Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

F

Fionaa

Vette tusan om jag har hamnat rätt men vi prövar!
Har beslutsångest, tänkte man kanske kan få lite nyttiga tips här av hästmänniskor som varit i liknande situationer.

Har en häst sedan fem år tillbaka. Har nu under en tid haft en annan häst på foder som jag har ridit in och utbildat lite lätt. Nu ska denna hästen säljas och hon är en häst av toppkvalitet, superstam och kanske är detta en "once in a lifetime" häst/chans a ni förstår. Ägaren vill verkligen att jag ska köpa och jag för köpa henne för det ägaren köpte henne för. Alltså väldigt billigt för en sådan fin häst och jag kommer nog aldrig komma över en så fin häst igen.

Är nu osäker på om jag har tid, har ett barn och den andra hästen jag har kan jag aldrig göra mig av med MEN jag funderar på att ev lämna ut henne på foder tills jag har en stadigare ekonomi. Ska börja plugga till hösten och den utbildningen är bara 1½ år så efter det är jag färdig och har jobb.

Jag skulle isf ha hästarna "hemma", dvs hos en släkting nära där vi bor där jag bara betalar för mat, strö och diverse andra nödvändigheter som kan behövas.

Hur gör ni för att hinna med två hästar ist för en. Nu står ja i ett stort stall där man måste göra massa sysslor som tar tid. Har man eget är det ju bara för två hästar, ist blir det varje dag men man är ju ändå där. Funderar på lösdrift då det känns lättast och jag tror att de hästar det gäller skulle trivas bra på det. Ge mig massa tips på hur jag kan lägga upp det hela! Eller massa tips överhuvudtaget!

Eftersom jag haft denna häst på foder ett tag så har jag märkt att tiden inte riktigt finns. Mest av lathet tror jag. Är just nu arbetslös och på nått sätt så orkar ja inte ägna tid åt hästarna på samma sätt som när man har jobb eller skola. + att utan pengar blir man bra deppig. Men om jag ser det långsiktigt så vet jag att om några år kommer min ekonomi vara bättre då det jag ska läsa till är ett yrke som det finns mycket jobb inom. Så första tiden nu kommer kanske vara lite kämpig, dessutom har det stallet vi står i nu inte varit det trevlgaste vilket gör att jag inte har lust med att träffa de som är där och det gör också att man tappar motivationen.

Ge mig allt ni har! Vill verkligen kunna bestämma mig och känna att detta kommer gå eller så låter jag henne säljas och får aldrig mer se den underbara hästen igen.. haha. Hjälp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

Har haft minst två hästar i kanske 6 år, ibland har det vart upp emot 5 men då har det vart hästar på utbildning osv som jag fått betalt för att ha. Nu har jag precis sålt min ena då jag ska ha barn i aug och jag vill att både tid och pengar skall räcka till lite annat än bara hästar. Just nu känns det verkligen helt underbart att bara ha en.

Tiden kan ofta lösas, jag har pluggat heltid och jobbat heltid samt haft två hästar men handlar det om den ekonomiska biten hade jag inte chansat på att skaffa en till. Det kommer nog bli som ett svart orosmoln som hänger över dig. Vill du så gärna ha stoet hade jag sålt den andra. Att lämna ut på foder är aldrig någon säker lösning och jag hade personligen aldrig lånat ut någon häst på foder.
 
Sv: Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

Köp inte hästen innan du vet att pengarna finns. Även om man inte har en liten inkomst vill man nog spara på de sista kronorna.
Mer tid går det nog åt ja om du har eget stall.. Hinner med skola + lite jobb samt 4-7 hästar/dag.
Utan problem. Stallet ligger dock 12 meter från huset. Hagarna 10 meter.....
Så, hinner kanske jag lättare gör. Men har man körkort så hinner nog du med.
Men, tappar du intresset kommer du ångra stort att du köpte hästen från början.
Tänk på att du måste vara hemma med ditt barn också..

Känns lite som om du vill ha en bekräftelse på att inte köpa den...

Innan du köper :
- ta vara på tiden, var inte lat som du säger. Testa hur det är att vara motiverad.
- Umgås med ditt barn hemma, är det väldigt mycket tid hemma gör det ju ingenting. Speciellt inte när du inte har arbete, då får man helt plötsligt 50% mer tid över under dygnet.
- Har du råd att köpa hästen redan när ud inte har jobb? Försäkringspengarna som ska in varje månad, halvåt eller år kan svida i magen när man inte har jobb.
- Orkar du vintertid att pendla ut och sköta 2 hästar som går i lösdrift? Skottat runt om och så vidare eller måste du skotta själv? Hagaran måste dessutom göras iordning så de är hela, höga och fina eftersom de går ute dygnet runt i lösdriften och själv hade jag problem ett tag när mitt staket var lite hängande så höjde det från 150 till 170cm.. Slapp då vara orolig. (stallägaren gillade inte höjningen, kolla med denna med) Men slapp oroa mig nattetid. Alltså, de hästar som inte reds gick ute i lösdrift ett år. Några år sedan dock.
- Du verkar lite negativ inställd själv till att skaffa denna häst. Är du den som ska satsa på hästen, eller tror du den kommer längre hos någon annan?
- Varför säljer du inte din nuvarande häst, är den över 12-15 år kanske det är dags, så du kan satsa på den nya + ge mer tid till unghäste/nyinridna.
 
Sv: Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

Tycker som andra här att om du vill ha denna hästen borde du försöka göra dig av med den andra. Vad är det som gör att du inte kan sälja den andra hästen? Är det något fel på dem som gör den oattraktiv för köpare eller är det för att det är din lilla gullegris och du inte vill skiljas från den?
 
Sv: Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

Min häst är 8 år så hon är inte heller gammal. Hon är verkligen min stjärna och jag vill inte leva utan henne! Egentligen skulle nog foderhästen få komma till någon riktigt driven dressyrmänniska som vill satsa på henne och ta henne till toppen, dit jag aldrig kommer att komma eftersom jag inte är intresserad.

Troligtvis blir det inget köp eftersom jag inte är säker, hade jag däremot vetat exakt vad jag ville hade jag köpt. Men är så skönt att få höra andras åsikter och få ventilera sig lite!

Det är ju som sagt vinterhalvåret som är jobbigast. Men jag är glad att jag iaf får vara med och bestämma vart hon ska hamna vilket känns skönt! Skulle hon inte bli såld kanske jag har kvar henne sommaren ut och får då tänka lite till. Har ju haft två hästar i snart ett år nu och har överhuvudtaget hållit på med hästar hur länge som helst. Har inte tröttnat men det finns ju mycket annat man också vill göra, pyssla med hus, båt osv. Skönt att slippa vara i stallet HELA tiden.

Tack för era tips osv. Skönt att få skriva av sig lite, det gör verkligen ont i hjärtat att veta att hon ska vara hos någon annan men skulle jag köpa henne nu och sälja om ett år pga att jag inte har tid så gör är det ju ännu jobbigare.
 
Sv: Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

Om du VILL så KAN du! Men känns det tveksamt så kanske det är så att du faktiskt inte vill...

När man har eget stall (hemma på gården) är det visserligen en massa annat som ska skötas; hagar, inköp av foder/strö, skötsel av gödselstack osv, men den dagliga skötseln kan göras minimal för du kan ordna det så det funkar optimalt för dig. T.ex. i ett stort inackorderingsstall vi stod i så sprang vi runt i säkert 30 minuter varje dag för att hämta vatten, borstar, sadel osv. (det var så mycket längre allt tog i det stallet jämfört med nästa stall där allt fanns inom typ 10 steg ;D ), för att inte tala om all "social tid". Hemma kan man sätta upp ett skåp där man behöver, man kan ordna slangvindor som rullar upp sig själv om man har långt till vatten, det finns så mycket man kan ordna på ett praktiskt sätt utifrån de förutsättningar stallet har!

Vi har två hästar, nu är vi visserligen två ryttare, men jag har inte tänkt att sluta ha häst när dottern slutar gymnasiet och flyttar iväg.

Vi har tjock torvbädd, vilket betyder att rutinen så här års ser ut på följande sätt. Mockningen tar kanske 20-30 minuter för båda (lyfta ut högar, gräva ut ev. "kladd", sopa och köra bort skottisen). Morgonen tar runt 30 minuter (borstar innan jag tar på huva och eksemtäcke, kratsar hovar och släpper ut i hagen, håvar bort insekter mm ur vattenkaret och tömmer boxarnas vattenhinkar). På kvällen tar det 10 minuter att väga upp hö, ställa in i boxen och pussa lite på dem.

Sedan hade jag gjort ett schema så att tävlingshästen fick jobba kanske 4 dagar/v och mullehästen 3-4 dagar och så någon "ledig" dag för mig. Hur får jag ihop det då? Jo om jag löshoppar, promenerar eller har en handhäst (även tävlingshästen behöver någon dag med bara skrittpass) kan jag ta båda på samma gång! T.ex. måndag rida tävlingshäst - tisdag sen dag på jobbet, vila - onsdag löshoppning/skrittur med handhäst - torsdag rida tävlingshäst - fredag rida mullehäst - lördag rida tävlingshäst - söndag rida mullehäst.
 
Sv: Hur hinner ni med två hästar?! Hjälp mig!!

Jag har haft två hästar sen jag var tretton år, med undantag för några månader under 2009. Jag har skött allting själv, och det har fungerat, de sista sex åren har hästarna stått över en mil hemifrån, vilket krånglade lite innan jag fick körkort.

Men visst, jag har försakat mycket annat, hinner bara med hästarna, skolan och de få tillfällen när jag umgås med folk utanför skolan/stallet är vintertid när jag går på hockey ett par gånger i veckan. Det hade kanske inte gått lika smärtfritt om jag hade haft barn, jag har hela tiden varit väldigt ung. Men för MIG har det varit värt det.

Det var likadant för mig när jag skaffade min andra, det kändes som "once in a lifetime" med henne, men jag KUNDE verkligen inte sälja lilleman, så det fick bli två hästar. Och det har som sagt funkat för mig. Skötte fem ett tag (red två i tävlingskondis + motionerade lillen för hand) och det gick också. Då gick jag på gymnasiet samtidigt (plugglinje).

Dock hade jag tre ett tag i vintras, och det blev för mycket, speciellt eftersom jag inte alls trivdes med den ena och bara väntade på att ägaren skulle komma och hämta henne. Men gillar man hästen och är villig att betala det den kostar/lägga den tiden den kräver, då är det värt det, alla gånger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 425
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 775
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 551
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp