Hur har ni underlaget i boxen?

Rikligt med spån. Tar bort allt blött varje dag, så jag har ingen bädd. Men på kanterna så blir det hårt och ligger still eftersom jag lägger in så mycket.
 
hade spån förra vintern men min pålle trivdes inte alls emd det...till min stora sorg då spån är underbart lätttmockat. min pålle trisv bättre med halm så nu har jag lite spän i botten för att det bättre ska suga upp och sedan reält med halsm så det blir mjukt och skönt! min pålle gillar det och ligger ofta!
 
har massor av halm,det är skönt för pållen att både sova i
och äta av :D
tycker iof att det är lättare att mocka spån
men använder underlag för hästens bästa(inte mitt bästa :p)
mvh/Arabizar
 
Jag har bädd. Förr halm, nu spån, och jag tänker INTE byta tillbaka till halm. Jag föredrar spån, och nu har jag hittat det billigt.

Har betonggolv under, som pga sättningar sluttar bakåt sista 5 decimetrarna. Detta märks dock inte när det är ströat (dvs hästarna står på jämn yta) men visade sig vara en FÖRDEL när det gällde bädd, kisset filtreras bakåt, och det är lätt att skala av när man får för mycket kissning på samma ställe.

Tar ut pluttarna och jämnar till ev fläckar där de kissat "på hög". Översta laget är alltså alltid löst/fluffigt, och sen är det kompakt och "stampat" under. De kommer aldrig ner till betong ens när de reser sig eller om de (läs: fölet) fnattar runt, det är ljust, varmt, stabilt och lagom fast. Och snabb- och lättmockat.

Fördelar med spånbädd: Går mindre strö när man väl anlagd bädden. Dammfriare/sporfriare än halm. Ljust och fräscht (är det med halm med iofs), suger upp bättre än halm (=mindre lukt om man har problem med det). Minskar mockningstiden och gödselmängden radikalt (tills de ska tömmas...stööön..)

Nackdelarna med bädd är när det ska tömmas. Och har man häst som vandrar eller gräver är det svårt att ha bädd. Men lär ha god ventilation i stallet och anlägga och sköta bädden rätt för den inte ska lukta.

och så FASTNAR spån överallt. I svansar och manar, i täcken som inte har glatt yta, i lindor etc. Och man får sopa betydligt mer stallgång än med halm. Men inga nackdelar som jag eg tänker på, utan det enda som stör mig är eg att det fastnar så förbannat i lindor och täcken med "sträv" yta..
 
Jag tycker också att det bästa underlaget är spån i botten o halm ovanpå. Men jag har bara så när vi har föl annars har jag bara spånbäddar åt våra hästar för enkelhetens skull.
 
Har torv och spånblandning på grusbotten. Fungerar bra och är smidigt att mocka.
Föredrar annars halm, men kan inte ha det till hästen ifråga (dammallergiker).
 
tyvärr finns det väl då en negativ sak med halm (iallafall för mig). min lilla häst har nämligen bestämt sig för att han ska ÄTA UPP all halm som läggs in :mad:...därför använder jag spån, och tycker det funkar bra. Däremot har jag aldrig testat att ha någon form av bädd, så det kan jag nog inte säga något om
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp