Sv: Hur har våra tonåringar det?
smulis27 skrev:
Mina frågor var mest retoriska funderingar med anledning av alla som inte tror att sånt här förekommer och att den jämställdhetsproblematik som finns är påhitt av felsökande kvinnor som inte rakar sig och behöver ett rejält skjut ***OBS sarkasm igen!***
Men en hel del av ojämställdheten gynnar ju kvinnor på kort sikt. Se bara på alla som inte vill släppa föräldradagarna till männen för att de själva vill slippa gå till jobbet. (som är tråkigare än mannens eftersom kvinnor släpar efter på arbetsmarknaden bla för att de är mammalediga mycket mer än män :smirk: )
Kan man då inte lyfta blicken lite högre mot horisonten så bidrar ju båda könen till att cementera det som inte är jämställt.
Och lågintelligenta eller medialt hjärntvättade tjejer med svag självkänsla tycker att höjden av lycka och framgång är att göra karriär liknande BB-Lindas
Det var ett förskräckligt TV-program nyss om två män som fick lånbyta fruar. En lyxhustru från Gbg och en "bondmora". Lyxhustrun tyckte först hon hade det såååå bra som var försörjd av en riktigt äcklig mansgris så hon kunde ägna sig åt att lata sig och vara vacker och ta hand om barn.
Alla har inte kraft eller kapacitet att genomskåda vilket pris den s.k. kvinnofällan har.
Och det är klart att männen, de som har de egentliga fördelarna och större makt inte direkt har någon stor drivkraft till förändringar utan istället kommer med liknande uttalande som din sarkasm

Ofta för att de egentligen anar att de har fel. (jag har petat hål på några sådana och då fanns det inte mkt äkta självkänsla bakom fasaden, bara rädslor)
Det är inte att stå efter att vara man i en ojämlik relation heller. Båda parter måste ju få vara lika "små" ibland och stora ibland. Den där machoattityden är nog ofta ett försvar för att de inte känner sig älskade som de små ynkliga typer de egentligen är...
De som inte kan tro att det förekommer är naiva eller blinda eller förtränger det för att de spelar med för egen vinnings skull.
Men jag tror inte man kan må bra och vara 100% bekräftad om det inte är i en relation som är fri från rollspel av alla slag, även könsrollsspelet. Hur lär man ut det till ungarna
Jag försöker satsa på att vara en stark, ibland obekväm och bekräftande morsa med jämlika relationer där man ser andra som människor oavsett kön
Tim
(som aldrig tänkt på att kalla sig feminist och som periodvis är väldigt orakad överallt och alltid uppskattar ett rejält skjut

)