Hur har ni löst det med sällskap till fånghäst (sommartid)?

Breen

Trådstartare
Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar?

Jag har sedan en av mina hästar fick fång, inte riktigt fått till det under den tid det finns grönt gräs ute. Vintertid går hon i stor flock med de andra hästarna.

Första sommaren efter fånganfallet fick hon tillbringa till större delen själv i sandpaddock, eftersom jag inte hade någon lämplig hage för fånghäst. Givetvis ingen bra hästhållning i längden. Uttråkad häst väntandes vid grinden och mycket dåligt samvete hos mig.

Förra sommaren byggde jag två större kuperade skogshagar, Mycket lite gräs, mer blåbärsris, hallonris, sly etc. Där fick hon gå 20 timmar om dygnet tillsammans med en av mina friska hästar, som också är av en lättfödd ras. Hästarna fick givetvis hösilage var fjärde timme plus halm. De stod aldrig vid grinden och väntade, utan ofta fick jag gå och leta efter dem, eftersom de ofta var upptagna med något. Jag tyckte alltså att de båda två verkade rätt nöjda med livet.
Fyra timmar om dagen fick den friska hästen gå på bete med den stora halvblodsflocken, medan fånghästen reds och stod inne och vilade. Jag tyckte att den friska hästen egentligen blev för tjock på de fyra timmarna bete, men det är möjligt att den hetsåt och kanske hade ätit mindre om den fått gå på bete 24 timmar om dygnet.
Till saken hör att jag fick mycket kritik av omgivningen för att jag lät en frisk häst gå i skogshage, istället för på bete. Hela sommaren fick jag höra hur fruktansvärt synd det var om den friska hästen, så jag tvekar för att upprepa den lösningen igen till sommaren.

Nu har jag här under vintern erbjudits att få en fånghäst gratis, köpa en annan för 1500 kr och idag var det en som ville låna ut sin fånghäst. Hittills har jag tackat nej. Egentligen så vore det ju toppen att ha ett par fånghästar tillsammans på sommaren. Men jag tycker det är väldigt stressigt och nervöst bara att hålla en fånghäst frisk. Jag vågar inte riktigt ansvara för någon annans fånghäst och att den hålls garanterat frisk i tre-fyra månader. Även om jag får en fånghäst gratis så finns ju risken att den blir sjuk igen och även att avliva en häst är ju rätt dyrt idag. Jag känner mig faktiskt inte alls sugen på att äga och betala för en fånghäst till.

Så hur har ni löst situationen för er fånghäst under somrarna?
Och är det grymt att låta en frisk häst gå på fångbete en stor del av dygnet?
 
Och är det grymt att låta en frisk häst gå på fångbete en stor del av dygnet?

Skulle det vara grymt - med de förutsättningar du beskriver av hästsällskap och fodringsrutiner och yta och omväxling, och till och med några timmars gräsbete som lök på laxen - då kan väl 95 % av landets tävlingsryttare på någon nivå räknas in i det grövre djurplågarfacket?

Nu är jag själv inte tävlingsryttare på någon nivå och har gärna mina hästar på gräs sommartid, i den mån de tåler det. Och ser kanske inte alla tävlingsryttares hästhållning som mitt främsta rättesnöre när det gäller utevistelse och hagkompisar. Men alltså som svar på din fråga nr 2: NEJ! Det är inte grymt, och din omgivning borde kamma sig.

Jag tycker det låter som att du har löst det jättebra som du har det, med full hänsyn till båda hästarnas intressen av ett bra hästliv på alla plan. Och ser verkligen inte någon anledning att du skulle behöva ta hand om andras fånghästar och få den oron på köpet, bara för att göra din gnälliga omgivning nöjd.
 
Rent spontant
Så är väl din lösning alldeles perfekt för en lättfödd häst?

Det är inte grymt att den inte får äta sej klotrund på gräs 24/7 bara för att.
Den verkade trivas förträffligt i sin skogshage dessutom? Och höll vikten bra? Kanske inte ens behöver ut på gräs ens en gång?
Jag hade inte tvekat att fortsätta med def upplägget och jag hade inte brytt mej om andras åsikter i detta fallet.
Du har löst nåt klurigt jättebra!!
 
@Breen jag undrar seriöst vad det är för fel på folk - bokstavligen, om du fått kritik och åsikter för att du låter en frisk häst gå ute största delen av dygnet i en skogshage med sysselsättning och tuggbehov tillgodosett utifrån sly, träd, osv, och avvägda stödfodringar utöver det regelbundet över dygnet .

Det verkar vara en oerhört segdragen övertygelse att just maj-augusti "ska" hästar gå med gräs upp till kotorna på bete . Argumentet brukar vara att det är för att "då ska hästen få vara häst" .

Samtidigt som överväldigande många hästar spenderar resten av årets månader i hagar som endera har lera upp till kotorna eller är grusade fållor .
Tyvärr funkar inte hästar som så att "jomen de fick leva på stor yta och käka gräs och vara häst ett par tre månader" att de sen står och mår bra mentalt resten av året med det i sin åtanke .:cool:

Däremot mår de bra att generellt få ströva kunna röra sig fritt och leta mat under dygnets timmar samtidigt som näringsintaget i sak tillgodoses .

Jag hade inte brytt mig ett dugg om jag var du och upplägget för dig ang tiden och engagemanget du lägger ner passar !

Här i Östergötland som är så hästtätt har det blivit vanligare senare åren med "fångbete" dvs folk erbjuder det som lösning att kunna lämna sin häst om och när de har svårt att lösa det annars/ behöver avlastning i någon form just sommartid istället för att vara livegna och inte kunna åka iväg någonstans ens några dagar osv . Då går hästarna i såna hagar du beskriver och stödfodras /kollas precis som du beskriver .
 
Senast ändrad:
Min fångponny går i samma hagar som våra andra hästar. Under sommaren har hon munkorg på sig när hon är i hagen, ca halva dygnet. Vi har hagarna i anslutning till gården och tar alltid in dem en stund varje dag även på sommaren. På sommarnätterna står min ponny inne själv och de andra två går ute. Under vinterhalvåret går hon ute med de andra utan munkorg på dagarna och alla tre är inne på natten. Vi har en gammal ogödslad vall och en naturbeteshage. Detta har fungerat i flera år.
Jag tycker att det verkar som att du har hittat något som fungerar för din häst. Jag hade nog inte skaffat fler fånghästar för att hålla min sällskap. Det räcker mer än väl med en häst att oroa sig för.
 
Din lösning är ju klockren! Snarare skulle jag vilja säga att många friska hästar hade mått bättre av att få leva så. Att bli fet på sommarbete är inte bra för någon häst någonsin. Jag undrar vad din omgivning har för kunskap egentligen om de anser att det är djurplågeri att lösa situationen så bra som du gör.

Lyssna inte på dem och ta inte på dig en fånghäst till om du inte vill. Det finns ingen anledning att göra det.
 
Jag kan bara hålla med alla inlägg.

Du har ju fixat det här perfekt!

Bete, brukar jag säga till de som säger att hästar måste få gå på bete för att vara hästar, är den lates lösning. Sant för de flesta men inte alla så klart. Men vill de bråka med mig är jag inte den som inte bråkar tillbaka.
De kan i så fall gå på "bete" i en skogshage också om det är äta hela tiden man vill eller ha det skönt och slippa mocka.

Min ena häst har inte gått på bete de senaste 13 åren, han är 17 år i år och den andra som ändå är hingst har inte gått på bete sedan jag köpte honom.
De blir alldeles för feta och mår inte bra alls av det. Vi har dessutom alla tävlingar under sommarhalvåret (sportkörning) och en fjordhäst kan utan tvekan äta upp sig på några dagar.

Nä, jag hade haft båda dessa hästar i skogshage med hö, sly och halm att pyssla med och skitit i vad de andra sagt och tyckt. Att ge en häst fång medvetet (för det blir det ju) är ett större djurplågeri än att inte låta de gå på bete. Jag hade inte släppt ut den som är tjock ens några timmar på bete. Resultatet kan ju bli fång på den med.

Sedan får man ju inte glömma att de flesta ponnyraser är gjorda för att gå på kargt landskap och bete som bete ser ut nuförtiden hade de aldrig sett i hela sina liv om de varit fria.

Här har vi nu mer stallet fyllt på sommaren med "fat camp"-hästar som inte får gå på bete när deras ordinarie stall kastar ut dem ur stallet och de måste gå på bete eller hitta annat ställe på sommaren.
 
Tack alla för era svar!

Det verkar ju som ni tycker att jag kan fortsätta även denna sommaren med samma lösning som förra sommaren.

Till viss del förstår jag de som har kritiserat mig. Många i min omgivning har växt upp med tänket sen ridskoletiden, att på sommaren ska alla hästarna gå på bete och ha sommarlov. Tävlingshästar är det okej att hålla i vanliga hagar medan hobbyhästar absolut ska få gå på bete...
Jag har ju själv tidigare resonerat likadant och det är ju det som satt mig i situationen med fånghäst, eftersom jag släppte en redan överviktig häst på bete, på ren vana tyvärr. Med den erfarenheten jag har idag vill jag nog aldrig mer släppa någon häst på mycket gräs, utan är nog egentligen rätt nöjd med att ha även min friska häst på mycket begränsat bete.

Men visst är den en utmaning att finna bra sommarhagar till lättfödda hästar. Jag har också hört talas om de fångbeten som har börjat dyka upp runt om i landet, där man kan ha sin fånghäst under sommaren. Men här i min omgivning i Småland har jag ännu inte lyckats finna något sådant. Det finns gott om kraftiga sommarbeten men förvånansvärt få skogshagar tycker jag, med tanke på all skog som trots allt finns här.
 
Min har fång, förra året fick hon större delen av tiden gå i sin skogshage som hon går i året runt sen några timmar om dagen fick hon gå i en liten gräshage med sina isis kompisar som inte heller kan gå på bete för de rullar fram då :grin:
I år ska hon troligtvis få gå med travhästen som ska tävla under sommaren och inte heller kan gå på bete för då rullar hon fram då hon är otroligt lättfödd. Alla utom min är friska men de får ändå inte gå på bete pga av att de faktiskt kan få fång. Isisarna ska troligtvis få gå i skogshage hela sommaren vilket passar dem perfekt :up:
 
Tycker du har löst det väldigt bra. :up: Det är väl snarare mer dumt att ha en lättfödd häst på bete om man har tillgång till fina skogshagar. Det finns så många hästar det är synd om sommartid, som får fång eller blir runda som tunnor pga kraftiga beten. Så låt du dina hästar må bra i skogshagarna istället :)
 
Du har ju skapat en perfekt lösning för din fånghäst!!
Sätt dig över att du får kritik. Den är inte på något sätt berättigad, utan mer ett bevis på att alltför många ryttare/hästfolk inte har fattat vad en häst behöver. Kanske har de också ett litet gnagande samvete över att du har fixat det superbra för dina hästar och de andra inte har gjort det...?

Fortsätt tveklöst att göra som du gjorde förra sommaren!

Jag har också en fånghäst, fast hon fick det första gången nu under vintern. Jag tycker att din modell var alldeles strålande, så jag ska nog kopiera den. :)
 
Jag förstår inte varför inte fånghästen och den kompisen den hade kan gå ihop på det magra? Det är ju perfekt för båda!

Hursomhelst. Jag skaffade ett lättfött lämpligt sällskap åt fångisen och så fick de gå ihop. När jag sen skaffade en unghäst fick den gå några h per dag på bete i egen hage.

Har inga fångisar nu men lättfödda. De går ihop med betesbegränsare 12 h per dag. Står inne 12 h. Då får den stora extra silage och den lilla tjocka minimalt med silage. Alla nöjda.
 
Nu har jag inte ens nån fånghäst men har ett gäng lättfödda hästar som inte riktigt är gjorda för att gå och äta grönt fint gräs dygnet runt tyvärr. Sägs även vara av den typen som har högre risk för fång, därför har jag valt att förebygga detta.
I 15 år har jag aldrig låtit dom gå på riktigt bete. Vi har provat lite olika lösningar (där det i varje fall inneburit att dom utfodrats med hö och halm 3 gånger om dagen minst):
*Gjort en gång runt hagen och flyttat staketet lite inåt varje dag.
*Vi har satt staket rätt över hagen och flyttat det nån meter per dag.
*Vi har försökt ha dom på mer skogsbete men vi har inte nån bra skog till sånt tyvärr och inte i den storleken som krävs.
Folk tycker så mycket tyvärr och jag tar illa vid mig för jag vill verkligen inte få varken feta hästar eller att dom får fång. Hovisar och veterinärer säger att jag ska fortsätta som jag gör och hästarna har i alla år varit nöjda och fina. Sen hade det varit väldigt skönt och enkelt för mig att bara släppa ut dom på grönt bete på vårkanten, detta innebär så mycket merjobb för mig men det är det värt i slutändan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 950
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 605
Hästvård Hej Jag är bara väldigt nyfiken på hur andra tänkt i min situation, vill inte skapa stor diskussion eller dålig stämning. Jag har en...
2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: morgaine
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp