Hur hittar jag en bra tränare?

Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

fast jag tycker att det är stor skillnad på att låta hunden landa och låta hunden leva rövare.

Jag är mer inne på att om man ger denna hunden lite ramar nu så kommer hon att landa. En spontan gissning från min sida som har träffat hunden är att det ligger en hel del stress i botten, och jag tror ju att nyckeln till en hel del av hundens hittepå är att lära henne att ta det lugnt, helt enkelt börja skapa en off-knapp som någon i tråden sa.

Sen handlar det ju inte om att hunden måste lära sig lydnadsklass 1 sådär direkt, och det menar inte TS heller. Men normala ramar för vad man får och inte får göra är bra för alla hundar inklusive omplaceringar.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Spanieltyp, förmodligen.
Jag menar bara att just begreppet spanieltyp är luddigt, eftersom det innefattar hundar med så olika egenskaper.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Svarar du någon annan eller var fick du idén att jag tycker hon ska låta hunden leva rövare? Naturligtvis behöver alla hundar hitta en rytm tillsammans med sin familj och veta vad som förväntas av dem. Det finns olika sätt att nå dit. För egen del så låter jag det komma naturligt över tid. En hund som är trygg, älskad, lagom motionerad och aktiverad hittar en rytm tillsammans med sin familj och kopplar av när tillfälle ges.

Att tex försöka skapa en off-knapp genom att platsa hunden ger i mitt tycke ett falskt resultat. En stilla hund är inte nödvändigtvis en avslappnad hund. Bättre då en nöjd hund som lägger sig själv.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

jag svarar dig eftersom du i tidigare inlägg skrev att de bara skulle ge henne tid och kela med henne när hon bad om det ( vilket ju är hela tiden) och att inte göra så mycket åt skällandet (vilket också är vad jag förstår är väldigt ofta). Jag menar att jag skulle ha gjort annorlunda, as simple as that.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

En riesen är mycket hund. Jag vet, för jag har två :)
Men får man dom bara med sig är de helt underbara att jobba med och är oftast med på allt. Spår, sök, lydnad, agillity, drag ja vad som helst.
Jag tycker mest att det låter som om "er" hund behöver lite tid att landa i en ovan miljö samt att den behöver lite hjärngympa.
Min hane har alltid varit hög i aktivitet och jag tillbringade mycket energi på att dämpa innan jag träffade någon som lärde mig att utnuttja energin och arbeta med honom i stället för emot. Idag är han 7 år godkänd tjänstehund räddning och fortfarande lika "galen"
Om jag var i era kläder skulle jag försöka hitta en bruksinriktad riesenuppfödare i er närområde och be om lite råd. Om hunden ni har kommer från en "bra" kennel kanske ni kan börja där?

Många sa att jag var galen som skaffade en riesen som första hund och visst har det varit blod svett och tårar men vill man så kan man :)
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Jo hon är mycket hund, betydligt mycket mer hund än alla de andra Riesen jag träffat..

Jag är helt säker på att hon är en grym tränings och tävlingskamrat, men för att komma dit måste man ju veta hur man ska förvalta hunden och det kan inte jag.
Men Rouise här har kommit med lite tips så idag har hon betett sig riktigt bra på det stora hela :)

Jag behöver en tränare som kan träna både mig, sambon och hunden så kommer det nog att bli bra, men att försöka träna på egen hand är som gjort för att det ska gå åt pipsvängen.

Hunden kommer från en bra uppfödare, men den bor 25 mil från oss och även om vi hade bott grannar hade de inte kunnat hjälpa till i nuläget.
Det är därför vi har hunden eftersom kenneln inte kan ha henne kvar just nu pga en livskris.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Aha då tror jag mig veta var hunden kommer ifrån.
Ja det är ju inte så lätt att råda hur man ska hantera en hund man aldrig sett så jag kan ju bara tala för egna erfarenheter av rasen.
Konsekvens och tydliga ramar för att skapa trygghet om den har lätt att gå över i stress har fungerat bra för mig i allafall. Våga säga ifrån om ett visst beteende inte är önskat och belöna det som är "rätt"
Önskar så att jag kunde ge mer handgripliga råd :(
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Vad är rätt då? Det är ju ingen mops.

Stående fågelhund är rätt. Eller kontinental (stående) fågelhund eftersom det är rasgruppen de tillhör. Den bästa enligt mig:D;)

De jobbar ju ganska olika de kontinentala fågelhundarna, men grundprincipen är densamma och de har relativt mycket gemensamt med spaniels, men de ska ju stå för fågel, det gör inte en spaniel.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Jag tror att du är helt rätt ute med konsekvens och tydliga ramar.
För mig handlar det nog mycket om hur jag ska göra i praktiken och det måste jag bli visad.

Men jag vill ju gärna slippa råka ut för puckade tränare med tveksamma träningsmetoder.
Framförallt när jag inte riktigt vet vad som är rätt och fel, känns som att en tränare kan tuta i mig nästan vad som helst :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
1
· Visningar
201
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 876
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp