Bukefalos 28 år!

Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Men inser du inte själv att det är något som inte stämmer med informationen du fått? Jag undrade inte varför Löfven tackat nej, utan varför han skulle vara den som tog det beslutet.
Och jag har fortfarande inte skrivit att det skulle stämma utan det är vad jag fick veta av en brandman på plats. Läs en gång till så ser du att jag skrivit att jag inte vet om det stämmer = finns någon sanning i påståendet, så har du fler frågor så vänd dig till regeringen.
 
Och jag har fortfarande inte skrivit att det skulle stämma utan det är vad jag fick veta av en brandman på plats. Läs en gång till så ser du att jag skrivit att jag inte vet om det stämmer = finns någon sanning i påståendet, så har du fler frågor så vänd dig till regeringen.
Har inga frågor, finns massor på nätet redan om dessa rykten.
 
Nej, det är det de ändrar nu. "Från och med i dag innefattar förbudet all form av eldning utomhus, inklusive egen tomt. Alla typer av grillar, campingkök och annan öppen låga innefattas alltså i förbudet."

Jag tror inte det är något län som inte kommer att följa uppmaningen från MSB och göra dessa skärpningar så de trillar nog in på löpande band från de som inte redan gjort det.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4da86a5a16488a299bc13df8/1532517539984/Länsstyrelsens föreskrift 20 FS 2018;16.pdf (MSBs tex på sidan 2)

Tyvärr inte i Jönköpings län. Här får man fortfarande grilla i sin trädgård :banghead:
 
Nyss fotat på ICA Ljungskile. Gissar att grannen ändå kommer att grilla..
20180725_155421.jpg
 
Jag kan ärligt erkänna att jag inte hade koll på eldningsförbud hemma. Vi tänkte grilla ikväll men nu blir det till att plocka fram elgrillen inne istället.

Grannarna som är storrökarehar till och med gått in i verkstan för att ta bort oron för att inte släcka fimparna ordentligt.
 
@MiaMia @Dentaku
Då ligger räddningstjänstens förtydligande om vad som avses med eldningsförbudet en dag efter, det publicerades igår. Men det låter ju i och för sig helt rimligt att de skärpt kraven ytterligare.
Det kan skilja sig mellan olika kommuner/län.
Flertal län har nyligen skärpt förbuden. Vissa tillåter grillning på egen tomt, vissa inte. Vissa tillåter elgrill, vissa inte.
 
Alltså... jag är som många vet en total grill- och rökgalning... men inte f-n har jag problem eller gnäller över att få lov att låta bli! Jag blir helt j-la vansinnig på de som klagar :rage:

Jag har ju som sagt precis åkt igenom områden nära de värsta bränderna... det är vidrigt att känna röklukten och se den från ett ändå stort avstånd från bränderna :cry:

Edit: Enligt vår värd i Jämtland såg man inte de här fjällen i torsdags pga bränderna:
37061603_504108506677119_7139342867046072320_n.jpg
 
Då förstår jag inte varför du tjatar om något jag redan skrivit att jag inte vet om det finns någon sanning i.
Jag förstår inte varför du vidareförmedlar rykten som du säger att du inte vet om det finns någon sanning i - men som vi diskuterade så sent som i lördags i den andra brandtråden; där både du och @Mirre deltog och ett flertal användare förklarade saken.
 
Jag förstår inte varför du vidareförmedlar rykten som du säger att du inte vet om det finns någon sanning i - men som vi diskuterade så sent som i lördags i den andra brandtråden; där både du och @Mirre deltog och ett flertal användare förklarade saken.
Jag skrev att jag fått den infon från en brandman igår och att jag inte visste om det fanns någon sanning i det. Skjut mig! :banghead: :rage:
 
Ikväll brann det på en mosse 2-3 km härifrån.
Brandflyget såg det så den begränsades fort och det blev inte större än 2400 kvm.
Helt plötsligt så är det nära.
 
De har varit varmt för att jobba och lite till idag. Allt skulle hända med på en och samma gång

Nu innan vi stängde så gick sökaren på min kollega(deltidsbrandman), de brann tydligen ett par km ifrån mig men dom fick släck de i tid denna gången.

Och inte nog med det utan de sa pang i ett av lysrörsamarturerna på jobbet och började lukta bränt och började ryka. De var bara till att handla snabbt och inte tänka.
 
Här hos oss i byn har dem satt upp varningskyltar där det står STORT att det är totalt eldnings/grillförbud i hela kommunen och att alla grillningar utomhus kommer polisanmälas.

Men man är ju lite nojjig nuförtiden. Det är så jäkla varmt här nere i Skåne så oavsett vart man kör så luktar det bränt av något slag. I malmö när jag körde hem från jobb igår luktade det bränt gummi och asfalt överallt. Solen ligger på så hårt så allt blir så jäkla varmt att det börjar smälta. Alla av mina arbetare blev hemskickade igår pga värmen och en av grävmaskinerna fick dem åka och skölja av i en biltvätt för den blev så varm att den började koka. :eek:

Och likförbannat så såg jag att dem eldade på grillplatsen vid ån igår. Jag funderar på att åka dit iaf en gång varje kväll med en hink och ser jag någon som eldar så fyller jag bara hinken och tömmer den på elden utan att säga ett ord. Sen ringer jag polisen på dem.
 
Värmen har varit en plåga sedan jag vet inte hur länge nu... Blev tokig för över en månad sedan. :meh:

När det gäller bränder har vi varit rätt så förskonade - fram tills föregående helg. Då brann det i skogen bara ett par km från stallet. :nailbiting: Lyckligtvis var den snabbt under kontroll och blev tillslut bara ca. 200x200m stor. Vi förbredde oss dock på evakuering och hade alternativa stallplatser om vi hade behövt evakuera. Lyckligtvis släcktes branden innan det gick så långt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp