Hur hantera hästköp när säljaren behöver hästen ytterligare en månad?

leia

Trådstartare
Imorgon ska vi titta på en ponny som vi eventuellt vill köpa. Eftersom säljaren behöver ponnyn för ett ridläger (hon driver en ridskola) innan vi kan ta hem den är tanken att vi isf lägger en handpenning och sedan köper hästen definitivt efter ridlägret (ca en månad senare). Egentligen skulle jag av olika orsaker vilja få tag på en ponny tidigare, men om denna är så bra som den verkar är det värt att vänta den där månaden. Nu funderar jag på när jag borde göra veterinärbesiktningen... Det bästa vore väl egentligen att göra den precis innan vi tar hem hästen isf. Men eftersom jag har lite tidspress funderar jag på om jag borde göra den redan nu (om vi vill köpa hästen efter provridningen, vill säga) så att jag kan avskriva den och leta vidare efter en annan ponny direkt om det skulle framkomma något graverande på veterinärbesiktningen. Men risken finns ju isf att det händer ngt under månaden fram till köpet. Hur skulle ni ha gjort?

Hur gör man med kontrakt? Skriver man ett kontrakt när man lägger handpenningen och ett nytt när man sedan köper hästen definitivt? Eller hur gör man? Har aldrig köpt varken häst eller ngt annat med handpenning förut.

Hur stor brukar handpenningen vara i procent?
Förlorar vi handpenningen om hästen inte skulle gå igenom veterinärbesiktningen?

Tacksam för tips!
 
Om jag utgår från mig själv hur jag gör så vet bes innan ni ev tar hem den efter ridlägret.
Handpenning brukar vara 10% av köpesumman men kan variera så kom överens med säljaren hur stor den ska vara. Om ni drar er ur köpet innan bes så tillfaller handpenning köparen, är det ngt fel på ponnyn som gör att ni inte köper den får ni tillbaka hela eller halva handpenningen. 😊
 
Ni har full avtalsfrihet, så det är bara att bestämma hur ni vill ha det mellan parterna. Jag hade gjort besiktningen innan hemtagandet. Men jag förstår att du vill avskriva den redan nu om den inte går igenom. Då hade jag övervägt två besiktningar faktiskt. Dyrt, men kanske värt det?
 
Först hade jag besiktigat innan jag beslutade om köp, sen hade jag önskat att säljaren gjorde ytterligare en besiktning på egen bekostnad efter att ha använt hästen på läger. Och var hästen då inte lika fräsch som innan lägret skulle köpet gå tillbaka.
 
Jag sålde min häst tidigare i år till en ridskola. Dom fick ha henne på prov i två veckor, men betalade handpenning när jag lämnade henne. Dom gjorde aldrig någon besiktning tror jag, dock så var jag extremt tydlig med alla brister och sa att dom fick ringa min veterinär, som dom bor i närheten av.

Man måste känna efter själv, vad är bekvämt för en själv? Vilken prisklass handlar det om? Om det är en billigare häst hade jag absolut kunnat besikta nu och varit nöjd, oftast så utvecklas inte en hälta på någon vecka, om man självklart inte har otur.
 
Ni har full avtalsfrihet, så det är bara att bestämma hur ni vill ha det mellan parterna. Jag hade gjort besiktningen innan hemtagandet. Men jag förstår att du vill avskriva den redan nu om den inte går igenom. Då hade jag övervägt två besiktningar faktiskt. Dyrt, men kanske värt det?
Sant, två besiktningar vore förstås det allra bästa, men känns nästan lite överdrivet mtp det ganska låga priset och den inte alltför höga belastning som ponnyn kommer att utsättas för hos oss... Men såklart värt en del för att undvika att köpa en ofräsch häst!
 
Först hade jag besiktigat innan jag beslutade om köp, sen hade jag önskat att säljaren gjorde ytterligare en besiktning på egen bekostnad efter att ha använt hästen på läger. Och var hästen då inte lika fräsch som innan lägret skulle köpet gå tillbaka.
Det vore ju en variant, tyvärr är jag värdelös på att förhandla/begära saker, men kan försöka...
 
Jag sålde min häst tidigare i år till en ridskola. Dom fick ha henne på prov i två veckor, men betalade handpenning när jag lämnade henne. Dom gjorde aldrig någon besiktning tror jag, dock så var jag extremt tydlig med alla brister och sa att dom fick ringa min veterinär, som dom bor i närheten av.

Man måste känna efter själv, vad är bekvämt för en själv? Vilken prisklass handlar det om? Om det är en billigare häst hade jag absolut kunnat besikta nu och varit nöjd, oftast så utvecklas inte en hälta på någon vecka, om man självklart inte har otur.
Det är ingen dyr ponny och vi skulle inte göra ngn extra omfattande veterinärbesiktning i vilket fall, så jag tänkte lite som du att jag kanske är villig att chansa på att hästen fortfarande är ok en månad senare.
 
Jag hade som @Görel föreslog tidigare besiktat ponnyn två gånger.

Presentera för säljaren hur du hade velat ha det, t ex

Du står för kostnad av besiktning, förutsatt att denna besiktning är OK betalas handpenning.
När säljaren ska lämnas över ponnyn i din ägo datum X så ska ponnyn besiktas ytterligare en gång på säljarens bekostnad.
Om ponnyn då ej är i jämförbart skick med besiktning 1 så återgår handpenningen eller så kommer ni överens om prisavdrag. Ta också med i avtalet vad som händer om ponnyn inte besiktas innan datum X

Om säljaren inte vill gå med på detta får du fundera över om hens motkrav fungerar för dig?
 
Jag hade som @Görel föreslog tidigare besiktat ponnyn två gånger.

Presentera för säljaren hur du hade velat ha det, t ex

Du står för kostnad av besiktning, förutsatt att denna besiktning är OK betalas handpenning.
När säljaren ska lämnas över ponnyn i din ägo datum X så ska ponnyn besiktas ytterligare en gång på säljarens bekostnad.
Om ponnyn då ej är i jämförbart skick med besiktning 1 så återgår handpenningen eller så kommer ni överens om prisavdrag. Ta också med i avtalet vad som händer om ponnyn inte besiktas innan datum X

Om säljaren inte vill gå med på detta får du fundera över om hens motkrav fungerar för dig?
Det låter ju egentligen rimligt! Jag misstänker dock att jag kommer att gå med på att hon inte står för besiktning nr 2, eftersom jag själv tycker att jag sitter i en lite sämre sits än hon. Jag tror att hästen egentligen är väldigt lättsåld och att jag hade lite tur som hittade den innan den redan sålts. (Jag såg annonsen av en ren tillfällighet eftersom hon lagt upp den på en ganska ovanlig säljplattform (alltså ovanlig för hästar), plus att den var skriven på ett annat språk och dessutom var rasen felstavad.) Men det är värt ett försök!
 
Det låter ju egentligen rimligt! Jag misstänker dock att jag kommer att gå med på att hon inte står för besiktning nr 2, eftersom jag själv tycker att jag sitter i en lite sämre sits än hon. Jag tror att hästen egentligen är väldigt lättsåld och att jag hade lite tur som hittade den innan den redan sålts. (Jag såg annonsen av en ren tillfällighet eftersom hon lagt upp den på en ganska ovanlig säljplattform (alltså ovanlig för hästar), plus att den var skriven på ett annat språk och dessutom var rasen felstavad.) Men det är värt ett försök!

Låt henne stå för besiktning 2 om den INTE går igenom men betala själv om den blir godkänd?

Att hon annonserar på dålig plattform, annat språk o felstavad ras talar inte för att den blir lättsåld för henne även om den hade varit det annars ;)
Prova på, frågar man inte får man inte veta!
 
Haha, nä det är sant, i nuvarande annonsskick är den kanske inte såå lättsåld :D Att hon betalar om den inte går igenom nr 2 känns ju som en rimlig kompromiss!
Samtidigt är det ju du som har undersökningsplikt, så inte alls säkert hon är sugen på att betala iallafall även om det känns rimligt!
 
Först hade jag besiktigat innan jag beslutade om köp, sen hade jag önskat att säljaren gjorde ytterligare en besiktning på egen bekostnad efter att ha använt hästen på läger. Och var hästen då inte lika fräsch som innan lägret skulle köpet gå tillbaka.

Håller med. Jag hade velat besikta hästen själv nu, och sen som sagt velat ha en till besiktning som jag hade tyckt varit rimligt att säljaren står för, innan slutgiltigt köp.

TS: prata med säljaren och kom överrens om detta, samtidigt som du enl. Ö.k lägger handpenning på hästen.

Jag hade även helst velat avtala in att handpenningen betalas åter om hästen efter den tid säljaren ändå vill använda den till verksamhet /arbete om hästen sen vid återbesikning inte skulle vara fräsh.

Edit : ser nu att femtielva folk redan skrivit samma sak så ursäkta 😎
 
Senast ändrad:
Håller med. Jag hade velat besikta hästen själv nu, och sen som sagt velat ha en till besiktning som jag hade tyckt varit rimligt att säljaren står för, innan slutgiltigt köp.

TS: prata med säljaren och kom överrens om detta, samtidigt som du enl. Ö.k lägger handpenning på hästen.

Jag hade även helst velat avtala in att handpenningen betalas åter om hästen efter den tid säljaren ändå vill använda den till verksamhet /arbete om hästen sen vid återbesikning inte skulle vara fräsh.

Edit : ser nu att femtielva folk redan skrivit samma sak så ursäkta 😎

Tack för svar iaf, är ju intressant att höra att flera tycker att det verkar vara en rimlig lösning. Då kanske jag lyckas låta lite självsäker när jag föreslår det för säljaren ;) (inte min specialitet annars)
 
Tack för svar iaf, är ju intressant att höra att flera tycker att det verkar vara en rimlig lösning. Då kanske jag lyckas låta lite självsäker när jag föreslår det för säljaren ;) (inte min specialitet annars)

Det är helt rimligt med den lösningen .

Du ska köpa en häst som du oavsett lågt pris, att du känner säljaren osv, vill att den är frisk - och lika frisk som när du utifrån initial erbjudan om köp, besiktade den, lade handpenning , och säljaren vill ha den kvar i egen regi för arbete en månad.

Oavsett det ev låga priset på just denna häst - det spelar ingen roll. Ingen som köper häst vill ha den kvar hos säljaren i arbete (inte ens i övrigt) utifrån besiktning och betalning utan man vill ta hem hästen direkt i samband med det . Säljaren brukar vilja detsamma av precis samma anledningar . Dvs besiktning, godkännande, status klar .
 
Senast ändrad:
Eller så tar ni det bara lugnt.
Beroende på säljarens situation så kan det mycket väl vara ni som sitter på trumf. Att säljaren vill ha kvar hästen i en månad gäller ju alla potentiella köpare. Om inte säljaren hintar om att man kan få ta den direkt om man betalar mer så kan ju ingen annan heller hämta den tidigare, vilket i sig minskar attraktiviteten (förutom det som du tidigare skrivit).

Jag vet inte hur många ponnyer som ni har provridit eller vad det är som gör just den här så speciell, men hur angelägna är ni att få just denna? Eftersom ni helst vill ha en ponny snabbare så har ni ju mycket att vinna på att fortsätta leta och inte binda er vid en ponny som ni inte får tillgång till. Även om lämpliga ponnyer inte växer på trän så kan det ju dyka upp en ännu bättre under tiden.

Mitt förslag: Provrid. Om ni trivs med ponnyn så ge säljaren två erbjudanden: Ni köper den direkt (efter besiktning förstås) eller så säger ni att ni väldigt gärna vill ha den om en månad. Besiktning och köpeavtal då. Säljaren kan visserligen inte vara 100% säker på att ni inte hittar en annan häst under tiden, men om ni gör upp om tid för besiktning och köp den dag som säljaren kan släppa hästen så är det ju mycket värt för säljaren jämfört med att fortsätta med provridningar etc. Den största risken för dig är kanske om en lägerelev köper hästen ;-). Största risken för säljaren är att inte få sålt under sommaren utan stå där med en häst för mycket i höst. Om det är tillräckligt negativt så släpper hon/han den kanske direkt.

Risken med att betala handpenning nu är att du kan få problem med att få tillbaka pengarna om något skulle hända. Oavsett vad som står i ett avtal; finns det inte pengar så finns det inte.
 
Imorgon ska vi titta på en ponny som vi eventuellt vill köpa. Eftersom säljaren behöver ponnyn för ett ridläger (hon driver en ridskola) innan vi kan ta hem den är tanken att vi isf lägger en handpenning och sedan köper hästen definitivt efter ridlägret (ca en månad senare). Egentligen skulle jag av olika orsaker vilja få tag på en ponny tidigare, men om denna är så bra som den verkar är det värt att vänta den där månaden. Nu funderar jag på när jag borde göra veterinärbesiktningen... Det bästa vore väl egentligen att göra den precis innan vi tar hem hästen isf. Men eftersom jag har lite tidspress funderar jag på om jag borde göra den redan nu (om vi vill köpa hästen efter provridningen, vill säga) så att jag kan avskriva den och leta vidare efter en annan ponny direkt om det skulle framkomma något graverande på veterinärbesiktningen. Men risken finns ju isf att det händer ngt under månaden fram till köpet. Hur skulle ni ha gjort?

Hur gör man med kontrakt? Skriver man ett kontrakt när man lägger handpenningen och ett nytt när man sedan köper hästen definitivt? Eller hur gör man? Har aldrig köpt varken häst eller ngt annat med handpenning förut.

Hur stor brukar handpenningen vara i procent?
Förlorar vi handpenningen om hästen inte skulle gå igenom veterinärbesiktningen?

Tacksam för tips!
Jag hade lagt handpenning och besiktigat hästen innan köp efter månaden på ridläger, mycket kan hände på en månad så att besiktiga innan är lite dumt. Sen hade jag velat ha tillbaka handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen efter ridlägret.

Är det inte så att en besiktning gäller bara någon vecka också? Besiktning innan ridlägret ser jag inte riktigt någon mening med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 474
Senast: Keb71
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 515
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 688
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 526
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp