Hur hantera utbrotten?

Sv: Hur hantera utbrotten?

Sen han var tio månader har han kunnat ta sig upp ur vagnen på ca fyra sekunder.

Då kan man använda sele, så slipper man oroa sig för att barnet ska ramlar ur eller försvinna. :idea: Finns bl.a. på Gekås för ett par tior, enkla och som gjorda för kundvagnar.

Man kan lära barnen att gå bredvid och hålla i kundvagnen med. Man får vara envisare än barnet helt enkelt och förklara att håller man inte i vagnen så blir det ingenting = slutar handla och åker hem. Man får lämna grejorna mitt i affären om det behövs.

*KL*

På Willys här i stan har de kundvagnar som man sätter barnet längst fram och där är det byggt som en bil med lite mätare och en ratt.
Det är inte problem för oss att handla. Problemet blir när vi är klara och får slita loss en superledsen 2 åring från ratten för att åka hem ;)

Vad gulligt :D

Elina är inte intresserad av vagnar alls. Inte såna små och inte den stora, de här med ratt har jag inte testat men jag har sett dem, skall åka dit nästa gång :idea:.
Hon vill springa runt och slita ner allt från hyllan. Hon får plocka med våra saker, ibland funkar det att ha henne nere i stora vagnen så hon kan pilla med alla varorna. Ja, en stund funkar det ;). Hon förstår ju vad jag säger, men vid 16 månaders ålder är det ju svårt att KRÄVA så mycket, hon har dessutom bara kunnat gå i lite över en månad så det är ju det hon vill.

Jag har egentligen inga jätteproblem, hon blir sällan tvärarg, det är liksom bara att hon inte vill sitta still (eller hämta bananer och sånt) utan springa omkring och röja. Så intressant att höra hur andra resonerar ! :)

När jag åker och handlar vill jag komma hem med det jag ska, inte åka utan att ha handlat. Jag är helt emot sele, det löser ju inte egentligen problemet.

De gånger han är med får han sitta där den tid det tar. Jag väljer andra konflikter istället.

Utan selen hade jag gått under med vår yngste son. Vi var t om tvugna att vara två i bilen när han var liten, han kravlade sig ur 5-punktsbältet i barnstolen annars, hans namn borde ha varit Houdini.

När jag åker och handlar vill jag komma hem med det jag ska, inte åka utan att ha handlat. Jag är helt emot sele, det löser ju inte egentligen problemet.

De gånger han är med får han sitta där den tid det tar. Jag väljer andra konflikter istället.

Jo, det löser problemet med att barn i en viss ålder riskerar att ramla ur eller själv ta sig ur = stor risk för skador.

Om du varken vill använda sele eller lära ditt barn hur man ska bete sig när man handlar, så vet jag inte hur du ska lösa ditt problem, förutom att låta barnet vara hemma när du åker och handlar. Det kan ta tid att lära barn det man vill att de ska kunna, men det lönar sig i längden. :)

Mutar du barnet med medhavda matvaror, eller sånt du tar i affären och öppnar?

Jag använde sele till sonen under den perioden det behövdes. Jag började iofs redan när han kunde sitta i kundvagnen, av säkerhetsskäl, så det blev inget "fängslande" som "straff" utan bara en vanesak. Men jag upptäckte ganska snart hur snabb han var på att resa sig upp, när jag hade glömt selen. Hellre sele så att barnet känner sig tryggt och vet vad som gäller (sitter stilla, kan inte ramla ur, kan inte resa sig etc) än att hålla på och muta och behöva svettas och bli irriterad när man handlar. Och så massor av beröm efteråt, hur kul det är att handla tillsammans och hur fint han satt stilla etc etc!

Fast jag lär ju hellre honom hur man ska bete sig än att sela fast honom. Bara för att han inte följer med när jag storhandlar betyder det inte att han aldrig är med mig i en affär, eller hur?

De finns ju de som har koppel på dem i affärerna också, inte heller en särskilt bra lösning. Varför försöka lära dem något som de ändå kommer lära sig om ett tag, när de t ex lärt sig att gå med mig i andra situationer.

Sista frågan får du gärna förklara varför det skulle spela någon roll.

Koppel förekommer inte speciellt ofta i Sverige, men jag vet att det är vanligt i andra (europeiska?) länder.

Vill du att jag förklarar varför det spelar roll med positiv förstärkning och beröm? Eller menar du något annat? Det är väl självklart att det spelar roll att man berömer barnet och ger det positiva upplevelser och att man som förälder talar om att man tycker det är roligt att göra saker tillsammans?

Sele i kundvagn är som sagt även, eller kanske först och främst!, en säkerhetsfråga. Det tar några år innan barn utvecklar impulskontrollen fullt ut och tills dess hinner de växa ur kundvagnen, i alla fall att sitta där framme (max 15 kg har jag för mig). Man kan inte lita på att ett litet barn verkligen sitter still/kvar i vagnen och jag har hellre säkerhetssele på mitt barn än att han ställer sig upp och kanske ramlar ur när jag vänder mig om för att ta något på hyllan.

Senast ändrad:

Nej du behöver inte förklara någonting.

Har du sele vid bordet också, så att han inte kan ta sig ur stolen? För nog är det viktigt att de sitter med hela halvtimmen det tar att äta middag?

Äh vi pratar nog egentligen om samma sak, fast jag har möjligheten att lämna mitt barn hemma när jag ska storhandla. Jag tror nog att han kommer lära sig ändå.

Nr 1 sitter på egen stol och har gjort så ganska länge nu, han blir snart 3½ år. Nr 2 är för liten för att sitta upp själv, han är knappt 3½ månad.

Till nr 1 använde vi IKEAs matstol Antilop, där finns ett slags säkerhetsband som man spänner tvärs över magen ungefär. Vi har precis tagit upp den igen, från källaren, och kommer snart att börja använda den till nr 2. Och japp, vi använde och kommer att använda säkerhetsbandet även till nr 2! Och nix, det handlar inte om att det är viktigt att barnet sitter med en halvtimme vid bordet - märkligt resonemang, vet inte var du fick det ifrån? Det är ju inte i närheten av vad vi diskuterar! - utan att det är viktigt att det lilla barnet sitter säkert och inte kan ställa sig upp i stolen (vilket tar en halv sekund ungefär) och ramla ner och skada sig.

Och japp, jag spänner fast mina barn i bilen med, av säkerhetsskäl.

Jo for skillnaden for mig ar att det tar nastan en timme att storhandla, medan att springa in i affaren och handla lite pafyllning tar tio minuter. Oftast ar han med nar jag handlar mindre men inte nar det handlar om sa lang tid.

Han sitter aven med vid bordet sa lange han sjalv vill, men nar han ar fardig far han ga darifran. Sa skillnaden ar att jag later honom koncentrera sig sa lange han kan, och sen slipper han. Lite trakigt da om man har 45 minuter kvar pa sin shopping...

Det var sakert jag som uttryckte mig fel fran borjan.

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles... 2
Svar
25
· Visningar
19 280
Senast: Zaria
·
Småbarn Jag och mitt barns pappa har varannan vecka. Barnet är nu 4 år och vi har haft såhär i tre år snart. Det har fungerat hyfsat bra, mycket...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Mirtai
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 844
Senast: mackan
·
Övr. Barn 32 udda trådar: 1. Ska jag förneka för min synska dotter att vi har spöken i huset? 2. Jag är för tjock för sex. 3. Har haft...
Svar
17
· Visningar
1 700
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S