Hur har ni era hästar försäkrade?

Sv: Hur har ni era hästar försäkrade?

Hur mycket har du henne vet försäkrad i då? Kan ju inte vara mycket om premien ligger p 75 kr i månaden? Eller?

Det låter väldans lite. Våra försäkringar skulle ligga på mellan 2500 och 4500 per häst och år. Kostnaden för 17 hästar hamnar någonstans på 55.000 kr/år inkl rabatt. Och då ska ändå islandshästar, relativt sett lika ganska lågt.

Det täcker flera ganska rejäla ingrepp eller en helt ny tävlingshäst varje år....

Har man bara den enklaste vet.vård försäkringen kan man nog komma ned i det.

Jag har fullblod försäkrad hos IF
Vetvård för 50 000, 2000 i självrisk och 20 000 i liv blir dryga 4 000 om året.

Jag har 4 åringen A1 veterinär och liv försäkrad i Folksam med fast självrisk och ett tillägg för alternativa behandlingar eller vad det heter.

Äldre ridhästar har jag alltid i A1 veterinärvård och en ren dödsfall på livförsäkringen.

Har man många hästar så förstår jag att man inte har en försäkring på varje häst, eller någon överhuvudtaget. de pengar som års premien betingar överstiger kostnaden för buköppningen på min häst.
Jag har tidigare haft många hästar och då hade jag oxå en "fond" dit jag satte in pengar för eventuella händelser.
Jag vet inte om jag är mer otursdrabbad än de flesta men pengarna har gått åt. min veterinär har försäkrat mig om att det inte är brister i min hästhållning som orsakar eländet.

Hur mycket man är beredd att betala för en försäkring kontra "fond" är ju en sak som avgörs av den privata ekonomin, men att inte ta med dyra vet kostnader i sitt häst ägande är att lura sig själv. Om man väljer en försäkring och den djungel av olika alternativ som finns eller ett bank-konto är de flesta vuxna nog att avgöra själva.:)

Har ni er/a häst/ar försäkrade? Japp

I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också? jag har så mycket man får ha i sporthäst med användbarhet och resten i ren livförsäkring

Vad betalar ni i premie?
1300 kr/mån :o

Vad har ni er häst försäkrad i? IF

Vad är den värd? så mycket som jag försäkrat den för

Hur resonerar ni?
Jag älskar min häst men för mig är det en ekonomisk investering och om han mot all förmodan skulle råka ut för en olycka och dö så vill jag gärna ha tillbaks pengarna iallafall. Hästen kommer ju inte tillbaks för det men han kostade alldeles för mycket för att jag inte skulle vilja ha tillbaks pengarna om det går.

Hur mycket man är beredd att betala för en försäkring kontra "fond" är ju en sak som avgörs av den privata ekonomin, men att inte ta med dyra vet kostnader i sitt häst ägande är att lura sig själv. Om man väljer en försäkring och den djungel av olika alternativ som finns eller ett bank-konto är de flesta vuxna nog att avgöra själva.:)

Håller helt med. Och tycker det är exempel på usel hästhållning.

Man ska akta sig för "fond"-tänkandet också av den anledningen att redan dag 1 ska man kunna ordna medel för ett större ingrepp, det räcker liksom inte med de 500 man satt in på kontot om något händer direkt. Det slipper man om man försäkrar normalt. Men en del har säkert möjlighet att på ca 1 dygn ordna fram 50.000 kr och då är det ju inget problem!

För att ha en bra hästhållning måste man ha täckning för dessa händelser, antingen via egna medel eller via försäkring.

Jag har honom försäkrad i 10.000.

Lite tydligare förklaring kanske...

Min pålle som kostar 75 kr/månad hos Agria är livförsäkrad till 10.000 kr och vet.vård 60.000 kr. 2300 kr i fast självrisk samt 20% rörlig. Kommer nu att ändra så jag har 1800 i fast självrisk och inte ha rörlig självrisk och kommer att få en premie på 194 kr/mån, men ändå mkt överkomligt.

Min häst är inte alls försäkrad. Ponnyn hade vi försäkrad och trots ett par veterinärbehandlingar gick vi minus så det dängde om det. Dock är inte detta något hinder för veteinär omvårdnad, behöver hästen undersökas/behandlas så finns pengarna ändå. Skulle hon dö blir inte jag gladare för att jag får ut pengarna, min hjärtgull är ju likförbannat borta.:o

Jag tillhör nog en av de få som inte gått minus på mina försäkringar, tvärtom. Har ingen häst just nu men haft två de senaste åren. Den första hade ingen bra livförsäkring (begränsad) men utökad veterinärvård. Detta fick jag ångra då hästen visade sig ha spatt och blev utdömd och jag fick inte ut ett öre. Men innan det hände så fick han en allvarlig sårskada som fick opereras och han blev stående på klinik ett par veckor, notan slutade på runt 45.000 kronor. Så mycket hade jag garenterat INTE betalat i premie, har för mig att jag betalade runt 450 kr/månad för honom under de 21 månader jag ägde honom.

Andra pållan var försäkrad för 25.000 i liv och bas veterinärvård (Agria). Kostade 377 kronor per månad och jag fick ut hela livbeloppet när hon dog för fem veckor sedan (pencillinchock). Jag hann äga henne i 7 månader (hade henne på foder innan, då stod ägaren för försäkringen) och la alltså dryga 2000 på premien, fick ut 25.000 kronor. De som tycker att försäkringarna är dyra ska alltså skylla på mig :smirk: :angel: :crazy:

Förstår ditt resonemang om att inte ha livförsäkring på hästen, är den död så är den. Men om man som jag inte är speciellt rik så är det inte kul att kanske ha tagit lån för att köpa hästen och sedan stå där utan häst men med skulder att betala... Däremot kan jag förstå om man sänker hästens försäkringsbelopp ju längre man haft den...

Oj. Det här blev långt :o

Ullis

Har ni er/a häst/ar försäkrade?
ja, i Sveland

I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också?
liv också

Vad betalar ni i premie?
runt 300 (har inte fått papprena än)

Vad har ni er häst försäkrad i?
belopp? 40'

Vad är den värd?
Svår fråga... jag betalade ca 50' för henne

Hur resonerar ni?
Jag vill ha henne försäkrad för att det ger mig en trygghet, jag vet att jag har råd att behandla,operera,röntga eller vad det nu kan vara, om det skulle hända något allvarligt.
Jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall jag var tvungen att ta bort henne för att jag inte har råd att betala en dyr operation...

Jag är inte särskilt haj på det här med försäkringar, vet bara följande:

Försäkrad i Sveland, 5000 kr liv och veterinärvård ca 10.000 tror jag. Blir väl en 50 kr i månaden, hästen är en 22 årig nordis inte värd något i pengasyfte. Vi har haft "alla" våra djur i Sveland och även hästsläpet.
Det är bra, för har man släp + häst som åker i släpet försäkrad i S så får man ut om hästen skadar släpet invändigt, sparkar etc :idea:

En fråga till dig som har Sveland nyponros; Du betalar alltså 300 kr/ månad (cirka), har hästen i livförsäkrad 40.000? Vad har du i vet.vård då?
Klurar lite på priser nämligen.

Det ligger onekligen något i vad du säger. Jag blev helförbannad när mitt försäkringsbolag (ett bolag med två bokstäver i namnet) snorhöjde min premie nu. Har också en känsla att vi får tokbetala för hypokondribehandlingar.

Intressant fråga. Det jag menar är de som utan att vid en mindre blessyr eller exvis sträckning rådfråga lokal veterinär genast åker iväg och röntgar och tar till stora batteriet. Förstår varför du frågar. Givetvis menar jag inte att undanhålla hästen nödvändig behandling. Men kanske att använda behandlingar med sans och måtta.

Vad menar du och Sjoberga är hypokondribehandlingar?

1. Hästen går orent vid ridning. Vad gör man?

Korrekt enligt min metod: Vila. Avvakta ett par dagar för att se utvecklingen. I 90% av fallen är det OK efter 3-5 dagar.
Hypokondrimetod: Åk iltransport in till närmaste klinik och gör en hältutredning för 20.000 kr. I 90% av fallen är det OK efter 3-5 dagar.

2. Hästen verkar hängig och trött. Vad gör man?
Korrekt enligt min metod: Ta tempen, känn efter ben och igenom hästen. Ring din veterinär för konsultation och råd.
Hypokondrimetod: Åk iltransport in till närmaste klinik.

3. Hästen duger inte som tävlingshäst för dig med höga ambitioner
Korrekt enligt min metod: Använd eller sälj den till lämpliga uppgifter.
(Hypokondri?-metod): Åk iltransport till närmaste klinik och be veterinären hitta ett fel som gör att man kan avliva och få full försäkringsersättning.

Senast ändrad:

Fast försäkringsbolagen betalar ju ingen behandling som inte anses nödvändig, eller har jag fel?

Det brukar nog bero på vilken veterinär man har. Det är väl i första hand veterinären som intygar att behandling är nödvändig. God kontakt förenklar.

Jag har deras A3försäkring, veterinärvård 50.000 och en självrisk på 1.900:)

Har ni er/a häst/ar försäkrade? Ja

I såfall vad har ni för försäkring, veterinär enbart eller liv också? lillkillen har bara vet och stot har vet och liv

Vad betalar ni i premie? Det har jag förträngt

Vad har ni er häst försäkrad i? Agria

Vad är den värd? som alla andra hästar, det folk vill betala för dom = just nu inte alls mycket

Hur resonerar ni? Att jag snart kommer att ta bort försäkringarna på mina hästar då jag har sparat i hopp lite pengar för vet vård och om det blir mycket dyrt så tar jag ett lån.

Kram

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 483
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
10 832
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 450
Senast: meadow
·
L
Hästmänniskan Allvarligt talat så funderar jag skarp på att säga upp försäkringen på min häst. Jag betalar idag ca 500kr i månaden. Mycket pengar... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 132
Senast: Tina110
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka