Bukefalos 28 år!

Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Om jag ska gissa lite så tror jag den typen av stora plan med massor av vatten behövs i områden där det inte funkar att ta sjövatten på plats. Ska inte glömma att vi har ovanligt mycket av det i Sverige. Både USA och Ryssland har väl stora inlandsområden med andra förutsättningar.
Behöver man frakta in vattnet är nog stora laster effektivare, finns det på plats är snabba påfyllningar effektivare. Rimligtvis lär det gå att släppa med mer precision från ett litet plan också, så kanske man inte bara ska titta på antalet liter. Men det ser nog mer maffigt ut på bild om folk har sett filmer på nätet.
 
Gräset i Sthlm skärgård... Björkarna är bruna och tappar löven...

A4ABD348-B5DD-4134-A13C-CD81D0F6DB82.jpeg
 
Fast nog är det konstigt att förra året :
https://www.jp.se/article/kallaste-sommaren-pa-mer-an-155-ar/
Så var det minsann precis såna somrar som vi skulle få mer av sa klimatexperterna, regniga och blöta.
O i år säger samma "klimatexperter" precis tvärtom:confused:
Kanske det bara är "väder" och inte "klimat"?
Är inte ojämnare en central del av prognosen?
Att det oftare kommer vara "för mycket" eller "för lite" och svängningar mellan dessa, istället för mesigt lagom-väder. Jag har förstått som att svängningarna kommer vara en mer påtaglig förändring i vårt område än själva medelökningen.
 
Nja, man FÅR enligt räddningstjänsten grilla på egen tomt, om man har en lämplig upphöjd grill och på eget ansvar. Fast det är ju ingen lysande idé förstås.
Nej, det är det de ändrar nu. "Från och med i dag innefattar förbudet all form av eldning utomhus, inklusive egen tomt. Alla typer av grillar, campingkök och annan öppen låga innefattas alltså i förbudet."

Jag tror inte det är något län som inte kommer att följa uppmaningen från MSB och göra dessa skärpningar så de trillar nog in på löpande band från de som inte redan gjort det.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4da86a5a16488a299bc13df8/1532517539984/Länsstyrelsens föreskrift 20 FS 2018;16.pdf (MSBs tex på sidan 2)
 
Jag körde hem idag... inga fler vägar är avstängda men det luktar ordentligt av brandrök kring Pilgrimstad-Gällö och området kring Ljusdal-Färila :cry:

När jag kom till fältkontoret var det disigt från branden i Bergs kommun. Några dagar tidigare hade de inte ens sett fjällen pga röken :(
 
Nja, man FÅR enligt räddningstjänsten grilla på egen tomt, om man har en lämplig upphöjd grill och på eget ansvar. Fast det är ju ingen lysande idé förstås.
Vad är grejen med att påpeka hela tiden (inte bara du) att man faktiskt får grilla på nåt visst sätt? Nu stämde det ju inte ens, men är det viktig information att nå ut med så folk verkligen inte missar en chans till grillning? :confused:
 
Nej, det är det de ändrar nu. "Från och med i dag innefattar förbudet all form av eldning utomhus, inklusive egen tomt. Alla typer av grillar, campingkök och annan öppen låga innefattas alltså i förbudet."

Jag tror inte det är något län som inte kommer att följa uppmaningen från MSB och göra dessa skärpningar så de trillar nog in på löpande band från de som inte redan gjort det.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4da86a5a16488a299bc13df8/1532517539984/Länsstyrelsens föreskrift 20 FS 2018;16.pdf (MSBs tex på sidan 2)
Notera även: börjar gälla så fort det kungjorts genom att läsas upp i radio.
Inte från imorgon kl.16 eller liknande som är det vanliga.
 
Varför skulle Löfven vara den som tackat nej till det? I infon från 2014 skrevs ju också att regeringen tackat nej till rysk hjälp men det var ju inte ens regeringens beslut.
Vad vill du jag ska svara på det? Du får väl fråga Lövén om du undrar hur han tänker. Jag har förmedlat den information jag fått, inte någon analys av Lövéns tankar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp