbannad om det inte passade honom.

Det känns som du säger att han käftar emot och testar gränser och vad som sker om han gör si eller så...

Försök att hindra att liknande situationer uppkommer, kan du inte fixa galler eller liknande så att han inte kan krypa in under sängen? Men måste du dra ut honom, så gör ingen dramatik av det, han känner obehag och kommer att bli ännu mer på sin vakt/defensiv om han dessutom blir åthutad.

Min gamling muttrar oftast när jag ber honom göra/inte göra något, men han gör det - det spelar inte mig någon roll alls om han vill ha "sista ordet", så länge han faktiskt sätter sig / lämnar katten ifred, eller vad det nu är.

Min spontana tanke är att du skapar en onödig konflikt. Hunden är ju trots allt inte så gammal och har inte bott hos dig så länge.

Exemplet med sängen:
Som jag tolkar det så blir valpen frustrerad över att han inte får göra som han vill och utagerar det lite på dig. I det här läget hade jag bara tagit valpen från det som den inte får göra samtigt som jag sa nej i lugnt tonfall. Nafsandet hade jag nonchat totalt, det är ju ändå jag som "vinner" genom att hindra honom från att göra det som han inte får. Går han dit igen så bara upprepar jag tills han fattar budskapet.
När han mognar kommer han som jag ser det att inse att det inte är lönt att "tjafsa emot" för matte bryr sig ändå inte och jag får ändå inte som jag vill.
Ge honom gärna något annat att pyssla med. Han är ju ute efter något att göra så låt honom göra något han får.

Hoppas du förstår mitt inlägg?! Jag är dålig på att förklara hur jag tänker. Men jag försöker att ha det lite som ledord att inte skapa onödiga konflikter med hunden, särskilt inte med en valp som jag vill ska se mig som rolig och trygg.

Det känns som du säger att han käftar emot och testar gränser och vad som sker om han gör si eller så...

Ja, precis. Och då gäller ju bara att lugnt och superkonsekvent göra klart att det beteendet inte är acceptabelt. Du behöver ju inte klå upp honom utan det bör räcka med att bli lite arg och knuffa iväg honom och/eller slutföra det du håller på med (om det t ex handlar om att klippa klor eller liknande).

Men jag tycker också att du ska göra ditt bästa för att undvika laddade kampsituationer. Som sagt så bör man göra det enkelt för sig.

Ja, precis. Och då gäller ju bara att lugnt och superkonsekvent göra klart att det beteendet inte är acceptabelt. Du behöver ju inte klå upp honom utan det bör räcka med att bli lite arg och knuffa iväg honom och/eller slutföra det du håller på med (om det t ex handlar om att klippa klor eller liknande).

Men jag tycker också att du ska göra ditt bästa för att undvika laddade kampsituationer. Som sagt så bör man göra det enkelt för sig.

Just precis så tyckte han att det var okey att ta en nalle som ligger i min dotters låda under min dator, jag sa NEJ och då naffsade han mot mitt finger.

Här var det alltså ingen fysik, eller nedtryckande inblandat, utan bara ett bestämt NEJ med upplyft finger...

Men fortfarande inget aggressivt, utan mer käfta emot...

Ja det där handlar ju bara om att käfta för att kolla om man verkligen måste lyssna, typ. Vart exakt hade du fingret? Stack du fram näven? Du kan ju prova att säga till utan fysisk kontakt, dvs ge honom inte chansen att nafsa. Ryt i, stampa till i golvet eller liknande.

Jag hade nog, när han svarar emot, vrålat i och tagit honom i nackskinnet.

Ja det där handlar ju bara om att käfta för att kolla om man verkligen måste lyssna, typ. Vart exakt hade du fingret? Stack du fram näven? Du kan ju prova att säga till utan fysisk kontakt, dvs ge honom inte chansen att nafsa. Ryt i, stampa till i golvet eller liknande.

Jag hade nog, när han svarar emot, vrålat i och tagit honom i nackskinnet.

Som ajjabajja fingret, alltså knuten näve med fingret rakt upp... jag stack nog fram näven mot honom, utan att röra... vet faktiskt inte varför jag gör så? :o

För att han ska ha något att bita i? :D

Nej, men det är lite dumt att fresta honom i onödan.

För att han ska ha något att bita i? :D

Nej, men det är lite dumt att fresta honom i onödan.

Ja, jag är en snäll matte jag :rofl:

Ska tänka på det, nästa gång...

Å andra sidan tog han oxå precis ett NEJ!! + bort knuffning när han välte dottern och var lite hårdhänt på henne...

Som ajjabajja fingret, alltså knuten näve med fingret rakt upp... jag stack nog fram näven mot honom, utan att röra... vet faktiskt inte varför jag gör så? :o

Att folk står lutade över sin hund och ger den en "etta" är jättevanligt, men sällan effektivt. Speciellt lutandet blir ofta dominant.

Om hunden bär på något den inte får, tex nallen, ta tag i nackskinnet, helst i halsbandet om den har något. Och lyft, det ska vara ett minimalt lyft, precis så framtassarna inte tar i marken. Sen blir du extremt passiv i övrigt, allt roligt slutar när man inte gör som matte säger. Stå kvar så till hunden släpper, sen är det bara att belöna.
Detta gör du sittandes på huk, inte lutandes över. Viktigt att du inte har ögonkontakt.

Sängen skulle jag bara hindra den från att komma inunder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 335
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 757
Senast: ISABEL
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har... 2
Svar
20
· Visningar
4 111
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 619
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka