Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Stackars dig! Och dessutom inte ett ovanligt problem i hästvärlden tyvärr.. Min granne hade en häst som från att ha varit en häst med helt normalt flyktbeteende blev helt skogstokig ibland. Det visade sig efter blodprov att han hade fästingsjukan erlichios. De lyckades inte bota honom så de blev tvungna att ta bort honom. Min granne har en ny häst nu men det har tagit lång tid för henne att få tillbaka modet igen.
Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

kl

Kan uppdatera med att jag longerat henne några kortare stunder de senaste dagarna för att få henne mer uppmärksam på mig, vilket har fungerar helt OK. Tycker fortfarande hon är lite fladdrig och okoncentrerad, men det kan förvisso bero på att hon i princip aldrig tidigare blivit longerad tidigare och inte riktigt vet vad som förväntas av henne.

Rida vågar jag dock INTE göra längre. :( Jag kommer så långt som till att göra i ordning henne, men när det väl är dags att hoppa upp vänder det sig i magen på mig. Känns fruktansvärt jobbigt när man ridit hela livet och plötsligt inte vågar sitta på sin egen häst längre.

Hon ska dock på bete den 8:e och planen är att låta henne gå kvar där till tidigast augusti, eventuellt också en bit in i september.
Så jag tänkte rådfråga er, tycker ni jag ska köra på med longering och markarbete fram till betessläppet och sedan vänta tills i höst med att ge mig in på ridningen igen? Eller är det bäst att ta tjuren vid hornen på en gång och tvinga sig till att ta en provtur innan hon släpps?
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Om du känner dig rädd är det inte bra att rida. Men jag förstår också varför du skulle vilja rida innan betessläppetKan du logera mm när hon har sadel på sig, och at du när hon är lugn och har sprungit av sig lite samt verkar vara uppmärksam på dig, sitta upp ett kort slag ovh bara skri9tta typ 10 steg eller något? Så ni båda får in att det går lugnt och bra innan hemkomsten i höst. Känn av läget lite.

Lycka till!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Det gick faktiskt ikväll!
(ignorera den åh så entusiastiska hästen och obefintliga matchningen. :angel:)

CIMG0160.jpg


Visserligen gick vi inte längre än 500 meter från stallet, men det jag noterade på den lilla rundan var att hon inte var det minsta tittig vid något tillfälle. Lallade runt på långa tyglar och var faktiskt lat och bekväm. Vi blockerade vägen emellanåt (det kom dock inga bilar) eftersom tanten bestämde sig för att helt sonika stanna och stå blick still i, typ, vart tionde steg.

Normalt sett hade jag likt de flesta blivit både besviken och frustrerad, men den här gången var det faktiskt helt underbart. :D Hon har nämligen bara ägnat sig åt den här sortens protester en gång tidigare, och det var för tre år sedan när jag precis fått henne (mao innan hon blivit uppstressad av alla flytter) och vi inte var överens om vem som bestämde. Nu har jag ju inte ridit regelbundet på fler månader, och att det då blir en ledarskapsprövning igen är inte så märkligt.

Så även om jag kanske inte ska dra så stora växlar på den här löjligt korta rundan, särskilt med tanke på att hon kanske bara är betesslö (går på kraftigt grönt sedan någon vecka tillbaka), känns det faktiskt oerhört skönt att hon var så närvarande att hon faktiskt ifrågasatte mig - på ett lugnt sätt - istället för att bara titta på allt annat, ta bettet och rusa och slänga sig.

Klart det inte är helt perfekt och vi har ju hur det än är mycket att jobba på, men jag hoppas verkligen att det fortsätter såhär och att det faktiskt bara var tänderna som spökade. Ska försöka ta en lite, lite längre tur imorgon och se hur hon verkar då. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Så roligt, grattis! Hoppas att protesterna, även om de är små, lägger sig snart också så det blir roligt att rida igen. Hoppas det går bra idag med, men tänk på att skynda långsamt, läs av hästen innan du sitter upp så inget händer som tar er bakåt istället för framåt.

:banana:
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Tack så mycket!

Och jag måste säga att hästen fortsatt är som en dröm att rida (...så mycket dröm nu en outbildad, för tillfället omusklad f.d. travare nu kan bli, haha).

Vi var ut på en längre tur både i förrgår och idag, och hon var hur avslappnad och fin som helst, skrittade förbi både hoppande hundar, smällande epatraktorer och lät sig snällt stanna och klappas på huvudet av några småtjejer. Däremot märker jag som sagt att vi åter inte är helt överens om vem som bestämmer, jag fick springa efter surtant i hagen i 15 minuter idag innan hon lät sig fångas in :devil:, men eftersom det är ett problem jag har hyfsat god koll på hur jag ska lösa känns det ändå helt okej.

Så jag tror/hoppas att det bara var så lite som vassa tänder som orsakade alla de där idiotanfallen. Har bestämt mig för att helt byta veterinärklinik - förhoppningsvis har de kompetent personal :grin: - så jag hoppas inte behöva starta fler sådana här trådar i framtiden. :D
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Så roligt!

jag önskar er all lycka i framtiden och hoppas bara se trådar skapade av dig där allt bara går bra!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

har följt tråden lite i smyg och det är verkligen jätteroligt att höra att det går bättre nu :) lycka till i framtiden med pålle!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Vad kul!

Lycka till i framtiden! :laugh:
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Vad härligt att det går bättre...lycka till
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Har tittat igenom hela tråden nu ikväll, blivit tårögd då och då.
Ville bara säga att jag är mycket glad för er skull och att det går bättre, håller tummarna för att ni
fortsätter att utvecklas och att allt löser sig!

Lycka till! :)

Många lyckokramar från Annie
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Hästar genomgår inte "förvandlingar" utan anledning. Jag tycker det låter som att du är livrädd för din häst och inte kan kontrollera den. Om du bestämmer dig för att behålla hästen så bör du definitivt söka hjälp. Under en timmes lektion i veckan kan du lära dig mycket. Sedan ska du ju självklart öva på det som du fått lära under lektionen alla dgr i veckan!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Det är inte förbjudet att skumma igenom en tråd innan man svarar i den, särskilt inte när den bara består av tre sidor. ;)
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

Vad underbart att ni verkar ha kommit på vad som var det stora problemet!
Jag läste tråden för att jag har suttit i samma sits som du, dvs hästen uppförde sig som en toka och jag hade blivit rädd, kanske MEST av alt för just MISSLYCKANDET. det som hjälpt mej allra mest tror jag är att jag lärde mej att tillåta mej att *vara töntig* dvs. rida NÄR jag vågade, DÄR jag vågade och INTE rida när jag inte vågade. Det blir oftast synonymt med vad HÄSTEN vågar och är i form för;-)
Se inte stannandet och stillaståendet som ett problem, det kanske är precis det ni behöver träna på, att lugnt stå där och bara kolla läget och konstatera att inget läskigt eller ont kommer att hända;-) Som när man rider på en gräsbana med en häst som gillar fräscht bete;-) Då får man lägga lite tid på att träna på att INTE äta gräs;-)
Ambitioner är en fiende i sådana här sammanhang!
ALL lycka till dej och din lilla pålla som inte alls ser ut att tycka illa om att du sitter på ryggen på henne!
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

jag erkänner härmed att jag inte har orkat läsa igenom hela tråden (sjukt långa inlägg :angel:), men vad jag fattar det som har det börjat gå bättre? Kul isåfall! Tänkte ändå berätta om min gamla häst Perla.

Perla var ett fullblodssto som knappt någon rådde på. Syrran och jag hade henne i 7 år, och jag red henne knappt nåt. Det var inte min typ av häst. Lättstressad och enmanshäst. Det var Lenas häst helt enkelt! Det gick sällan en dag vecka utan tårar över denna hästen, som efter 7 års träning, ridstilsbyten, otaliga sadlar, bett, massörer, instruktörer osv fortfarande knappt gick att rida. Men, hon var ju så himla fin och go att hantera från marken!

Det slutade i alla fall med att vi sålde henne till en kravlös kvinna som nu har ett föl efter henne. Vi köpte oss ett 5årigt sto, som inte skulle vicka på ett öra om så en bomb föll vid henne (för det mesta ska jag säga, hon är ändå ett sto! :cool:)

Vi älskade Perla högt, och grät massor över att behöva sälja henne. Men i slutändan är det SÅÅ mycket mer värt att ha våran nya, säkra häst, som vi kan göra ALLT med. Allt ifrån tävla på nationell nivå, till att hoppa och skritta barbacka i skogen.

Du får helt enkelt fundera ut VAD det är du vill kunna göra med din häst, och fundera på om din häst verkligen kan ge dig det. En "dålig" häst kostar lika mycket som en bra häst, + alla timmar av ångest, tårar och tvivel.

Jag var superledsen när jag sålde mitt hispiga arabsto också, trodde aldrig jag skulle älska någon så mycket som henne. Oj så fel jag hade. Mina nuvarande hästar skänker mig så otroligt mycket mer, eftersom det aldrig är några större problem.
 
Sv: Jag har problem med min häst. För femhundrasjuttioelfte gången i ordningen.

håller med Toria!!

Parelli är det bästa som har hänt mig och min häst! Det kan lösa alla problem och man får en helt ny underbar relation till sin häst, som jag tidigare bara kunnat drömma om att ha!! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 904
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 309
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp