Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Riley

Trådstartare
Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till.
Och ja, det är som vanligt JÄTTELÅNGT. Läs inte om du inte har mycket dötid över.

Som jag nämnt i mina senaste trådar har vi båda haft diverse problem under vintern: Hon med att vara extremt lättskrämd pga. ännu en flytt til ett nytt stall, och jag med motivationen och orken. Men med våren gjorde vi båda framsteg, och idag skulle jag så köra en sväng upp i skogen. Hon stod lös medan jag selade på och skrittade sedan lugnt iväg på långa tömmar. Brydde sig inte om att bli omkörd av smattrande mopeder eller att gå över en bro med en högljudd vattendamm precis intill.

Strax innan vi nådde grusvägen som leder upp i skogen passerade vi en tomt där någon gick och krattade, och då blev hon plötsligt nervös. Kröp förbi med långa stressade skrittsteg. Sedan skulle vi svänga in på grusvägen som var täckt av vattenpölar, och hästen blev batshit insane. Hon fnös häftigt och kastade sig åt sidan, rakt ut i körfältet. Jag försökte vända henne, hon ställde sig på bakbenen och sedan var det full fart hemåt, hela vägen i trav.
Min häst, som i normala fall aldrig någonsin ligger på bettet, var så het att jag fick ligga raklång i vagnen och bara dra för att hon inte skulle sticka, och jag vet inte om det var hästen eller jag som var mest rädd. Försökte jag ta ner henne i skritt reste hon sig och/eller ryckte nästan tömmarna ur handen på mig, lät jag henne öka började hon galoppera och gjorde ansatser till att slå. Det var inte förrän vi åter stod på stallplanen som hon varvade ner.


Det här är inte första gången det händer att det slår slint för henne, och jag är så JÄVLA less på det. :cry: När jag fick henne för tre år sedan var hon den lugnaste 4-åringen jag någonsin stött på, inte rädd för någonting och aldrig stressad eller svår. Sedan har hon förändrats och blivit mer lättstressad för varje flytt vi gjort, och nu är hon en spillra av sitt gamla jag.

Det ska vara kul att ha häst, säger folk, just nu mår jag dåligt över att behöva åka upp till stallet och vill inget annat än att det ska bli dags för betessläpp så jag slipper se henne mer på hela sommaren. Det är hemskt att tänka så, jag vet, men jag rår inte för det.
De flesta ser det väl som en självklarhet att kunna göra "vad man vill" med sin häst, rida ett pass på banan, ta en tur i skogen, åka på träning, whatever. Så kan jag inte göra, aldrig någonsin, det är en omöjlighet att rida på nya ställen eller bara ta en vanlig tur på hemmaplan. Jag har blivit nervös varje gång jag ger mig ut med henne, oavsett om jag promenerar, rider eller kör, för jag vet aldrig vad som kommer hända. Vissa dagar är hon relativt lugn men fortfarande tittig och osäker, andra dagar kan hon sticka på ridbanan för att någon startar en bil på gården intill. Och det hjälper inte om en annan häst går före eller att någon leder henne: Då springer hon över densamme.


Jag sitter dagligen och läser annonser på snälla, okomplicerade hästar och får motvilligt erkänna att jag mer än en gång funderat på att ringa två samtal: En till en säljare och en till slaktbilen. Innerst inne vet jag att jag inte kan göra så, för hur det än är älskar jag den där hästen som gnäggar åt mig i hagen, följer mig som en hund och står med huvudet i famnen på mig och bara njuter av att bli kelad med. Hon är ju så snäll - egentligen - och det är bara när vi försöker göra något ihop som allt går åt helvete. Och varken hon eller jag mår i längden bra av att hon bara går i hagen hela dagarna, och för egen, självisk del tycker jag inte det är ett dugg kul att ha en häst som blivit oridbar på grund av hennes psyke. Jag vågar inte ens gå ut och gå med henne längre, för jag bara väntar på att bli översprungen eller att få en hov i ryggen eller plytet.

Jag hade varit så jävla lycklig om vi bara kunde skritta ut i skogen på lugna och avslappnade turer, högre mål med min ridning har jag egentligen inte, men när inte ens det är en möjlighet för att hästen är en tickande bomb, vad fan gör man? :(
Vi ska börja ta regelbunden hjälp av en erkänt duktig problemhästlösare (arbetar med hästar, är välkänd i området och oerhört kunnig, mao. ingen obskyr, självutnämnd expert), men jag känner ärligt talat att en timmeslång lektion varannan vecka eller såm inte kommer göra någon som helst skillnad. Det känns i alla fall inte så nu och jag börjar få slut på energi, idéer och engagemang.

Har någon haft en sådan här häst som genomgått en liknande förvandling? Vad gjorde ni? Blev det någonsin bättre eller till och med bra? Eller slutade det till och med med att ni gav upp?

Förlåt för det jävligt långa och dryga inlägget men jag är så less och rådlös att jag bara gråter, och jag som redan brottas med en depression orkar fan snart inte med det här mer. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Usch det låter farligt det du har att göra med.
Jag hade antagligen tagit hjälp av någon duktig hästmänniska och blir det bättre så behållt hästen. Blir det inte bättre så hade jag ringt dom där två samtalen, för varken du eller hästen blir lyckliga av att bli nervösa och stressa vid alla situationer.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men anledningen till att jag har häst är att jag ska må bra och ha kul med hästen. Annars kan jag lika gärna vara utan.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Hej!

Lite funderingar från min sida. Har du kollat upp hästen med hjälp av kiropraktor, massör etc. Sitter utrustningen som den ska?

Några exempel från mina hästar:

Häst 1. Har en häst som kunde skena i vildaste galopp, från lugn skritt utan förvarning el anledning, utan att kunna stoppa. Den hade fel på 6.e halskotan. Jag tror att han fick hemskt ont i nacken så att han försökte rusa ifrån smärtan, och när jag tog i tyglarna för att försöka stoppa honom, sprang han ännu fortare. Red med hackamore då ska tilläggas.

Häst två: en fd ridskolehäst. Gick högt med huvudet vid hemkomst till mig. Hade inte trivts på ridskolan, för nervös och hård i munnen. Hade dålig utrustning.Ddetta resulterade i att han var extremt svårtränsad, samt gjorde starkt motstånd vid minsta tygeltag. Han var ibland extra tittig, bråkig, gjorde försök till att skena, såg spöken överallt osv. Ett tag känndes det som att han gjorde allt för att testa mig då han är en ponny med stark vilja och lite full i faan, och jag började tappa lusten för ridningen. Då ringde jag ut massören. Det visade sig att han var redigt spänd i bogen bl.a. Han masserades några ggr med en veckas mellanrum tills han var ok. Hon rådde mig även att byta från bett till hackamore, även om han trivdes bättre med mina nya bett jag provat, i om att han kan ha spänningshuvudvärk. Resultatet blev en lugnare häst, mysig att rida! Nu går han så fint i form när jag rider honom i ridhuset:love:
Dock så känns det som att han testar mig när han är ute själv. Är i o f sig inte så van att ridas ut på själv, så han blir lite extra nervös, och den delen av personligheten lär nog inte försvinna;). Sista tiden har jag fått vara väldigt bestämd vid uteridning och jag har även varit med om en skentur. Just nu känns det som han letar spöken. Jag har ringt ut massören igen (kommer på tis 28/4) för att vara på den säkra sidan, ifall att spökletandet, testningen kommer av smärta och obehag igen. Ska även lämna in sadeln för omstoppning i veckan då den börjar "tunna ur".

Det skulle kunna vara något sådant med din häst, men det är svårt att säga.

Hur som helst, tappa inte modet!! Och att ta ut tränare kommer visst hjälpa, även om det tar tid, men du kommer att lära dig massor under tiden!!

Jag har även en fyraåring som jag håller på att rida in, inte lätt han inte, men gud så roligt det är att få utvecklas och se honom utvecklas!! Värt allt slit, alla tårar och känslor av att vilja ge upp och sälja, alla pengar och all tid för träning, när man älskar sin lilla häst:love:

Många lycka till och styrkekramar från Liebling
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Det enda jag kan säga är att hästar är hästar. Alla hästar är inte trygga hela tiden så enkelt är det. Om jag får leda dig till nåt bra så kolla in herr Parellis hemsida. Det ska vara kul å ha häst så enkelt är det, men det är ingen dans på rosor...

Min första o gamla häst var inte trygg hela tiden, det blev bättre men man fick "vara med" hela tiden. Det var jobbigt periodvis men hon var bara sån, man kan ju inte ändra på deras personligheter när det ligger rotat bara hjälpa dom. En del har otroliga trösklar o det gäller att inte knuffa dom över klippkanten, då har man snart en spillra. Gör det som känns bra för dig o hästen tills du själv känner att det är över. Man behöver inte göra "allt det där" om det inte är kul! Det kan komma senare, när du mår bättre.

När jag hade min depression kunde jag knappt vara med mina hästar, dom kände av det direkt o blev stirriga...Det dröjde år innan jag hittade tillbaka. Ta det lugnt o njut av hästen.

Lycka till.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Klart att hästar är djur och fungerar därefter, men jag anser inte att det är hållbart med en häst som är så oberäknelig och lättstressad att hon slutar lyssna och nästan klipper i sken av att se en vattenpöl. Eller från tidigare händelser: En talgoxe i en buske, en stillastående bil, en fotgängare med hund, en gren som ligger över vägen eller en stor sten.

Det handlar inte heller om att det blir så ibland eller att det är något som verkar kunna gå över bara sådär, det handlar om hela tiden, det är tvärtom de få gånger hon inte försöker sticka eller står på bakbenen som är undantagen.

Liebling: Ja, hon är regelbundet genomgången. Sadeln är utprovad och bettet ligger bra i munnen. Min personliga teori är som sagt att det är alla de stallbyten vi tyvärr behövt göra genom åren som är roten till det onda, jag har märkt att hon blivit mer osäker, mer rädd och mer lättstressad för varje gång. Den förvandlingen gick fort, att få henne att bli trygg igen verkar däremot vara en smärre omöjlighet. :(

Tack för lyckönskningarna.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Låter som min häst. Hon var jätte oberäknelig. Kunde vara jättelugn ibland och från skritt på långa tyglar för för sig att skena. Inte sticka utan SKENA. Det var den händelsen som hände i dec 08 som gjorde att jag åkte till klinik för genomgång och vid röntgen, hittades för trånga tornutskott=kissinge spines. Det var så att när hon spände sig pga att hon såg något "läskigt" spändes även ryggen såklart, tornutskotten "går ihop" och smärta uppstår. Det kan även förändra lynnet.. VÄRT att kolla upp! Kan endast hittas via röntgen.
Min var tidigare innan fyndet gjordes, kollad av ET, massör, veterinär etc utan resultat. Jag trodde också att detta berodde på nervositet och stress men icke (eller inte endast i alla fall).
Så mitt råd, ge henne en ytterliggare chans och åk in på klinik och röntga. Om hon är helt bra får du fundera.
Lycka till!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

jag har inte läst dina andra trådar vad jag kan minnas mig men min första spontana tanke är nog, ser hästen ordentligt?
har du ridit med bomull i öronen så hon inte hör lika bra?

jag antar att hästen får vård och utrustning vad den behöver så annars skulle jag väll tippa på personkemi, kanske ni vuxit ur varandra?
har du haft ngn annan prova henne, duktig som fixar att hantera hennes utbrott utan att bli rädd?

min häst är lite speciell och jag blir tokig på att han ska glo och kasta sig för saker som vi passerar dagligen, men var gång jag provat någon annan häst så längtar jag tillbaka till mitt nervknippe, och det är så ridning ska vara.
är det inte så får man leta vidare efter just den hästen, tycker jag, det är för mkt jobb och pengar för att det inte ska vara kul!

lycka till!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Aj, det där var inte roligt.
Man kan inte ha en sån häst man själv inte känner sig trygg med. Det blir bara en enda ond cirkel och tar bort all glädje.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Det SKA vara kul att ha häst. Inte varje sekund kanske, men man ska längta till hästen, vilja vara med hästen.

Tycker du verkligen det är värt rädslan och osäkerheten?
För så länge du är osäker/trött/rädd så kommer ju inte hästen kunna förbättras och bli trygg.
Och då bildas den onda cirkeln som är extramt svår att ta sig ur.

Jag förstår ju om du älskar din häst, verkligen, men om du och den riskerar att skadas varje gång ni ger er ut så kanske det mest humana egentligen vore att låta hästen få somna in lugnt och stilla.

Fast om du VILL och TROR att det kan bli bättre så är det klart du ska ge det en chans.


Jag kan säga att jag är i en liten velande sits själv. Min häst är den underbaraste som finns, och jag vill blir tårögd av tanken att bli av med henne, men samtidigt så skulle det vara skönt att ha det över..
Hon har inte varit frisk i ett halvår sen jag köpte henne. Varje gång hon kommer i tävlingskondis och börjar bli bra så blir hon sjuk eller skadad. Dessutom så älskar jag att hoppa, men hon är en "problemhäst" i hoppningen och slänger av ofta. Precis när vi börjat tävla och jag kände mig säker så blev hon sjuk, fick stå ett tag och sen första gången jag hoppade efter skadan så slängde hon av mig två gånger. Inte kul. Jag älskar att hoppa, men kommer aldrig mer göra det med henne. Om hon ens kommer kunna ridas

Hon har stått sen april/maj förra året pga hälta. typ 50% av min årliga lön går till veterinärräkningar.Nu har min häst blivit värre och de närmaste månaderna kommer mina räkningar ligga på ryp 12' i månad pga det. Kanske mer. Jag får ut max 15.
Jag kräks nästan bara av att tänka på det. Vill ju ha råd att behandla och ta hand om min häst, men samtidigt vill jag ju ha råd att leva (och äta :crazy: )
Har funderat på att låta henne gå, men samtidigt så vill man ju inte. Har även jag kollat massa annonser. Jag vill RIDA och TÄVLA på en häst som inte slänger av mig en gång i veckan.
Jag vill kunna spara ihop pengar så jag kan göra saker, eller köpa nya saker till hästen.

Inte redigt samma sak, men jag förstår nog ändå hur du känner dig.

Hoppas det löser sig iaf :)
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

*Kramar om*

Det låter inte roligt alls det du berättar om. Får du någon hjälp med hur du mår- hur är dina föräldrar nu, träffar du någon annan som kan hjälpa dig (med depressionen menar jag då)?

Jag har en kompis som red en häst hon hade, hennes mamma hade fött upp den. En trevlig häst, lugn och fin. Men en dag hände något, hästen blev rädd, slängde sig och min kompis åkte av. Sedan dess var hästen inte trafiksäker alls, kudne sticka, bocka och ha sig. Min kompis tyckte inte det var kul, hon hade skadat sig vi avramlingen och kände sig inte trygg på hästen. Efter ett par år slutade hon rida den. Jag red hästen ett par år åt henne, var inte rädd och hästen blev något bättre i trafiken. Men de gånger jag fått min kompis att rida hästen så blev det samma sak igen. Det slutade med att de sålde hästen.

Har du kontakt med någon annan häst? Annars så tror jag fortfarande att det kan vara bra för dig att hantera, promenera med och skritta en lugn, trygg häst ett slag. Bara för att få in känslan igen. Och försöka "tvinga på dig" känslan av lugn när du är ute med din häst. Att byta stall ofta är inte bra för en häst (jag vet att du vet det) men när hästen är stressad efter bytet så är det viktigt att du kan vara den lugna som säger att det inte är någon fara, vilket är svårt för dig att vara när du mår dåligt.

Att testa med problemhästlösaren kan nog vara bra, att testa en gång gör nog ingen skada iaf, och sedan kanske du har lite tänk med dig till nästa gång.

Än en gång, lycka till, jag hoppas verkligen att det löser sig för er nu.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Har du kollat upp magen på henne?
Många miljöombyten kan sätta sig i form av magkatarr/ magsår.
Och hästar med det är verkligen inte någon rolig upplevelse fr ryggen.
Min fick det i samband med en boxvila en gång och/el medicinering.
Från lugn och mysig till opålitlig, spattig, skitnervös, tittig, hoppig, bockig.
Min blev lite lösare i magen och skiten luktade inte normalt.
Hans beteende gjorde mig nervös till slut.
Innan jag fattade att magen inte var okej så var det inte kul att rida.
Han var likadan ute som inne i paddock, med eller utan sällskap.

Jag gjorde som så att han fick fri tillgång på hösilage en tid.
Samt en kur med Probiotin (tror jag det hette, ef tips här på Buke).
Drog ner kraftfodret och gav Krafft Grov och efter Pro- kuren fick
han gå på foderjäst oxå. Jag märkte stoooor skillnad bara på ngn vecka.
En mycket mera harmonisk häst och ett lugn infann sig för oss.

Tack Buke:love:

Värt att kolla upp på din pålle, kanske?
Om du inte redan har gjort det vill säga....

Mvh J.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Har du kollat upp magen på henne?
Många miljöombyten kan sätta sig i form av magkatarr/ magsår.
Och hästar med det är verkligen inte någon rolig upplevelse fr ryggen.
Min fick det i samband med en boxvila en gång och/el medicinering.
Från lugn och mysig till opålitlig, spattig, skitnervös, tittig, hoppig, bockig.
Min blev lite lösare i magen och skiten luktade inte normalt.

Håller helt med. Har kompis vars häst blev precis likadan. Successivt nervösare och mer oberäknerlig. Veterinären kom ut och tog blodprov osv, det var inte magsår men seriöst störd tarmflora, han fick kur för detta och sen försvann det, parat med magnesium tillskott. Det blev väldigt snabbt resultat.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Svarar alla.

Jenny: Hon är bara kollad/behandlad utvändigt, så att säga, men jag ska kolla upp det där med magen. Har dock inte märkt någon skillnad på bajset och hon går redan på fri tillgång till hö/lite och havrefritt kraftfoder, men det behöver ju förstås inte vara någon garanti för att allt är okej.

Mmajk: Hon går alltid med bomull och gummistrutar över öronen. Det är helt klart skillnad mot om hon går utan, då skulle vi nog båda ha varit döda idag, även om hon underförstått fortfarande beter sig ohållbart.
Jag upplever inte att hon skulle ha några problem med synen, det är en helt annan häst i hagen där hon beter sig fullt normalt och sällan blir rädd för någonting, undantaget riktigt tung trafik. Det är bara ute och när vi på något vis arbetar som hon blir såhär hysteriskt otrygg.

Blue_moon: Det har faktiskt gått så långt som att jag anmält mig till en nybörjarturridning :o nu i maj, för jag håller med om att det också behövs några positiva känslor för att lyckas hålla kvar intresset och engagemanget. Sedan kanske det är att överdriva att ge sig ut på just en nybörjartur, men vi får väl se hur det känns.

Vad gäller depressionen får jag den hjälp jag behöver, men det underlättar ju tyvärr inte att ha det här problemet med hästen, som på många vis försvårar arbetet, och vice versa.

Vita_N_6520: Det är ju precis det jag inte vet. :( Det är ju klart att jag vill tro att det går att göra något åt det, annars hade jag gett upp för längesedan, men samtidigt har jag absolut noll erfarenhet av såhär pass... ja, man får väl ändå säga förstörda, hästar, så jag har ingen koll på utgången liknande fall osv.


Nu har jag säkert missat något jag skulle svara på, men, ja.
Den här tjejen kommer i alla fall hit på onsdag, hon har varit här en gång tidigare och eftersom hon än så länge är den enda främmande som fått viss kontakt med hästen, hoppas jag att hon kan bidra eller tipsa om någonting.

Usch, allt känns ju bara så jävla typiskt. För några dagar sedan stod jag och bölade av glädje för att hästen som tidigare tagit 3 timmar att lasta plötsligt lastade sig själv efter bara 10 minuters träning, och så skiter det sig på alla andra punkter istället. :(

Tack så mycket för alla svar och lyckönskningar.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Kolla om den har magnesium brist som sagt.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Är hästen röntgad efter eventuella tumörer odyl?
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Vår häst började bete sig på liknande sätt som du beskrev, hon visade sig ha karies i flera tänder och är idag avlivad. :cry:
Just i vår hästs fall så var det omöjligt att se det utan röntgen.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Hon är inte röntgad efter tumörer.
Vad säger man när man ringer till kliniken då? "Hej, jag vill röntga efter tumörer"? :p Eller måste man vara lite mer specifik?

mackan: Hon får i och för sig redan magnesiumtillskott, kan dock kolla för säkerhets skull.

Jenku: Fy vad tråkigt. :( Usch, jag hoppas verkligen inte det är så illa i det här fallet.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

det är inte så att hon är lite otränad och har bry med ballansen?
vet att min häst är väldigt mkt stirrigare när han inte är i kondition..

men men iaf. om vi (du och din vet.) utesluter alla medicinska och fysiska problem så får man kanske anta att detta är en häst med väldigt låg självkänsla kombinerat med väldigt mkt energi.
sånna hästar brukar behöva jobba mkt med huvudet och få sin stimulans där, samtidigt som de får utmaningar så det kan vara modiga och få beröm, hästar tycker om att vara modiga och dem växer lite varje gång.
man måste hitta zoner där hästen och du känner er trygga med varandra och om det så är hemma i hagen i grimma och med en borste i handen så får du börja där, borsta mys fila och putsa tills pälsen inte finns kvar, sen ställer ni er på ett nytt ställe och borstar tills det känns bra, och sen ett nytt, sen går man tillbaka till hagen och borstar. sen börjar man sadla och så småningom när hästen inte rör en fena då så börjar man rida i hagen på en liten volt, där allting känns tryggt...

vet inte om du fick ut ngt av detta eller om det bara är jag som svamlar en massa, men när man ska jobba med hästar med låg självkänsla blir det lite som att jobba med en grön unghäst, både för att man själv ska lära sig var man har hästen men även för att den ska hitta dig och sin trygghet hos dig som ledare.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Se om denne hästmänniskan du nämnde kan ta emot din häst ett tag för att få henne att lugna sej? Så får du dej en liten paus du med...
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Hej tjejen!

Jag lider med dig. Största problemet som jag ser det, är att du är fäst vid hästen.
Jag har lärt mig att inte dras med "fel" häst för länge. Jag har också klamrat mig fast vid sjuka och farliga hästar. Det har bara gjort mig olycklig, fattig och skadad. Klart att den där hästen inte hjälper dig ett dugg med din depression. Du riskerar ju för sjutton livet på dig själv. Nej, tänk om nu, du ska bli jätteglad när du åker ut till hästen och få en sån härlig känsla i magen när du ser den. :) Din fina häst ska föra dig framåt, inte mot en nybörjargrupp i turridning.

Varför ska det vara en stor kamp med hästen? Den är bara till för att glädja dig! Det finns dom som älskar utmaningar, lugna hästar, sävliga hästar, hetsiga hästar, busiga hästar... Välj en som passar dig.

Själv känner jag mig så fri och lättad sen sista tokstollen lämnade gården. De andra hästarna har dessutom fått lugn och ro eftersom hon var så oerhört ranghög och elak mot dem.

Säger som Loreal: köp en annan häst, because youre worth it :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 907
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 974
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp