Bukefalos 28 år!

Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Enligt en brandman i Ljusdal som jag snackade med igår har Lövén tackat nej till brandplan från Ryssland. :( De får information om alla som erbjudit sig och de som kommer hit men jag vet inte om det stämmer.
Eftersom vi inte har ministerstyre i det här landet så är bara det nog för att göra uppgiften osannolik.
Att man tackade nej 2014 berodde på att luftrummet i brandområdet var fullt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-sprids-falska-uppgifter-kring-branden
 
Jag såg nånting om att några vid en annan liknande tillställning (minns inte var) hade stått ute i vattnet och kört sin eldshow. Så länge det är tillräckligt långt ut funkar det väl. Jag har sett personer som funderat på att vara medeltida brandvakter under veckan, den tanken gillar jag.

Jag tittade på SMHI i förmiddags och blev överförtjust i att det skulle regna 50-60 mm i Linköping under lördag till måndag även om det skulle åska på måndagen. När jag kollade igen någon timme senare var det ändrat till 5-10 mm per dag och åska söndag och måndag. Visst att det nog inte hade varit helt optimalt med den mängden regn på så torr mark som det är, stilla regn ett tag innan det kommer mängder så att ytskiktet kanske kan luckras upp lite hade varit bättre.
Ja lösningar finns det alltid, gäller ju att hitta dom och sådant som folk kan gå med på typ.
 
Klockan 14 ska det hållas presskonferens om Älvdalens brand, då de tydligen ska (har?) bomba mot skjutfältet för att på så sätt kväva elden.
 
Hur lång tid tar det för de ryska planen att fylla upp en full vattentank ( och hur mycket plats behöver de? ) och tömma ur allt över bränderna? Funderar på om inte övrig flygtrafik kunde hålla sig på marken medan de ryska planen flyger. Om det inte är så att de måste åka så pass långt ifrån bränderna för att fylla vatten, att man inte tjänar någonting på det alla fall.
 
Svenska myndigheter förnekar upprepat detta och säger att det är falska rykten.
Så vem ska man tro på? En brandman på fältet eller officiella källor? ;)
Från faktiskt.se

Faktiskt helt fel att Sverige tackat nej till hjälp från Ryssland

Sverige ska ha tackat nej till ett ryskt erbjudande om att sätta in vattenbombningsplan mot bränderna, påstås det på sociala medier.
Men svenska MSB har inte fått något erbjudande från de ryska myndigheterna om att hjälpa till med släckningsarbetet.
– Får vi erbjudanden tar vi ställning till det utifrån vad som erbjuds och de behov som finns, skriver Erika Espino Colin som är presskommunikatör på MSB i ett mejl.
 
Nu stoppar de tågtrafiken i Kalmar, bara för att inte riskera att det uppstår bränder.
Nja, de ställer in tågtrafiken mellan Kalmar och Linköping för att de höga temperaturerna ökar risken för solkurvor.
Vad jag förstått är det bara i vissa län/kommuner där det är förbjuden att grilla i sin egen trädgård. Tror det var Kalmar län som hade ett sådant förbud där ingen grillning i princip var tillåten.
Endast elgrillar är tillåtna.
Kalmar län var ett av de första länen som införde totalförbud mot öppen låga. Flera andra län har följt efter.
Enligt en brandman i Ljusdal som jag snackade med igår har Lövén tackat nej till brandplan från Ryssland. :( De får information om alla som erbjudit sig och de som kommer hit men jag vet inte om det stämmer. Vad som däremot stämmer är att de som frivilligt avbryter sin semester för att hjälpa till i släckningsarbetet ser sina semesterdagar gå upp i rök bokstavligt talat! De får ingen som helst kompensation för att de ställer upp. :rage:
Här är MSBs förtydligande om detta.
https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyhete...od-till-Sverige-i-samband-med-skogsbranderna/
 
Hur lång tid tar det för de ryska planen att fylla upp en full vattentank ( och hur mycket plats behöver de? ) och tömma ur allt över bränderna? Funderar på om inte övrig flygtrafik kunde hålla sig på marken medan de ryska planen flyger. Om det inte är så att de måste åka så pass långt ifrån bränderna för att fylla vatten, att man inte tjänar någonting på det alla fall.
om jag minns rätt så fyller de vattentankarna på typ 13 sekunder
Det finns rätt gott om vattendrag och sjöar i närheten av bränderna.
De filmer jag sett är från Ljusnan

Och flygtrafiken är nog så väl reglerad att flygledarna vet var brandsläckningsplanen finns och kan dirigera passagerartrafiken på andra rutter.
 
Hur lång tid tar det för de ryska planen att fylla upp en full vattentank ( och hur mycket plats behöver de? ) och tömma ur allt över bränderna? Funderar på om inte övrig flygtrafik kunde hålla sig på marken medan de ryska planen flyger. Om det inte är så att de måste åka så pass långt ifrån bränderna för att fylla vatten, att man inte tjänar någonting på det alla fall.
Vilka ryska plan?
 
om jag minns rätt så fyller de vattentankarna på typ 13 sekunder
Det finns rätt gott om vattendrag och sjöar i närheten av bränderna.
De filmer jag sett är från Ljusnan

Och flygtrafiken är nog så väl reglerad att flygledarna vet var brandsläckningsplanen finns och kan dirigera passagerartrafiken på andra rutter.
Filmerna som finns är väl bara på de italienska planen. Inte sett någon på de ryska alla fall.
 
Nja, de ställer in tågtrafiken mellan Kalmar och Linköping för att de höga temperaturerna ökar risken för solkurvor.

Endast elgrillar är tillåtna.
Kalmar län var ett av de första länen som införde totalförbud mot öppen låga. Flera andra län har följt efter.

Här är MSBs förtydligande om detta.
https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyhete...od-till-Sverige-i-samband-med-skogsbranderna/
Såg nu att i Västra Götalands län är det totalt grillförbud också.

https://www.lansstyrelsen.se/vastra...t-grill--och-eldningsforbud-i-hela-lanet.html
 
Nja, de ställer in tågtrafiken mellan Kalmar och Linköping för att de höga temperaturerna ökar risken för solkurvor.
Där jag läste stod det under brandrapportering, men den notisen verkar vara borttagen nu, så du har nog rätt. Annars är ju tåg som bromsar en riskfaktor för antändning vid torka, så inte helt orimligt givet den extrema försiktighet man vill han nu, speciellt i det området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp