Hur hårt ska kapsonen sitta?

Ganti

Trådstartare
Jag köpte longeringsstartpaketet på h**ks.
Storlek ponny till min islandshäst.
Alla saker i paketet sitter bra men jag är osäker på kapsonen.
Hur hårt bör den sitta över nosryggen samt runt käken?

Sv: Hur hårt ska kapsonen sitta?

Så hårt att den inte kanar, beror ju på hästen. Kapsonen får inte vrida sig så att sidostycket på utsidan hamnar för högt, i värsta fall i hästens öga. Och delen över nosrygen får inte kana så långt ner att den hamnar på näsan på hästen, där det är brosk och känsligt.
Är hästen inte van att longeras kan man börja med grimma istället för kapson, dom kan tycka det känns konstigt med linan ovanpå näsan.

Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: aleeza
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 958
Senast: ginnies
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Grazing
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka