Hur har era hästar det?

Sv: Hur har era hästar det?

1, Vad får h*n för foder och hur mycket? sommar resp. vinter?
Sommar - lusern, havre, groov125, betfor, vetekli, miner + "pulver".
Vinter - fri tillgång på hö och lusern, 15 dl havre, 5 dl groov125, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl krafft miner grön, 1 dl krafft b-vitaminpellets, 1 mått biotin, ½ dl nypon, ½ dl timjan, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, litovet/bioglucomin/flexijoint
2, Hur lång utevistelse under vinterhalvåret? nu 8-20 ungefär, annars 8-18
3, Hur lång utevistelse under sommarhalvåret? dygnet runt
4, Om eller när släpps h*n på bete/dygnet runt utevistelse? första veckan i juni, beroende på vädret och betet. Inne någon natt då och då.
5, Hur mycket och vad tränas h*n? Är mest hagtomte och skrittpensionär
6, Någon planerad vila under året? nej
7, Ålder, ras, höjd? Kbltravare, 28 år:love:, 158 hög, väger runt 630 kg. Något svårfödd
8, Övrigt + bild? Min bästis sedan 12½ år tillbaka:love:

Dessa frågor kommer jag på just nu men återkommer med fler om jag kommer på några;)[/QUOTE]
 
Sv: Hur har era hästar det?

1, Vad får h*n för foder och hur mycket?
sommar: så länge det går så går hon på bete, när gräset inte räcker kompenserar jag med hö.
Före och efter bete får hon torrhö frukost, lunch, kväll. Har inte bestämt vad hon ska få än.
vinter: nästan hela vintern har hon fri tillgång på hö, lite kli + betfor

2, Hur lång utevistelse under vinterhalvåret?
dygnet runt

3, Hur lång utevistelse under sommarhalvåret?
dygnet runt

4, Om eller när släpps h*n på bete/dygnet runt utevistelse?
när ängen har torkat upp och är grön. I juli månad tar jag med mej henne och en foderhäst
till vår stuga vid havet på bete det här året, hoppas att allt går bra så då kan jag fortsätta med det.

5, Hur mycket och vad tränas h*n?
tränas från marken varannan dag, varierar träningen

6, Någon planerad vila under året?
kommer nog alltid bli lite träning under de halkiga månaderna, ska ej sko innan hon är åtminstone 3

7, Ålder, ras, höjd?
drygt 1 år, kallblodstravare, 143cm fram och 146cm bak
ska ej gå på travet, hon är min framtid ridochkör häst ;)

8, Övrigt + bild?
har kanske tänkt visa henne på unghästvisningen i september, men vi får se hur det blir med det

128.jpg

135.jpg
 
Sv: Hur har era hästar det?

1, Vad får hon för foder och hur mycket? sommar resp. vinter?
Sommar:
Fritillgång på hö, 2kg hippo, 1,5 Kornkross, 5 dl kli, 3dl krafft grön miniral, 1mått kiselgur 1.5dl foderkalk
Vinter: Fritillgång på hö, 2.5kg hippo, 1.5kg kornkross, 5dl kli, 3dl krafft grön miniral, 1mått kiselgur, 1.5dl foderkalk
2, Hur lång utevistelse under vinterhalvåret?
Ut: 8-10 In: 16-18 ca.
3, Hur lång utevistelse under sommarhalvåret?
Nu vår och sol: in runt 18-21 beroende på om bebisen är trött och hur vädret är.
Sommar: dygnet runt om det inte regnar för mycket.
4, Om eller när släpps hon på bete/dygnet runt utevistelse?
Beroende på väder 1 Juni
5, Hur mycket och vad tränas hon?
Mamma-ledig
6, Någon planerad vila under året?
Vet inte just nu, hon är ju mamma-ledig nu.
7, Ålder, ras, höjd?
Stora är 3 år och lillen är 3 veckor idag, båda är svenskt halvblod, stora 1.60 i mkh ca.
8, Övrigt + bild?
Mamma och Bebis:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27291714.html
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
533
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp