Hur har hästar förändrats de senaste 20 åren?

Den här diskussionen dyker upp ständigt. Om och om igen. Hur många varv har vi dragit det nu?

Det var en diskussion om detta på FB också, i gruppen med äldre SWB-stammar. Vill minnas att många poängterade där att hästarna förr var rätt svåra de också. Tror många har rosenskimrande glasögon på sig när de tänker bakåt, men det är ganska naturligt. Man tenderar att inte riktigt minnas det dåliga från förr.

Jag var ung tonåring för 20 år sedan och jag minns rätt mycket svåra och knäppa hästar..
Jag håller med. Det finns ett starkt drag av ”allt var bättre förr, på den gamla goda tiden när jag var ung. Nuförtiden ska alla bara....”

Jag tycker framförallt att hästarna nu är betydligt bättre. De hoppar bättre, har bättre gång och ridbarhet. Aveln har helt enkelt gått framåt.
 
Många verkar förstå vad jag vill komma till :up:

Jag har ingen häst nu men som hobbyryttare hade jag gärna köpt mig en ”pansarvagn”. Synd att de är svåra att hitta..
 
Många verkar förstå vad jag vill komma till :up:

Jag har ingen häst nu men som hobbyryttare hade jag gärna köpt mig en ”pansarvagn”. Synd att de är svåra att hitta..
Det finns ju gott om dom om man kollar bland andra raser tex.
Hur många av dessa toppavlade hästar går inte som skogsmulle/lättare träning egentligen? Tävlar max 110 hoppning pga ryttarens begränsningar? 110 kan alla hästar ta sig över så man behöver inte leta bland dom varmblodiga ridhästarna för det.
 
Fast många vill inte ha en pansarvagn. Och få vill betala lika mkt för en stadigare men kanske markbunden och lite styvare individ som man kan få för en gångartsläckerbit som ser lite flashig ut.

Många skulle ha mycket roligare hästägarskap om de köpte ngt mindre flott och stadigare. Men man köper iaf på sig för mkt.
Nej, det finns ju grader mellan OS-flashighet och pansarvagn.

Dessutom tycker jag att det är svårt att kategorisera. Det finns känsliga hästar som är lite loja och pigga hästar med väldigt starkt psyke.

Ibland misstar man de lugnare hästarna som "okänsliga", när det kan vara tvärtom. De kan behöva en riktigt lyhörd ryttare för att komma till sin rätt.

Hur som, det är svårt och kategorisera, och jag tycker många hästar är känsliga för hur de hanteras. En lugnare häst kan bli stressad av en ängslig och stressad ryttare, och en häst som är lugn med rätt person kan bli väldigt svår med fel person.

Det är väl det som både är vår förtjusning och vårt bekymmer med våra hästar? Att de är så känsliga för hur de lever, äter och hur de hanteras?
 
Hmm, i mina trakter har stallhyrorna höjts med typ en tusenlapp de senaste 20 åren.
Det har dom inte gjort här, ett par enstaka mindre stall som höjt sina priser men dom större stallen har hållit sina priser väldigt stadigt faktiskt. Iallafall dom senaste 15 åren.
 
Det finns ju gott om dom om man kollar bland andra raser tex.
Hur många av dessa toppavlade hästar går inte som skogsmulle/lättare träning egentligen? Tävlar max 110 hoppning pga ryttarens begränsningar? 110 kan alla hästar ta sig över så man behöver inte leta bland dom varmblodiga ridhästarna för det.
Om de ska ha en ordinär ryttare på ryggen, och klara sig med den träning och skolning som en ordinär ryttare kan åstadkomma, så är det verkligen inte alla hästar som går 1,10 felfritt. Titta på startlistorna i 1,10, hur många icke-halvblod finns det?
 
Om de ska ha en ordinär ryttare på ryggen, och klara sig med den träning och skolning som en ordinär ryttare kan åstadkomma, så är det verkligen inte alla hästar som går 1,10 felfritt. Titta på startlistorna i 1,10, hur många icke-halvblod finns det?
Det har nog mycket att göra med att dom som köper annan ras sällan är speciellt tävlingsintresserade samt att halvbloden dominerar på marknaden.
Det finns ju en hel del fullblod som tävlar 100-110 tex och fullbloden är ju ganska vanliga dom också i lättare klasser.
 
Det har nog mycket att göra med att dom som köper annan ras sällan är speciellt tävlingsintresserade samt att halvbloden dominerar på marknaden.
Det finns ju en hel del fullblod som tävlar 100-110 tex och fullbloden är ju ganska vanliga dom också i lättare klasser.
Det förekommer, men saken är väl att om en ordinär lättklasryttare ska rida 1,10 med bra resultat, så behöver ju hästen kunna gå betydligt högre med en bra ryttare. En häst som har kapacitet för max 1,10 kan ju inte gå det med en ordinär lättklassryttare.
 
Hästarna har förändrats mkt för att aveln har gått framåt. Den vanliga hästen är mer kvick och känslig idag. Den stora skillnaden är att nybörjare och hobbyryttare köper den typen av häst idag vilket gör att det ofta slutar i katastrof. Dom behöver egentligen titta på andra typer av raser som passar dom bättre. Det behövdes inte förr.

Det är den största skillnaden jag ser.
 
Många verkar förstå vad jag vill komma till :up:

Jag har ingen häst nu men som hobbyryttare hade jag gärna köpt mig en ”pansarvagn”. Synd att de är svåra att hitta..
Så spännande hur olika det kan vara. Jag är absolut inte en duktig ryttare på något sätt. Men jag avskyr pansarvagnar. De roligaste hästarna jag har ridit har varit ultrakänsliga på nivån att råkar du spänna ena skinkan så går hela hästen på tvären. Och gärna rejält med motor, hästar som älskar att springa är kul!
 
Jag köpte min första häst för ganska exakt 20 år sedan och på den tiden bodde jag i storstan. Min erfarenhet är att hästhållningen runt städerna ser precis likadan ut nu som då. Största skillnaden som jag ser det är att numera är det mycket fler relativt oerfarna ryttare som skaffar sig en häst med ”potential”. De oerfarna ryttarna köpte egen häst även för 20 år sedan, men de hästarna var snarare av modellen ”kapacitet för lätta klasser” och hade relativt begränsad rörlighet och ett ganska markbundet steg. Sen kunde de absolut vara nerviga och så ändå, men effekten blev liksom aldrig lika dramatisk med dessa hästar.
 
Har funderat lite kring en sak, någon mer kanske har tänkt i samma banor.

Jag upplever att hästar (framför allt ’halvblod’ kanske?) har blivit mer nerviga och stressade. Tycker det är stor skillnad på hästar idag mot för tjugo år sedan. De rycker, springer runt en, reser sig, skräms av minsta lilla, stressar, testar. Tycker var och varannan häst har lös träck, det är kedjegrimskaft hit, lugnande huvor dit, magnesium.

Varför är dagens hästar så hispiga? Beror det på avel, foder, eller att vi stänger in dom ensamma i små hagar ?

Förr var det någon enstaka i varje stall som klassades som nervvrak. Nu är det mer regel än undantag känns det som 🤨

Vad säger ni?
Extremt bristande kunskap gällande grundläggande hästhållning även på högre nivåer av sporten och att man avlar på fel individer med dåligt temperament, både ston och hingstar.

Idag kan ju typ vad som helst med fyra ben och kulor bli godkänt i mindre nogräknade avelsförbund.
 
Hästarna har förändrats mkt för att aveln har gått framåt. Den vanliga hästen är mer kvick och känslig idag. Den stora skillnaden är att nybörjare och hobbyryttare köper den typen av häst idag vilket gör att det ofta slutar i katastrof. Dom behöver egentligen titta på andra typer av raser som passar dom bättre. Det behövdes inte förr.

Det är den största skillnaden jag ser.
Jag tycker inte man ser så mycket katastrofer. Men det kanske beror på att jag bor där det är dyrt att ha häst - så att nybörjare köper hästar finns knappt på kartan. Tror aldrig under 30 år att jag stått någonstans där en nybörjare köpt ett eget halvblod. För de allra flesta verkar det funka relativt bra med hästägandet. Det blir inga katastrofer, men inga hisnande tävlingsframgångar heller. Och de flesta har hållit på med hästar länge innan man kommer så långt som till en egen häst.

Jag vet inte heller om folk hade färre problem med sina hästar förr - en skillnad är ju också att det finns så bra tillgång till tränare idag, så de flesta tar väl hjälp innan det går alltför snett.

Håller med om att hästarna är kvickare och känsligare nu, men tycker också de är ridbarare och vänligare, så det är lättare att rida dem rätt.
 
Med risk att någon annan redan skrivit det:
Vi har aldrig varit så skuldsatta som nu.

Det är ju sant. I min värld belånar man sig inte för att utöva en hobby, men det kanske förklarar hur vårdbiträden och mellanchefer har ”råd” med 200k-hästar, hästbussar och amigotäcken till all oändlighet.
 
Så spännande hur olika det kan vara. Jag är absolut inte en duktig ryttare på något sätt. Men jag avskyr pansarvagnar. De roligaste hästarna jag har ridit har varit ultrakänsliga på nivån att råkar du spänna ena skinkan så går hela hästen på tvären. Och gärna rejält med motor, hästar som älskar att springa är kul!

För mig får hästen gärna vara känslig under ryttare! Men jag ogillar när hästar är nafsiga, springer runt i cirklar vid in och utsläpp, trampar runt på gången. Ibland känns det som att det är nära till explosion hela tiden.

Men det kanske har med miljön
 
Har funderat lite kring en sak, någon mer kanske har tänkt i samma banor.

Jag upplever att hästar (framför allt ’halvblod’ kanske?) har blivit mer nerviga och stressade. Tycker det är stor skillnad på hästar idag mot för tjugo år sedan. De rycker, springer runt en, reser sig, skräms av minsta lilla, stressar, testar. Tycker var och varannan häst har lös träck, det är kedjegrimskaft hit, lugnande huvor dit, magnesium.

Varför är dagens hästar så hispiga? Beror det på avel, foder, eller att vi stänger in dom ensamma i små hagar ?

Förr var det någon enstaka i varje stall som klassades som nervvrak. Nu är det mer regel än undantag känns det som 🤨

Vad säger ni?
Tror det är både hästhållningen och aveln. Hästar avlas numera till att vara känsliga och ha mycket motor. Det kombinerat med att vissa av dem hanteras hetsigt eller får röra sig för lite/får för lite utevistelse kan säkert leda till hetsiga hästar. Sedan håller jag inte riktigt med om att i stort sett alla hästar är sådana. I stallet jag rider är det endast en häst som är mer stressad av sig. Den har dels lite mer sådan stam i sig och har vanvårdats av tidigare ägare.
 
Blir det fel i unga år, så behövs mycket kunnande och lyhördhet för att det skall bli rätt. Det är säkert också ett problem för alla dem som köper en för ung häst för sin förmåga, eller för sitt tålamod!
Och även unghästtiden fram till att de kan börja ridas har stor betydelse. Förr sålde många uppfödare hästarna först när de var tre år och då är de mycket stabilare, både mentalt och fysiskt än ett föl. De flesta förstod också hur viktiga de första åren är för hästens utveckling och framtida hållbarhet.
 
För mig får hästen gärna vara känslig under ryttare! Men jag ogillar när hästar är nafsiga, springer runt i cirklar vid in och utsläpp, trampar runt på gången. Ibland känns det som att det är nära till explosion hela tiden.

Men det kanske har med miljön
Det har nog mer med uppfostran att göra, plus såklart om hästen inte får utlopp för sina naturliga beteenden.

Min var enormt explosiv. Stod still på gången. Lätt i all hantering.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 723
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp